Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 23:12
  #1
Medlem
Axells avatar
Hej!

Kort och gott så är jag i behov av att köpa lakan till gästsängen i sommarstugan som är 120 cm bred. Det jag undrar är om det funkar att köpa lakan med längden 250 cm samt bredden 150 cm (utan resår), eller blir det för smått?
Citera
2017-07-01, 23:21
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Kort och gott så är jag i behov av att köpa lakan till gästsängen i sommarstugan som är 120 cm bred. Det jag undrar är om det funkar att köpa lakan med längden 250 cm samt bredden 150 cm (utan resår), eller blir det för smått?


Tänk efter vad du skrev. Sängen är 120 CM bred, längden borde rimligtvis vara 200-210cm, du undrar om längden 250 cm + 150 cm kommer att vara nog? Vad är det för fel på dig.


120 på bredden, du har 150 på lakanet
250 cm kommer vara nog så länge du har en normal säng och inte en för extra långa människor över 200 CM.

Hur tänker du egentligen? Har du något som helst logiskt tänkande?


DU måste vara född på 90-talet eller 00-talet, för då förlorade vi generationen.
Citera
2017-07-01, 23:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Tänk efter vad du skrev. Sängen är 120 CM bred, längden borde rimligtvis vara 200-210cm, du undrar om längden 250 cm + 150 cm kommer att vara nog? Vad är det för fel på dig.


120 på bredden, du har 150 på lakanet
250 cm kommer vara nog så länge du har en normal säng och inte en för extra långa människor över 200 CM.

Hur tänker du egentligen? Har du något som helst logiskt tänkande?


DU måste vara född på 90-talet eller 00-talet, för då förlorade vi generationen.

Lite hårt svar tycker jag.
150 cm innebär inte mycket att vika under bäddmadrassen med. Krymper ev i tvätten med. Skulle nog försöka hitta ett bredare om jag var som ts.
Citera
2017-07-01, 23:43
  #4
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Lite hårt svar tycker jag.
150 cm innebär inte mycket att vika under bäddmadrassen med. Krymper ev i tvätten med. Skulle nog försöka hitta ett bredare om jag var som ts.


Så du menar att ett lakan kommer att krympa med 30cm vid tvätt? Det kan jag ta om det är bomull eller ull, men vanliga lakan kanske krymper 0.000045cm vid tvätt. Det duger mer än nog med 150CM om man inte är en människa som sover genom att riva runt sig själv. Lite hårt svar? Är vi på dagis eller är vi vuxna människor?
Citera
2017-07-01, 23:44
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Kort och gott så är jag i behov av att köpa lakan till gästsängen i sommarstugan som är 120 cm bred. Det jag undrar är om det funkar att köpa lakan med längden 250 cm samt bredden 150 cm (utan resår), eller blir det för smått?
Du behöver ett bredare lakan. 150 cm räcker inte till att stoppa om utan det kommer att korva ihop sig i mitten.

Sedan rekommenderar jag verkligen helst formsydda eller med resår. Har man väl skaffat sådana blir man bortskämd med släta underlakan.
Citera
2017-07-01, 23:44
  #6
Medlem
Själv kör jag nu uteslutande med lakan som har resår i hörnen. Men visst går det med platta lakan oxå. Ta till ordentligt i bredd eftersom det är gäster som ska sova där och det är viktigt att det ser fräscht ut och att lakanet inte glider av och madrassen under blir smutsig. Varför inte används dubbla dra på lakan. Då kan du sedan ta bort det översta när nästa gäst kommer och madrassen under håller sig extra snygg.
Citera
2017-07-01, 23:48
  #7
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Så du menar att ett lakan kommer att krympa med 30cm vid tvätt? Det kan jag ta om det är bomull eller ull, men vanliga lakan kanske krymper 0.000045cm vid tvätt. Det duger mer än nog med 150CM om man inte är en människa som sover genom att riva runt sig själv. Lite hårt svar? Är vi på dagis eller är vi vuxna människor?
Om man utgår från att bäddmadrassen är åtminstone 5 cm tjock så blir det 10 cm på varje sida att stoppa om. Det räcker inte även om du ligger tämligen stilla.

Sedan antar jag att du själv kan svara på om du går på dagis eller ej.
Citera
2017-07-01, 23:48
  #8
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Lite hårt svar tycker jag.
150 cm innebär inte mycket att vika under bäddmadrassen med. Krymper ev i tvätten med. Skulle nog försöka hitta ett bredare om jag var som ts.


Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Tänk efter vad du skrev. Sängen är 120 CM bred, längden borde rimligtvis vara 200-210cm, du undrar om längden 250 cm + 150 cm kommer att vara nog? Vad är det för fel på dig.


120 på bredden, du har 150 på lakanet
250 cm kommer vara nog så länge du har en normal säng och inte en för extra långa människor över 200 CM.

Hur tänker du egentligen? Har du något som helst logiskt tänkande?


DU måste vara född på 90-talet eller 00-talet, för då förlorade vi generationen.

Haha...

Försöker trotts allt bara tänka i lite andra dimensioner än endast själva måtten, som exempelvis Insertnickname tog upp i form av krympning i tvätten sitt inlägg. Eller problematiken som dyker upp då lakanet i många fall skrynklar till sig då man ofta inte ligger helt stilla i sängen. I vilket fall bör man nog kanske ändå köpa något större lakan och inte vara dumsnål.
Citera
2017-07-01, 23:55
  #9
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Haha...

Försöker trotts allt bara tänka i lite andra dimensioner än endast själva måtten, som exempelvis Insertnickname tog upp i form av krympning i tvätten sitt inlägg. Eller problematiken som dyker upp då lakanet i många fall skrynklar till sig då man ofta inte ligger helt stilla i sängen. I vilket fall bör man nog kanske ändå köpa något större lakan och inte vara dumsnål.


Ja, jag har då ca 2-3 cm under madrassen på båda sidorna som ser lika fint ut dagen efter att jag har vaknat, kanske för att jag inte är en retard som kör heavy metall i mina drömmar. Jag kan förstå om man svettas som en turk och lakanet fastnar, fast då behöver man tejp under madrassen.



Eller så tar du bara 2x 90's och lägger dem raklånga över sängen, dvs 2st inför varje bäddning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback