Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 22:52
  #109
Medlem
En reformering av Frankrikes stelbenta arbetsmarknadslagstiftning är nödvändig. Dock så visste väl alla redan på förhand att fackförbunden skulle blåsa till strid. Bara för den nye presidenten och försöka ha is i magen och rida ut protesterna. Kan han driva igenom det han har föresatt sig och kanske få ned arbetslösheten under mandatperioden så tror jag hans populäritet skulle öka igen.

Dock skulle en smula mer ödmjukhet heller inte skada.
Citera
2017-09-13, 19:53
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
En reformering av Frankrikes stelbenta arbetsmarknadslagstiftning är nödvändig. Dock så visste väl alla redan på förhand att fackförbunden skulle blåsa till strid. Bara för den nye presidenten och försöka ha is i magen och rida ut protesterna. Kan han driva igenom det han har föresatt sig och kanske få ned arbetslösheten under mandatperioden så tror jag hans populäritet skulle öka igen.

Dock skulle en smula mer ödmjukhet heller inte skada.

Arbetslösheten på den franska landsbygden var runt 10 procent redan på 70-talet. Om Jupiter sänker arbetarskyddet, så tvivlar jag på att det blir bättre. Det behövs investeringar och nytänkande. Nya marknader och inga ryska sanktioner och motsanktioner. Danone etablerar sig nu i Ryssland med 5.000 kossor och några jobb lämnar Frankrike. Vinsterna lämnar franska territorier utomlands och tas till Paris. De behöver investeras på plats.

En forskare studerade en gång Bohuslän och närliggande norska områden. Det var bra fart i Norge, men inte i Bohuslän. Den franska landsbygden behöver ett lyft och jag undrar om Macron ens vet det.

Jag besökte en bonde i Provence. Han och hans hustru började föda upp fågel i liten skala och utökade sedan. Han och jag gnällde på att vi arbetade för bankerna, men de är mycket viktiga. Man får börja i liten skala. Låna så lite som möjligt och spara ihop eget kapital så gott man kan. Så tvingades småföretagen göra i Sverige på 50-talet när staten kontrollerade krediterna för krigslånens skull.

Om man har ekonomiska problem, så ska man börja arbeta från botten. Paris måste inse att Frankrike inte bara är Paris och stora företag. Landsbygden kan bara lyftas med klok ekonomisk regionalpolitik. Som i Norge när forskaren studerade situationen och Norge är ett kallt land.

Ja, Macron behöver ändra stil. Han gör sig löjlig ibland.
Citera
2017-09-13, 22:17
  #111
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Paris måste inse att Frankrike inte bara är Paris och stora företag. Landsbygden kan bara lyftas med klok ekonomisk regionalpolitik. Som i Norge när forskaren studerade situationen och Norge är ett kallt land.
Ja, det måste Paris, men det kommer Paris inte att göra. Så precis som ditt "måste" förutsäger så kommer Paris att misslyckas självförnedrande i totalt nederlag. De förnekar verkligheten och irrar omkring i sina märkliga inbillningar.
Citera
2017-09-14, 22:02
  #112
Medlem
Nån som vet hur frankrikes invandring är nu under Macron?
Citera
2017-10-04, 05:46
  #113
Medlem
Jaha. Hollande införde undantagslagar. Helt ok. Macron lovade återgång till normaltillstånd, som jag uppfattade det. Nu har han sett till att permanenta undantagslagarna. Inte ok. Det intressanta är att polisstat är det nya normala. Snart nära dig.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ntiterrorlagar
Citera
2017-10-04, 07:22
  #114
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jaha. Hollande införde undantagslagar. Helt ok. Macron lovade återgång till normaltillstånd, som jag uppfattade det. Nu har han sett till att permanenta undantagslagarna. Inte ok. Det intressanta är att polisstat är det nya normala. Snart nära dig.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...ntiterrorlagar

Ja, islamister lär inte vara glada. För det handlar ju inte om vanliga Franssons.
Citat:
Lagen ger myndigheterna utökade möjligheter att göra husrannsakan, försätta människor i husarrest, granska människors identitet, avlyssna människors kommunikation, stänga religiösa samfunds samlingslokaler, och begränsa rörelsefriheten för personer som misstänks sympatisera med jihad.

Lagen gör flera enskilda kontroversiella åtgärder permanenta - sådana åtgärder som har införts under det undantagstillstånd som har rått i Frankrike sedan attackerna i Paris år 2015.

Människorättsgrupper och FN-experter har kritiserat lagen för att den ger polisen och lokala tjänstemän för mycket makt och att den äventyrar medborgerliga rättigheter.

Le Pen skulle nog gjort samma sak
Citera
2017-10-04, 08:30
  #115
Medlem
Så Macron säger att hans tankar är för komplexa för journalisterna att förstå. Ingen reaktion i media. jag undrar vad som hade hänt om Trump så samma sak.
Citera
2017-10-04, 08:48
  #116
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, islamister lär inte vara glada. För det handlar ju inte om vanliga Franssons.


Le Pen skulle nog gjort samma sak
Macron fortsätter att leverera.
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Så Macron säger att hans tankar är för komplexa för journalisterna att förstå. Ingen reaktion i media. jag undrar vad som hade hänt om Trump så samma sak.
De befinner sig i svår kognitiv dissonans och vet inte riktigt hur de ska hantera sin lilla guldgosse.
Citera
2017-10-08, 06:54
  #117
Medlem
Macron är en riktig oligarktjänare. Dags att påminna om det sanna Frankrike.

Jean Ferrat - Ma France

https://www.youtube.com/watch?v=XAbbzXe8NwM
Citera
2017-10-08, 07:12
  #118
Medlem
Jag vill tala om den franska kulturen och jag är inte säker på att Macron förstår den.

Jean Ferrat Tu aurais pu vivre encore un peu

https://www.youtube.com/watch?v=FTkS8O2H1QM
Citera
2017-12-03, 20:34
  #119
Avstängd
BambaNinjas avatar
Nu blir det förbjudet att använda "gender based insults". Samtidigt välkomnar man islam.
Frankrike är verkligen det första landet som faller.
Citera
2017-12-03, 23:35
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, islamister lär inte vara glada. För det handlar ju inte om vanliga Franssons.


Le Pen skulle nog gjort samma sak

Marine Le Pen, och även den traditionella högern i Republikanerna, har sagt att lagen är urvattnad och inte tillräckligt långtgående. De hade alltså gjort den ännu hårdare.

Det är bara från vänsteroppositionen, med Melanchon i spetsen, som klagomål om polisstat har hörts.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback