Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-25, 01:10
  #37
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Till dig!

Det är väl ganska tydligt skrivet flera gånger i tråden att på en buss i linjetrafik eller liknande, så blir det ett rungande NEJ!

Om man nu promt MÅSTE köra sin in-fisna soffjävel i just en BUSS, så får man köpa sig en egen!

Hur svårt kan det vara?
Trafiklagstiftningen är tydlig. Det är upp till föraren då denne är fullt ansvarig för lastsäkringen ombord på fordonet. Säger förare 1 nej så är det Nej. Säger förare 2 ja så är det ja.
Till syvende å sist så är det domstol som bedömer fallet från de faktorer som ges. Tex när Lisa 7 år blivit ihjälklämd av Nisses soffa på buss XXX med X förutsättning. Det är vad som gäller. Föraren straffas eller går fri. Ingen annan blir juridiskt inblandad i fråga om ansvar.
Citera
2017-11-25, 17:04
  #38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Trafiklagstiftningen är tydlig. Det är upp till föraren då denne är fullt ansvarig för lastsäkringen ombord på fordonet. Säger förare 1 nej så är det Nej. Säger förare 2 ja så är det ja.
Till syvende å sist så är det domstol som bedömer fallet från de faktorer som ges. Tex när Lisa 7 år blivit ihjälklämd av Nisses soffa på buss XXX med X förutsättning. Det är vad som gäller. Föraren straffas eller går fri. Ingen annan blir juridiskt inblandad i fråga om ansvar.
Rätt och riktigt,sedan kan arbetsgivaren och trafikhuvudmannen ha sitt reglemente dessutom,här innebär det tvär-nej för soffa.
Citera
2017-11-25, 17:07
  #39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Ok då. Puss på dig med. Fast, ska man nu vara sådan, så efterfrågar han egentligen "kollektivtrafifik" i TS. Och där vet jag inte.
Tja,linjetrafik,eller kollektivtrafik kanske det inte är milsvida skillnader på..

Men skulle tippa på att en bussresa till alperna,så får du inte heller ta med dig en soffa och det skulle jag inte benämna varken linje,eller kollektivtrafik.
Citera
2017-11-25, 23:30
  #40
Medlem
Det borde finnas taxitjänster där man kan be chauffören att koppla på ett släp.
Citera
2017-11-26, 15:13
  #41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Det borde finnas taxitjänster där man kan be chauffören att koppla på ett släp.
Troligtvis alla taxibilar med dragkrok, borde acceptera att dra ett släp, jag ser inga hinder, att det kommer kosta är ju självklart, hyra släp, beställa taxi..

Ring en flyttfirma, låter enklare och billigare! 😊
Citera
2017-11-26, 15:13
  #42
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tja,linjetrafik,eller kollektivtrafik kanske det inte är milsvida skillnader på..

Men skulle tippa på att en bussresa till alperna,så får du inte heller ta med dig en soffa och det skulle jag inte benämna varken linje,eller kollektivtrafik.

...Som jag citerade: "kollektivtrafiFIk"...
Skämt åsido (vilket jag nu hoppas att du inser), en bussresa till alperna är inte linjetrafik eller kollektivtrafik.

Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Det borde finnas taxitjänster där man kan be chauffören att koppla på ett släp.

Det finns det. Jag har själv gjort det för ett gäng år sedan. Körde bland annat post från Göteborg till Stockholm, ett flyttlass och lite annat.
Citera
2017-11-26, 15:58
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sticky4loop
Det borde finnas taxitjänster där man kan be chauffören att koppla på ett släp.

Haha det blir ju dyrt eftersom man ju inte kan lämna släpet vart som helst. Kunden får ju betala hämtning av släp plus returkörningen av släpet, det blir inte billigt precis.

Taxibilen kan ju inte köra omkring resten av dagen med ett släp efter sig, Sthlm är trångt så det räcker
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback