Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-02, 00:52
  #1
Medlem
Hej allihopa!

Jag håller på att ta Mc kortet just nu och allt har gått bra förutom att jag kuggade två gånger på uppkörningen. Första uppkörningen gick bra det bra på banan och vi gick ut på vägen. Vi körde ut och in på en grusväg och skulle vända och då var det så mycket lösgrus att jag tippade med motorcykeln när jag krypkörde. Inget hände med motorcykeln förutom jag jag skrapade styr änderna som tur så har jag har kruschpuckar på den. Jag ältar mig själv på insidan i snart en vecka för hur dum jag var. Jag är även så tacksam att jag inte blev godkänd för jag fick så många bra tips och information av körkortsprövaren. Andra uppkörningen var jag inte fokuserad och hade bara sovit 3 timmar på natten. Jag behöver eran hjälp och tips angående saker som jag behöver förbättra när jag är ute på hojen. Om ni undrar vad jag har för hoj så är det en XJ6 NA.

Körtekning på grusvägar?
Placering i små gursvägar?
Körtekning på väghål på grusvägar? Bromsa innan och lättsits under eller köra snabbare?
Kurvtagning på landväg? kurvtagning och grusväg?
Körtekning på trafikhinder/vägbulor och hål i stadstrafiken?


Är så tacksam för alla tips
Citera
2017-07-02, 01:42
  #2
Medlem
Sov mer än 3 timmar.
Citera
2017-07-02, 01:58
  #3
Medlem
Varför inte inse att du inte själv kan lära dig köra mc, eller av en kompis, och ta lektioner på en trafikskola. Det räcker inte att bara kört moppe innan. Det är faktiskt värt pengarna och man lär sig för livet på en helt annan nivå.
Citera
2017-07-02, 02:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte inse att du inte själv kan lära dig köra mc, eller av en kompis, och ta lektioner på en trafikskola. Det räcker inte att bara kört moppe innan. Det är faktiskt värt pengarna och man lär sig för livet på en helt annan nivå.


Borde man väl kunna? Med lite vägledning som i denna tråd och kanske genom att titta på youtube så borde man kunna lära sig köra på det sätt man "ska", tycker jag.

Jag har en fråga också, hur hårda är trafikinspektörerna med om man inte har t ex original backspeglar?
__________________
Senast redigerad av fettosuperstar 2017-07-02 kl. 02:49.
Citera
2017-07-02, 07:31
  #5
Medlem
Lära sig kör hoj gör man inte genom att sitta och hänga på nätet utan det gör man ute i verkligheten på hojen...
Citera
2017-07-02, 09:01
  #6
Medlem
http://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

Läs skriften och kolla videorna. Grymt bra underlag!

/// M
Citera
2017-07-02, 10:00
  #7
Medlem
smurflers avatar
Motorcyklar och mopeder --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2017-07-02, 10:18
  #8
Medlem
Kör inte ner i väghål, anpassa hastigheten så att du har kontroll, placering är oftast i ett av hjulspåren där tar man plats och på grusväg är där fritt från löst grus och hårt packat, sväng inte kraftigt i löst grus. Välj att svänga/vända där du har kontroll.

Det viktigaste är att du övar på det du tycker är svårt. Kör jättemycket.
Citera
2017-07-02, 12:04
  #9
Medlem
Många bra tips har redan kommit in, som att sova mer än tre timmar och att köra på en körskola.
Ett annat tips är att öva balansen. Den tycks du sakna om du välter vid en vändning.
Citera
2017-07-02, 21:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettosuperstar
Borde man väl kunna? Med lite vägledning som i denna tråd och kanske genom att titta på youtube så borde man kunna lära sig köra på det sätt man "ska", tycker jag.

Jag har en fråga också, hur hårda är trafikinspektörerna med om man inte har t ex original backspeglar?

De bryr sig inte om backspeglar så länge de sitter fast och inte är fel på de. Jag har bytt ut mina speglar till biltemas speglar för de är större och skönare att ställa in.
Citera
2017-07-02, 21:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Sov mer än 3 timmar.

Tack för svaret! Menar du verkligen det?
Citera
2017-07-03, 12:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
http://www.svmc.se/school/Full-Kontroll/

Läs skriften och kolla videorna. Grymt bra underlag!

/// M

Håller med! Detta hjälpte mig att ta kort utan körskola. Kuggade första gången. Andra satt, dock 1 timmas sömn 😎
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback