Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 00:46
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Tack, jag glömde skriva att handlaren i Stockholm som jag fann runt 2011 betalade 290 kr för 18 karat.

Ok det förklarar saken tänkte det var lite för dålig kurs.
Citera
2018-01-11, 19:06
  #38
Medlem
Än så länge ser jag guld/silver som en metod för att sprida mina risker och hålla likviditeten uppe IF shtf.
Guld köper jag i 100gr barrer på guldcentrum i Malmö, silver i $1mynt hos silverinvest i Oslo när jag är på besök i Norge. Ska man köpa silver i Norge, så är det enbart mynt som är momsfriatt.
Citera
2018-04-16, 15:23
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Om det är en investering du är ute efter ska du inte köpa fysiskt guld överhuvudtaget. Det är rätt dyrt både i fraktkostnader, förvaringskostnader och transaktionskostnader, den du köper av tar ofta en rätt bra marginal. Kan vara halvsvårt att sälja fysiskt guld. Finns många bra guld ETF:er och vanliga fonder.

Nja håller inte med. ska du investera i det så vill du ha fysiskt silver eller guld. Skulle kronan gå ner mycket har du alltid silver du kan ta sälja och skulle det hända något med någon bank har du en reserv.
Du vill inte vara bunden och ha allt låst hos någon annan. Sen om det blir någon krash på marknaden kommer silvret och guldet gå upp i pris.
Citera
2018-04-16, 17:30
  #40
Medlem
boriss avatar
Ja, fysiskt guld verkar bra. Funderar på det.

Synd bara att det är så dyrt eftersom kronan är svag. Vad tror ni, köpa lite nu eller vänta på bättre tider (som kanske inte kommer)?
Citera
2018-04-16, 18:02
  #41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Ja, fysiskt guld verkar bra. Funderar på det.

Synd bara att det är så dyrt eftersom kronan är svag. Vad tror ni, köpa lite nu eller vänta på bättre tider (som kanske inte kommer)?

Var och en får göra sin egna bedömning. Själv har jag cirka 12% av mina totala investeringar i guld och silver. Började köpa för 3½ år sedan. Sett i backspegeln skulle börsen ha varit bättre men jag vill personligen ha en del av mina tillgångar i något annat än fiatvalutor.

Funderar på att utöka det till 15, kanske t.o.m. krypa mot 20% men jag vet inte. Har visserligen svårt att se uppsidofaktorer inom svensk ekonomi så man kanske ska passa på innan det blir värre. Mycket beror på vad RB väljer att göra. Höstens val kommer också att påverka. Dvs om det blir fortsatt vanstyre eller om vi får en regering som vågar genomföra de strukturella förändringar som behövs.

// CC
__________________
Senast redigerad av CC75 2018-04-16 kl. 18:04.
Citera
2018-08-16, 09:43
  #42
Medlem
Karmans avatar
Bumpar in lite. Hur förvarar man guldet? Måste man skaffa bankfack? Jag sa upp mitt för flera år sedan. För inte törs man ha några större mängder guld/silver hemma?
Citera
2018-08-16, 11:38
  #43
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bumpar in lite. Hur förvarar man guldet? Måste man skaffa bankfack? Jag sa upp mitt för flera år sedan. För inte törs man ha några större mängder guld/silver hemma?

Nu har jag mitt guld utomlands och inte hemma men hade jag haft fysiskt guld i Sverige hade jag haft det "hemma" eller på en plats i närheten där jag bor. Jag hade också sett till att några få utvalda personer också känner till förvaringen. Jag hade aldrig litat på ett bankfack.

// CC
Citera
2018-08-16, 12:07
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bumpar in lite. Hur förvarar man guldet? Måste man skaffa bankfack? Jag sa upp mitt för flera år sedan. För inte törs man ha några större mängder guld/silver hemma?

Köp och förvara av stabil och säker part,

https://www.perthmint.com/storage

Stabilt land med.
Citera
2018-08-16, 14:32
  #45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Köp och förvara av stabil och säker part,

https://www.perthmint.com/storage

Stabilt land med.
Tack! Ska kika på det. Fast Australien känns ju lite långt bort förståss...
Citera
2018-12-02, 16:05
  #46
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Tittade in Tavex, jag måste säga att sidan ser ju väldigt snygg och seriös ut, men du menar att det kan vara "scam"?.. Eller vad menade du med din sista kommentar?

Är det inte moms och grejer om man köper i Sverige dock? Har för mig att jag hört andra säga att det är bättre att beställa från utlandet, som tex från Estland pga detta?
Lyfter diskussionen om just Tavex. Har alltid köpt i deras butiker i Stockholm, över disk. Har hittills hållit mig till guldtackor i storleken 20g, det är en behändig valör och kostar under tiotusen så att köpet inte registreras hos myndigheterna. Nu till problemet: deras 20-gramstacka har måtten 31x18 mm, alla andra handlares tackor på 20 gram har måtten 40x23 mm. Och hos t ex Guldcentralen har en 10-g tacka måtten 31x18. Hur kan detta komma sig? Behöver man vara orolig? Det känns som att man betalat för 20 gram men fått 10 gram.
Tycker annars att både butikerna och hemsidan känns väl så seriösa.
Citera
2018-12-02, 22:01
  #47
Medlem
Spaders avatar
Nordic Gold Trade är bra om du vill ha fysiskt guld.
Citera
2018-12-03, 22:36
  #48
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Lyfter diskussionen om just Tavex. Har alltid köpt i deras butiker i Stockholm, över disk. Har hittills hållit mig till guldtackor i storleken 20g, det är en behändig valör och kostar under tiotusen så att köpet inte registreras hos myndigheterna. Nu till problemet: deras 20-gramstacka har måtten 31x18 mm, alla andra handlares tackor på 20 gram har måtten 40x23 mm. Och hos t ex Guldcentralen har en 10-g tacka måtten 31x18. Hur kan detta komma sig? Behöver man vara orolig? Det känns som att man betalat för 20 gram men fått 10 gram.
Tycker annars att både butikerna och hemsidan känns väl så seriösa.


VAD!!??

Du har "alltid köpt" guld från Tavex men vet inte om du har betalat för 20-gramstackor och fått 10-gramstackor?

Som tur är har ju guldtackor även en tredje dimension och förmodligen mäter dina tackor något "tjockare" på det måttet.

Tips från coachen: Ta alltid med en egen våg när du handlar guld.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback