Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 19:28
  #1
Medlem
Hej! Är verkligen nybörjare på detta och tänker mig köpa aktier genom avanza. Till och börja med 20.000 kr och se sedan hur det går. Borde jag köra svenska aktier eller någon annanstans?

Kom gärna med tips
Citera
2017-07-01, 19:36
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Har själv funderat i samma ämne. Vet absolut inget om aktier. Det man nu läst sig till är att man ska starta med svenska. Eller rättare sagt man bör hålla sig till svenska oavsett. Sedan kommer det liksom inte finnas något gyllene trick. Personer som säger åt dig att köpa en viss aktie är inte ute för att du ska tjäna pengar utan för att de själva ska göra det. Det gäller liksom att läsa mycket och vara med ständigt sedan inte heller bli för girig. Om du tjänat ett visst antal kronor ta detta och invänta inte att du kan tjäna mer kronor för det slutar för det mesta ganska olyckligt (har man nu läst sig till).
Citera
2017-07-01, 19:39
  #3
Medlem
virablatiras avatar
Du borde köpa aktier som är prisvärda. Hur vet man då det? Jo man läser på lite om bolaget, tar reda på lite nyckeltal, har någorlunda koll på om branschen eller företaget har något som ser bra ut framöver. Om man inte kan detta rekommenderar jag en fond med låg avgift

Du kan också köpa 3-4 olika företag som du känner till (dvs välkänt bolag) och lära dig. Följ bolaget och se denna investering som läropengar

Lycka till
Citera
2017-07-01, 20:46
  #4
Avstängd
Ta inte sälj/köpråd från forumanvändare som seriösa. Köp det du tror på. Du kommer troligen förlora pengar i början, men det lär dig..
Citera
2017-07-01, 21:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Hej! Är verkligen nybörjare på detta och tänker mig köpa aktier genom avanza. Till och börja med 20.000 kr och se sedan hur det går. Borde jag köra svenska aktier eller någon annanstans?

Kom gärna med tips


Köp investmentbolag som Investor, Industrivärlden, Kinnevik osv. Då sprids dina risker någotsånär. Undvik småbolag, hightech och läkemedel om du inte vet vad det handlar om.
Citera
2017-07-01, 21:30
  #6
Medlem
Det är DEFINITIVT INGET bra läge att gå in på marknaden nu.
Vi har börjat närma oss ATH igen och när man närmar sig toppen så darrar manschetterna hos investerarna..
Minsta ekonomiska oro i ett land av rang och börserna kommer att börja dala världen över.
Fundera själv lite..
Skulle du vilja köpa något som är onödigt dyrt bara för att du har brått?
Nej, spara du dina pengar och avvakta tills vi får en rejäl sättning, för DÅ finns chansen att slippa förlora pengar.
Citera
2017-07-09, 20:01
  #7
Medlem
Guzs avatar
Varför inte ta omvägen via fonder först, så hänger inte allt på enskilda aktier - samtidigt som du ändå kan välja hög risk/möjlighet om du vill?

Köp nåt (fond) som är all time low och vänta på att det stiger - vilket i o f s kan ta några år... Vilken tidshorisont funderar du på? Tätt tradande eller sitta panta tills det blir bättre?
Citera
2017-07-09, 22:19
  #8
Medlem
YouWillSees avatar
Det första jag vill påpeka som är väldigt bra är att du nämner att du vill börja med en bestämd summa för att sedan öka på. Jag själv började i betydligt mindre skala på 5.000-10.000. Det kanske man inte kan göra så mycket med, men man lär sig förstå marknaden och det är ett sätt som gör att man blir säkrare i sin handel. Allteftersom du tycker att det går bättre så kan du öka på lite i taget.

Något annat som är viktigt vid investeringar är att försöka sprida sitt kapital bland många olika bolag. Välj ut några som du tycker är intressanta, du kanske har en bransch du är speciellt intresserad i? Jag skulle dock inte rekommendera att välja teknik i detta skedet då de kurserna är ganska maximerade redan och har stor fallhöjd. Fallhöjden är också något som man kan titta på själv genom P/E-talet som betyder price per earning och speglar företagets vinst i jämförelse till dagens kurs. Sådana begrepp är väldigt bra att kunna och kan komma bra tillhands vid en examination av en viss aktie. Här har du en ordlista på några vanliga termer du kan komma att stöta på: http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Ordlista/.

Nu är allt detta väldigt förenklat bara för att ge dig en överblick om vad du bör tänka på vid investering och jag vill kanske påpeka om att vi just nu kan vara inne i en något stökig period på börsen. Både med Trump som påverkar handelsklimatet och sedan också övervärderade bolag. Jag vill absolut inte avskräcka dig till att investera, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet när du ska satsa kapital.

PS. Var noga med att välja rätt courtage (avgift för aktiehandel hos din mäklare). Just Avanza har fri handel om man investerar mindre än 50.000 om jag inte missminner mig.
Citera
2017-07-09, 22:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Varför inte ta omvägen via fonder först, så hänger inte allt på enskilda aktier - samtidigt som du ändå kan välja hög risk/möjlighet om du vill?

Köp nåt (fond) som är all time low och vänta på att det stiger - vilket i o f s kan ta några år... Vilken tidshorisont funderar du på? Tätt tradande eller sitta panta tills det blir bättre?

Klokt råd. Om det nu inte är så att TS redan har fonder, men önskar testa på att köpa aktier också.
Citera
2017-07-10, 08:18
  #10
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Klokt råd. Om det nu inte är så att TS redan har fonder, men önskar testa på att köpa aktier också.

Sant, och ber om ursäkt om jag ev. missförstod nivån på TS "nybörjarskap".

Men kan vara värt att påpeka att det väl, tekniskt sett, inte skiljer sig så mycket mellan och handla fonder och aktier via en site som Avanza.

(Med detta sagt så har jag personligen under alla år bara hållit mig till fonder.)
Citera
2017-07-10, 19:52
  #11
Moderator
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback