Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 23:14
  #1
Medlem
Ibland när jag spelar så uppstår det "flimmer" på skärmen i olika färger, hänger sig och jag är tuvngen att stänga av min laptop. Oftast när jag spelar spel som är nedladdade (Prison architect, Cities skylines), men även IBLAND när jag spelar spel som jag har betalat för (Etc overwatch). Dock har detta aldrig skett när jag spelat CS-GO.

Min dator har följande specs

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz

Video Card Intel(R) HD Graphics 4600
Dedicated Memory 32 MB
Total Memory 2.0 GB

Video Card #2 NVIDIA GeForce GTX 960M
Dedicated Memory 4.0 GB
Total Memory 4.0 GB

RAM 8.0 GB


Jag har uppdaterat alla drivrutiner och även tidigare gjort en "clean slate". Inget har hjälpt. Någon som vet vad detta kan bero på? Hur vet jag om mitt grafikkort är sönder (utifrån vad jag googlat mig till kan detta vara en möjlighet).
Citera
2017-07-01, 23:59
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Ibland när jag spelar så uppstår det "flimmer" på skärmen i olika färger, hänger sig och jag är tuvngen att stänga av min laptop. Oftast när jag spelar spel som är nedladdade (Prison architect, Cities skylines), men även IBLAND när jag spelar spel som jag har betalat för (Etc overwatch). Dock har detta aldrig skett när jag spelat CS-GO.

Min dator har följande specs

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz

Video Card Intel(R) HD Graphics 4600
Dedicated Memory 32 MB
Total Memory 2.0 GB

Video Card #2 NVIDIA GeForce GTX 960M
Dedicated Memory 4.0 GB
Total Memory 4.0 GB

RAM 8.0 GB


Jag har uppdaterat alla drivrutiner och även tidigare gjort en "clean slate". Inget har hjälpt. Någon som vet vad detta kan bero på? Hur vet jag om mitt grafikkort är sönder (utifrån vad jag googlat mig till kan detta vara en möjlighet).



Ditt grafikkort är inte sönder, däremot blir den överhettad så den stänger av sig. Du kan enkelt testa genom att "stresstesta" grafikkortet genom mjukvara.
Citera
2017-07-02, 11:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Ibland när jag spelar så uppstår det "flimmer" på skärmen i olika färger, hänger sig och jag är tuvngen att stänga av min laptop. Oftast när jag spelar spel som är nedladdade (Prison architect, Cities skylines), men även IBLAND när jag spelar spel som jag har betalat för (Etc overwatch). Dock har detta aldrig skett när jag spelat CS-GO.

Min dator har följande specs

Processor Intel(R) Core(TM) i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz

Video Card Intel(R) HD Graphics 4600
Dedicated Memory 32 MB
Total Memory 2.0 GB

Video Card #2 NVIDIA GeForce GTX 960M
Dedicated Memory 4.0 GB
Total Memory 4.0 GB

RAM 8.0 GB


Jag har uppdaterat alla drivrutiner och även tidigare gjort en "clean slate". Inget har hjälpt. Någon som vet vad detta kan bero på? Hur vet jag om mitt grafikkort är sönder (utifrån vad jag googlat mig till kan detta vara en möjlighet).

Ditt grafikkort, eller rättare sagt GPU kan vara sönder, eller så blir det överhettat och symptom uppstår.
Det kan vara dålig kylning av GPU. Frågan är när inträffar problemen efter du startat spelet? 5 min, 10 min osv.

Om det är överhettning så har du dålig kylning, mycket damm som täpper till flödena och eventuellt söndervittrad kylpasta. Laptopen bör vara på en hård plan yta när du spelar så du inte täpper till eventuella lufthål som finns på bottensidan.
Det du kan göra, kräver dock lite händigt meck, är att ta isär hela laptopen, ta isär heatpipe och fläkten, frilägg GPUn. Tvätta bort gammal pasta med etanol, ha ny pasta tillgänglig, Arctic Silver MX-5 funkar utmärkt. Rengör alla delar från damm, även flänsen på fläkten försiktigt med tops.
Och glöm ej ESD-band som kopplas till jord.

Gjorde detta på min för ca 3 år sedan, den blev som ny och GPUn hade riktigt bra temps under spel.
Många laptops har riktigt dålig kylpasta från fabrik tyvärr som blir torr och spröd snabbt och tappar sin ledningsförmåga.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback