Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-01, 16:16
  #1
Avstängd
Tänkte testa på braziliansk jujitsu. Vilka är typiska indikatorer på om man har fallenhet för denna kampkonst?

Överlappar det överhuvudtaget med fallenhet för brottning? Hur utröner man om ens grepp är starkt? Vilka test kan göras i förväg?
Citera
2017-07-01, 16:39
  #2
Medlem
Varför ska du testa något i förväg? Bara gå dit och kör för fan.
Citera
2017-07-01, 16:45
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Varför ska du testa något i förväg? Bara gå dit och kör för fan.

Vad sägs om att svara på frågan istället?
Citera
2017-07-01, 17:14
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Tänkte testa på braziliansk jujitsu. Vilka är typiska indikatorer på om man har fallenhet för denna kampkonst?

Överlappar det överhuvudtaget med fallenhet för brottning? Hur utröner man om ens grepp är starkt? Vilka test kan göras i förväg?

Att du kan använda din hjärna och inte är som en grottmänniska. Kolla vad du har på högskoleprovet så tror jag ditt resultat där korrelerar med din förmåga att bli bra på BJJ.
Citera
2017-07-01, 17:30
  #5
Medlem
Apologists avatar
Fallenhet för BJJ?

Ok, det var 20 år sedan jag tränade lite BJJ. Men det jag minns är svettiga illaluktande kroppar, snubbar som grävde sina snoppar i ansiktet på en (var inte rädd för submissions, hade fullt upp med att skydda mig från andra äckliga grejer), sitta i mellan benen på andra snubbar....tar man sig förbi sådana saker så kanske man har fallenhet för BJJ.

Det andra jag minns är hur värdelösa vi alla var på submissions o avslut. En kille hade tränat Ninjutsu så han kunde några benlås m.m. Han vann oftast...vi andra bara rullade runt i några 20minuter utan att något hände.

Det jag skulle tipsa om är att läsa in dig på submissions teknikerna, det är väldigt viktigt att man gör allt korrekt tekniskt exempelvis kan ett lillfinger som vrids åt rätt håll vara avgörande för vissa tekniker.
Styrka är inte lika viktigt som teknik.
Citera
2017-07-01, 19:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Fallenhet för BJJ?

Ok, det var 20 år sedan jag tränade lite BJJ. Men det jag minns är svettiga illaluktande kroppar, snubbar som grävde sina snoppar i ansiktet på en (var inte rädd för submissions, hade fullt upp med att skydda mig från andra äckliga grejer), sitta i mellan benen på andra snubbar....tar man sig förbi sådana saker så kanske man har fallenhet för BJJ.

Det andra jag minns är hur värdelösa vi alla var på submissions o avslut. En kille hade tränat Ninjutsu så han kunde några benlås m.m. Han vann oftast...vi andra bara rullade runt i några 20minuter utan att något hände.

Det jag skulle tipsa om är att läsa in dig på submissions teknikerna, det är väldigt viktigt att man gör allt korrekt tekniskt exempelvis kan ett lillfinger som vrids åt rätt håll vara avgörande för vissa tekniker.
Styrka är inte lika viktigt som teknik.

Det jag befarade, bögeriet. Om jag kan få grappla heta blondiner hade äckelkänslan inte infunnit sig.
Citera
2017-07-02, 00:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Det jag befarade, bögeriet. Om jag kan få grappla heta blondiner hade äckelkänslan inte infunnit sig.
Du blir inte bra på BJJ genom att sparras med heta blondiner.

Jag kör SW och kan säga att det är en väldigt hård och givande sport. Va beredd på att alltid ha ont nånstans. BJJ är lite lugnare iom att Gi saktar ner pga ökat grepp.

Om du behöver förbereda dig i förväg rekomenderar jag knäböj, marklyft och intensiv roddmaskin.
Citera
2017-07-02, 16:50
  #8
Avstängd
Hur är det med räckvidd i grappling. Är det en lika stor fördel som i boxning? Jag har långa armar, otroligt starka axlar för mina nätta vikt, seg i stående brottning. Aldrig brottats på marken dock.
Citera
2017-07-03, 01:45
  #9
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hur är det med räckvidd i grappling. Är det en lika stor fördel som i boxning? Jag har långa armar, otroligt starka axlar för mina nätta vikt, seg i stående brottning. Aldrig brottats på marken dock.

Nej, det tror jag inte spelar någon roll såvida det inte skiljer rejält i räckvidden mellan combatanterna. Har hållit på med Judo o Thaiboxning också där man ofta går i stående clinch o närkamp. Så länge man får tag på något att dra i, ger han mig hans arm så tar jag hans arm.

Vad gäller BJJ o liknande kamp på marken så tror jag det skiljer en hel del mellan små o rörliga killar o stora långa killar som väger mycket. Minns att det där stora killarna (o tjejerna) med ölmage bara behövde lägga sig på en med sina 120kilo, de var väldigt orörliga...men vägde man mindre, var kortare m.m. så kunde man oftast röra sig ur situationer.
Citera
2017-07-03, 07:55
  #10
Medlem
Prime-Apes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Hur är det med räckvidd i grappling. Är det en lika stor fördel som i boxning? Jag har långa armar, otroligt starka axlar för mina nätta vikt, seg i stående brottning. Aldrig brottats på marken dock.
Precis som i boxning så utvecklar man sin egna stil som passar ens kroppstyp. Och alla har ju både sina fördelar och nackdelar. Just killar med långa armar brukar bli väldigt bra på strypningar som Darce och Anaconda t.ex. men det kan även vara enklare att dra exempelvis armlås på dem. Men det handlar inte så mycket om det som det handlar om hur bra man blir på utöva sitt game. Räckvidd förblir ju bara en fördel om man vet hur man använder den effektivt.
Citera
2017-07-03, 09:11
  #11
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Det jag befarade, bögeriet. Om jag kan få grappla heta blondiner hade äckelkänslan inte infunnit sig.
Wow, det måste vara jobbigt att vara så osäker i sig själv som du verkar vara.
Citera
2017-07-03, 20:18
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Wow, det måste vara jobbigt att vara så osäker i sig själv som du verkar vara.

Vad har osäkerhet att göra med äckelkänslor av närgångna, svettiga män? Det är en fullt naturlig reaktion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback