Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-09-19, 17:18
  #49
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Någon som har tips vart man köper fysiskt guld/silver kontant i Göteborg/Malmö? Tänkte på typ guldtackor på 5-10g eller silvermynt.
Citera
2019-09-20, 19:59
  #50
Medlem
MrBabyBoys avatar
Är det nån som investerar i smycken? Tycker själv det är roligt.
Citera
2019-09-21, 20:54
  #51
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som har tips vart man köper fysiskt guld/silver kontant i Göteborg/Malmö? Tänkte på typ guldtackor på 5-10g eller silvermynt.

antikhandlarna vid domkyrkan finns ett antal butiker som koper saljer dar
Citera
2019-09-22, 07:43
  #52
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Någon som har tips vart man köper fysiskt guld/silver kontant i Göteborg/Malmö? Tänkte på typ guldtackor på 5-10g eller silvermynt.

Spontant skulle jag inte köpa silvermynt i Sverige på grund av momsen.
Citera
2019-09-22, 11:49
  #53
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Spontant skulle jag inte köpa silvermynt i Sverige på grund av momsen.
Man behöver väl inte betala moms på inbeteringsguld, vet intw om de gäller silver också
Citera
2019-09-22, 12:13
  #54
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Man behöver väl inte betala moms på inbeteringsguld, vet intw om de gäller silver också

Investeringsguld är momsbefriat i Sverige men silver är det inte. Med svenska momssatserna skulle jag därför avråda dig från att köpa silvret i Sverige.

Om jag inte missminner mig är silver momsbefriat i Norge och Estland. Tyskland har relativt låg moms, 6% och då det finns stora handlare där blir även de ett attraktivt alternativ trots momsen.
Citera
2020-08-09, 22:15
  #55
Medlem
Zeta9s avatar
Någon här tipsade om tyska https://www.gold.de/

Men jag såg att de tyvärr inte säljer till utlandet. Någon som känner en annan tysk seriös näthandlare som det går att köpa från?

Jag kollade även runt lite på en sajt från en belgisk handlare. Ungefär samma priser som det tyska företaget när jag jämförde några silvermynt och mycket billigare än att köpa från ett svenskt företag. Ca 25 procent.

https://goldsilver.be/en/

Trodde först att priserna var utan moms, men det står på ett ställa att priserna är inklusive allt utom frakt.

Kan man lita på dem? De verkar sälja till utlandet. Här hittar man lite info om villkor och annat, men en del info är på franska.
https://goldsilver.be/en/content/category/4-info

Frakten är lite dyr, så det lönar sig inte att köpa för liten summa.


Shipping costs
Citera
2020-12-23, 07:35
  #56
Medlem
johnthedickholmess avatar
Köpa och sälja fysiskt guld inom europa

1) Om man enkelt och smidigt vill köpa fysiskt guld för säg 100 000 kr i Sverige och sedan sälja i tex England, vilken fysisk handlare rek. ni som har butiker över hela europa? Vad är deras spread?

2) Vilka guldförvaringsställen finns det där man kan förvara sitt guld säkert och anonymt? Och smidigt sälja? Hörde om något bra ställe i Hong Kong men tänkte främst typ Schweiz.
Citera
2020-12-23, 11:39
  #57
Medlem
Krocketklubbas avatar
Finns det virtuellt guld?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback