Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 00:04
  #241
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Jo, mastige Larcher känner jag till. Tror inte att Macron kan avga just nu. Det gar ju inte att halla nyval under sa oroliga tider som nu. Det otäcka är ju att atskilliga fransmän helst ser Macron död. Förstar ine riktigt hur ett sant intensivt hat kan uppsta sa snabbt. Visserligen var Palme hatad av manga men flertalet svenskar ville inte se honom död. Var det ngn sorts Westerberg-effekt som gjorde att Macron blev vald?
Tycker politikerföraktet legat och puttrat i Frankrike enda sedan Sarkozys dagar. Man valde Hollande för man villa ha något nytt, och det gick ju sådär. Samma sak med Macron, men det blev mer av samma. Tror Macron främst vann för att han stod mot Le Pen. Är inte alls lika säker att han skulle slagit Fillon eller Melenchon.
Citera
2018-12-07, 09:53
  #242
Medlem
DN försöker tvätta bort dragen av rätt uppenbar grov homofobi och rasism som finns i Gilets-jaunes-rörelsen genom en pratig artikel av den unge franske författaren Edouard Louis. Hans postmarxistiska, abstrusa svada går i stort sett ut på följande:

Visst finns det klart rasistiska och homofoba uttryck i den här rörelsens retorik, men det är bara besserwisseraktig arrogans när våra motståndare och borgerlig media påpekar detta. De har ingenting med frågan att göra, tvärtom är det deras herrar - den vita överklassen och Paris - som har tvingat oss andra att leva i ett samhälle genomtänkt med rasism, så när en del av skiten nu bubblar upp i munnen på dem som protesterar är det bara ett symptom på den vita elitens rasism. Rasism är en funktion av om man är undertryckt eller hör till den grupp som är ovanpå, de som hör till en förtryckt grupp kan inte vara rasister eller homofober på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Edouard Louis
De gula västarna talar om hunger, om utsatthet, om liv och död. ”Politikerna” och en del journalister svarar: ”symboler för vår republik har blivit utsatta för skadegörelse”. Men vad pratar dessa människor om? Hur vågar de? Var kommer de ifrån? Medierna talar också om rasism och homofobi bland de gula västarna. Vem driver de med? Jag vill inte tala om mina böcker, men det är intressant att notera att varje gång jag skrivit en roman, när jag har gestaltat den rasism och homofobi som förekom i min barndomsby, har jag blivit anklagad för att stigmatisera det fattiga landsortsfrankrike. Journalister som aldrig hade lyft ett finger för underklassen blev upprörda och började plötsligt leka underklassens försvarare.

(---)

När de dominerande klasserna och vissa medier talar om homofobi och rasism bland de gula västarna, talar de varken om homofobi eller rasism. De säger: ”Tig, fattiga!” Dessutom är de gula västarnas rörelse fortfarande en rörelse i blivande, dess språk är ännu inte satt: om det finns homofobi och rasism bland de gula västarna, är det vårt ansvar /dvs endast yttervänsterns och "antirasisternas" ansvar: andra ska inte lägga sig i/ att förändra detta språk.

Det finns olika sätt att säga ”Jag lider”. En social rörelse utgörs av precis det ögonblick då möjligheten för dem som lider att inte säga ”Jag lider på grund av invandringen och för att min granne får socialbidrag” öppnar sig, utan ”Jag lider på grund av dem som regerar, jag lider på grund av klassystemet, på grund av Emmanuel Macron och Edouard Philippe”. Den sociala rörelsen är ett ögonblick då språket ställs på ända, ett ögonblick då de gamla språken kan börja vackla. Det är det som händer i dag: sedan några dagar är vi en del av de gula västarnas språkliga förnyelse. I början hörde man bara talas om essensen, och ibland dök det upp otrevliga ord som ”bidragstagare”. Från och med nu hör vi orden ojämlikhet, höjda löner, orättvisor.

Denna rörelse bör fortsätta, för den förkroppsligar någonting som är rätt, akut och djupt omvälvande, eftersom ansikten och röster som vanligtvis är osynliggjorda äntligen är synliga och hörbara. Kampen kommer inte att bli lätt: man kan se att de gula västarna utgör ett slags Rorschachtest för stora delar av borgerligheten; de tvingar dem att uttrycka det klassförakt och det våld som de i vanliga fall bara uttrycker via omskrivningar, det förakt som har förstört så många liv i min omgivning och som fortsätter att förstöra allt fler, det förakt som tystar och som gör mig så paralyserad att jag inte förmår skriva den text som jag skulle vilja skriva (...).


https://www.dn.se/kultur-noje/edouar...ampat-min-far/

Business as usual i DN alltså.
Citera
2018-12-08, 18:57
  #243
Medlem
MarineLePepes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
1969 avgick De Gaulle vilket resulterade i ett nyval. Han avgick självmant efter att en folkomröstning inte gick igenom.
Ja han var rädd för statskupp.

Sedan måste man ha lite historia i bakhuvudet. President Mitterand förstatligade Rotschildbanken eftersom han förstod faran med dessa. Nu har folket istället valt rotschildbankiren Macron och fick det man beställde. Rotschildpolitik.

All utveckling är naturligtvis inte Macrons fel utan den globaliserade Uberiseringen (=från företaget ubers agerande) av västvärlden gör det allmänt svårare för medelfransosen att leva ett anständigt liv.

Liberation har en intressant artikel om detta. " Dom gula västarna: uppror mot den sociala Uberiseringen." Sorosvarning dock pga hens ägarintressen i blaskan
Citat:
Gilets jaunes : l’insurrection contre l’ubérisation sociale
https://www.liberation.fr/debats/201...ociale_1696667
Citera
2018-12-14, 21:38
  #244
Medlem
MarineLePepes avatar
Han ska ha varit beredd att fly i helikopter om västarna kommit närmare. Helikopter på stand.by
Citat:
Macron Had Helicopter on Standby to Escape Presidential Palace During Protests
https://www.breitbart.com/europe/201...elysee-palace/
Citera
2018-12-14, 22:37
  #245
Medlem
JoeBidens avatar
Nu är det liksom misärig vinter. Vänta bara till våren ska vi nog se att protesterna tar fart...
Citera
2019-03-05, 06:46
  #246
Medlem
arbetets avatar
Nu har Macron spårat ut fullständigt. Han går till hård attack mot vad han kallar nationalistiska krafter i EU och målar upp dem som det största hotet och föreslår åtgärder som i andra fall skulle beskrivas som inskränkningar i yttrandefriheten och annat:

Macron: ”Läget är akut – vi måste förnya hela Europa”

”Läget är akut”, skriver Frankrikes president Emmanuel Macron när han på bland annat DN Debatt vänder sig till medlemsländernas medborgare inför EU-valet.

På DN Debatt pekar han ut brexit som en symbol för krisen samt som ett resultat av de lögner och den ansvarslöshet som hotar unionen, och de nationalister som ”utnyttjar missnöjet bland våra folk”.

”I stället för att vända oss inåt och splittras, föreslår jag att vi tillsammans bygger upp denna Förnyelse kring tre ambitioner: frihet, skydd och framsteg”.

För att garantera frihet vill Macron inrätta en europeisk byrå som ska skydda ländernas valprocesser, för säkerheten vill han att EU har en gemensam gränspolis, en europeisk asylbyrå och mer solidarisk inställning. För att uppfylla ambitionen framsteg vill presidenten att EU ska grunda sig på konvergens snarare än konkurrens.
https://omni.se/macron-laget-ar-akut...uropa/a/a25WB4

Originalartikeln i DN:

DN Debatt. ”För en förnyelse av Europa”

/…/
1 Försvara vår frihet. Den europeiska modellen baserar sig på individens frihet, en mångfald av åsikter och kreativitet. Vår främsta frihet är den demokratiska friheten att välja våra ledare genom val. Men främmande makter försöker varje gång påverka medborgarnas valbeteende.
Jag föreslår inrättande av en europeisk byrå för skydd av demokratierna, som tillhandahåller alla medlemsstater europeiska experter, vars uppgift är att skydda staternas valprocess mot cyberattacker och manipulationer. För att slå vakt om vår självständighet borde vi också förbjuda att politiska partier i Europa finansieras av främmande makter. Vi borde genom europeiska riktlinjer förbjuda alla hat- och våldsbejakande inlägg på internet, eftersom respekt för individen är själva grundvalen för vår civilisation.
https://www.dn.se/debatt/for-en-fornyelse-av-europa/
https://unv.is/dn.se/debatt/for-en-fornyelse-av-europa

Ska han förbjuda MSM?

Frågar åt en kompis.
__________________
Senast redigerad av arbetet 2019-03-05 kl. 06:50.
Citera
2019-03-05, 21:30
  #247
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har Macron spårat ut fullständigt. Han går till hård attack mot vad han kallar nationalistiska krafter i EU och målar upp dem som det största hotet och föreslår åtgärder som i andra fall skulle beskrivas som inskränkningar i yttrandefriheten och annat:

Macron: ”Läget är akut – vi måste förnya hela Europa”

”Läget är akut”, skriver Frankrikes president Emmanuel Macron när han på bland annat DN Debatt vänder sig till medlemsländernas medborgare inför EU-valet.

På DN Debatt pekar han ut brexit som en symbol för krisen samt som ett resultat av de lögner och den ansvarslöshet som hotar unionen, och de nationalister som ”utnyttjar missnöjet bland våra folk”.

”I stället för att vända oss inåt och splittras, föreslår jag att vi tillsammans bygger upp denna Förnyelse kring tre ambitioner: frihet, skydd och framsteg”.

För att garantera frihet vill Macron inrätta en europeisk byrå som ska skydda ländernas valprocesser, för säkerheten vill han att EU har en gemensam gränspolis, en europeisk asylbyrå och mer solidarisk inställning. För att uppfylla ambitionen framsteg vill presidenten att EU ska grunda sig på konvergens snarare än konkurrens.
https://omni.se/macron-laget-ar-akut...uropa/a/a25WB4

Originalartikeln i DN:

DN Debatt. ”För en förnyelse av Europa”

/…/
1 Försvara vår frihet. Den europeiska modellen baserar sig på individens frihet, en mångfald av åsikter och kreativitet. Vår främsta frihet är den demokratiska friheten att välja våra ledare genom val. Men främmande makter försöker varje gång påverka medborgarnas valbeteende.
Jag föreslår inrättande av en europeisk byrå för skydd av demokratierna, som tillhandahåller alla medlemsstater europeiska experter, vars uppgift är att skydda staternas valprocess mot cyberattacker och manipulationer. För att slå vakt om vår självständighet borde vi också förbjuda att politiska partier i Europa finansieras av främmande makter. Vi borde genom europeiska riktlinjer förbjuda alla hat- och våldsbejakande inlägg på internet, eftersom respekt för individen är själva grundvalen för vår civilisation.
https://www.dn.se/debatt/for-en-fornyelse-av-europa/
https://unv.is/dn.se/debatt/for-en-fornyelse-av-europa

Ska han förbjuda MSM?

Frågar åt en kompis.
Se där, Rothschilds lilla springpojke har återigen levererat med sedvanligt nyspråk à la George Orwells 1984.

Nationalisterna är alltså Europas största hot, men ej islamismens explosionsartade tillväxt samt globalisternas veritabla våldtäkt på Europa (varav Macrons främsta uppdragsgivare tillhör förbrytar-toppskiktet)?

Han orerar om demokratins välsignelse, men förespråkar på samma gång utökad överstatlighet?

Macron predikar därtill om vikten av individuell frihet, men propagerar även för inskränkningar av yttrandefriheten?

Människan bevisar ännu en gång att han är en despotisk, maktgalen psykopat som gör allt som står i hans makt för att blidka globalistasen till förnedringens yttersta botten. Men vad gör väl det, tack vare att cucken Macron säljer ut sitt land och sitt folk så kan han till följd av detta skratta hela vägen till banken...
Citera
2019-03-05, 21:56
  #248
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Se där, Rothschilds lilla springpojke har återigen levererat med sedvanligt nyspråk à la George Orwells 1984.

Nationalisterna är alltså Europas största hot, men ej islamismens explosionsartade tillväxt samt globalisternas veritabla våldtäkt på Europa (varav Macrons främsta uppdragsgivare tillhör förbrytar-toppskiktet)?

Han orerar om demokratins välsignelse, men förespråkar på samma gång utökad överstatlighet?

Macron predikar därtill om vikten av individuell frihet, men propagerar även för inskränkningar av yttrandefriheten?

Människan bevisar ännu en gång att han är en despotisk, maktgalen psykopat som gör allt som står i hans makt för att blidka globalistasen till förnedringens yttersta botten. Men vad gör väl det, tack vare att cucken Macron säljer ut sitt land och sitt folk så kan han till följd av detta skratta hela vägen till banken...

http://www.friatider.se/macron-europ...finns-i-afrika

Citat:
Ursprungligen postat av Macron
Europas framtid finns i Afrika

Det är ett satans tjat på honom om Afrika, bara för att Rothchilds vill återkolonisera Afrika och köpa upp alla naturtillgångar, precis som de försökte med Ryssland.

Vi måste utbilda afrikanerna om Rothchilds, vad de egentligen vill och om de går på globalisttramset kommer de vara ännu fattigare än vad de är idag. Globalisterna är verkligen ett hot mot hela mänskligheten och europeer, araber och afrikaner borde gå samman för att förgöra dessa människor.
Citera
2019-03-06, 00:10
  #249
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
http://www.friatider.se/macron-europ...finns-i-afrika



Det är ett satans tjat på honom om Afrika, bara för att Rothchilds vill återkolonisera Afrika och köpa upp alla naturtillgångar, precis som de försökte med Ryssland.

Vi måste utbilda afrikanerna om Rothchilds, vad de egentligen vill och om de går på globalisttramset kommer de vara ännu fattigare än vad de är idag. Globalisterna är verkligen ett hot mot hela mänskligheten och europeer, araber och afrikaner borde gå samman för att förgöra dessa människor.
Jag tror inte pratet om en unionisering mellan Afrika och Europa grundar sig i simpla ekonomiska intressen i det förstnämnda världsdelen, utan om ett etniskt hat gentemot urinvånarna i den sistnämnda världsdelen. Precis som den Ryska revolutionen i början av förra sekelskiftet på många sätt var det.
Citera
2019-03-16, 23:25
  #250
Medlem
Lite från #acte18

https://twitter.com/GiletsJaunesGo/s...886450177?s=19
Citera
2019-04-25, 23:09
  #251
Medlem
spoilers avatar
Ändå hela 29% popularitet i senaste mätningen, 23 i december.

https://www.lejdd.fr/Politique/sonda...re-jdd-3894132
Citera
2019-04-25, 23:29
  #252
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Ändå hela 29% popularitet i senaste mätningen, 23 i december.

https://www.lejdd.fr/Politique/sonda...re-jdd-3894132
Ungefär vad han hade i första valomgangen. De trogna är kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback