Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 17:10
  #457
Medlem
Jag vill inte förringa sexövergreppen som skedde på Bråvalla, men hur jävla dum i huvudet måste man vara för att tro att det är den egentliga anledningen till att festivalen lägger ner för gott?
Miljonförluster, vikande intresse och kommande förmodligen övermäktig konkurrens i form av Lollapalooza...

Läs gärna Markus Larssons kommentar:

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...sorja-bravalla
Citera
2018-06-20, 18:48
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Lika bra att Sverige lägger ner varenda festival utom Sweden Rock.

Visst.. Sweden Rock är en gigantisk korvfest där publiken består av 70 - 80% vita män, men där sker heller inga sexuella övergrepp. Hårdrock / metal låter inte bra i allas öron, och i synnerhet inte för mena-invandrarna.

Vill svenskar som gillar popfestivaler ha sina festivaler och sin trygghet tillbaka så får de lära sig att rösta rätt, eller åtminstone tillrättavisa sina blåsta föräldrar som röstat fel.

Ser hellre en bred festival än t.ex. nischade festivaler såsom Swedish Rock. Visst det verkar vara framgångsreceptet med just nischade, t.ex. Summerburst som är inriktad på EDM. Dock saknas det camping som i mitt tycke utgör den största delen av festivalkänslan.

Jag tror som många andra att sexuella övergreppen bara var ett svepskäl för vad den egentligen anledning. Den största anledningen bör vara att FKP Scorpio blödde pengar när det gällde Bråvalla. Läs bara raderna om att det har skett övergrepp på Hurricane i Tyskland och den genomförs ändå. Samt så tror jag även som föregående skribent att Live Nation val att placera Lollopalooza samma helg som Bråvalla brukade ha spelade in i beslutet.

Värt att notera är att det var FKP Scorpio som fick Peace and Love att lägga ned 2014 eftersom de valde att lägga festivalen samma helg.
__________________
Senast redigerad av Smexliq 2018-06-20 kl. 18:59.
Citera
2018-06-20, 19:27
  #459
Medlem
Jag vill ha ett Roskilde/Glastonbury. Traditionstyngt med allt ifrån riktigt breda akter, till "det hetaste just nu" till det som kommer att bli det hetaste någon gång senare. Det viktigaste är att det inte ska vara så fruktansvärt ålderssegregerat, som de flesta svenska festivaler är.
Jag befann mig på Bråvalla en dag för några år sedan, fast då i jobbsyfte och inte som besökare. Snittålder på besökarna, 17? Dessutom klagade de "vuxna" som fanns på området under festivalen på att det var åt helvete för få vuxna på området. Någonting som de menade var en anledning till de många återkommande incidenterna på festivalen.

Way Out West har ju alltid bra bokningar och lite större åldersspridning i allmänhet, men där blir det ju inte någon riktig festivalkänsla.

Edit: Det ska väl tilläggas att jag nuförtiden inte är så mycket för att campa i lera, utan föredrar att besöka Glastonbury via Youtube och Roskilde på något dagpass.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2018-06-20 kl. 19:31.
Citera
2018-06-20, 22:37
  #460
Medlem
Ratads avatar
Jag blev lite förvånad av det här beskedet.

Jag trodde redan skiten var nedlagt. Som jag skrev 2017 så tycker jag fortfarande det är jävla fasoner och dålig smak att använda övergreppen som ett svepskäl för organisationens dåliga ekonomi. Även de stora har hybris. Blandfestivaler är trixiga och det är tyvärr så att hårdrockare är mer benägna att åka på festivaler än andra så några riktigt bra metal-akter är nödvändiga år efter år.

Flottiljen var inte heller det trevligaste området för en festival heller. Det fick Norje-fältet på SRF att kännas mysigt.

FKP Scorpio är festivalernas motsvarighet till cancer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback