Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 12:51
  #1
Medlem
Danlos avatar
Först ber jag om ursäkt om detta inlägg hamnat på fel ställe, men tyckte det passade här eftersom jag ska försöka mig på att bygga lyktorna själv, och finns det nåt mer hobbyaktigt än blompinnar och silkespapper?
Precis som frågan i rubriken. Går detta ens att göra, eller orkar inte lyktan lyfta med en sytråd fäst på undersidan? Tänkte mig flera svävande lyktor på mellan 1m till 3m höjd en vindstilla kväll i trädgården blanden äppleträden kunde vara häftigt.. men det kanske inte går att lösa? Någon som testat? Skit nu brandrisk och sådant, är väl medeveten om riskerna.

Tack!
Citera
2017-07-01, 13:01
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Först ber jag om ursäkt om detta inlägg hamnat på fel ställe, men tyckte det passade här eftersom jag ska försöka mig på att bygga lyktorna själv, och finns det nåt mer hobbyaktigt än blompinnar och silkespapper?
Precis som frågan i rubriken. Går detta ens att göra, eller orkar inte lyktan lyfta med en sytråd fäst på undersidan? Tänkte mig flera svävande lyktor på mellan 1m till 3m höjd en vindstilla kväll i trädgården blanden äppleträden kunde vara häftigt.. men det kanske inte går att lösa? Någon som testat? Skit nu brandrisk och sådant, är väl medeveten om riskerna.

Tack!

Borde väl funka, särskilt om det bara är några meter.
Men brinntiden är ju inte nå vidare på en sån thailykta, handlar väl om några minuter. Du får bygga en större variant då som kan ta mera bränsle, kanske metatabletter kunde funka.
Citera
2017-07-01, 13:39
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Först ber jag om ursäkt om detta inlägg hamnat på fel ställe, men tyckte det passade här eftersom jag ska försöka mig på att bygga lyktorna själv, och finns det nåt mer hobbyaktigt än blompinnar och silkespapper?
Precis som frågan i rubriken. Går detta ens att göra, eller orkar inte lyktan lyfta med en sytråd fäst på undersidan? Tänkte mig flera svävande lyktor på mellan 1m till 3m höjd en vindstilla kväll i trädgården blanden äppleträden kunde vara häftigt.. men det kanske inte går att lösa? Någon som testat? Skit nu brandrisk och sådant, är väl medeveten om riskerna.

Tack!

Det kommer nog inte att funka så bra som du tror. Med bara en tråd så kommer de att börja "cirkla". Dessutom ändras ju vikt och tyngdpunkt allteftersom bränslet förbrukas. (Och som reda sagts, mycket jobb för några få minuter)
Citera
2017-07-01, 16:46
  #4
Medlem
supremanics avatar
Ett projekt som vore coolt vore ju om du gör lyktorna ganska stora sedan istället för att hålla ned dem med en tråd använder en tunn slang som du kör gasol eller liknande genom till en brännare i lyktan
Då kan de hållas uppe väldigt länge! Om det är genomförbart eller ej är svårt att avgöra. Slangen lär tynga ner en del men rätt dimensionerat så tror jag på idén
Citera
2017-07-01, 16:58
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Ett projekt som vore coolt vore ju om du gör lyktorna ganska stora sedan istället för att hålla ned dem med en tråd använder en tunn slang som du kör gasol eller liknande genom till en brännare i lyktan
Då kan de hållas uppe väldigt länge! Om det är genomförbart eller ej är svårt att avgöra. Slangen lär tynga ner en del men rätt dimensionerat så tror jag på idén

Knappast. Om man tar en sopsäck på 125 liter, så kan den vid normala temperaturer lyfta knappt 50 gram. Dels är det betydligt större än en lykta, och hur mycket slang och brännare får du med det på 50 gram? Alltså inte ens en snickers rent viktmässigt.
Citera
2017-07-01, 17:07
  #6
Medlem
Brinntiden är max ett par minuter. Med mera bränsle orkar inte lyktan lyfta. Ett moment 22..
Citera
2017-07-01, 21:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Först ber jag om ursäkt om detta inlägg hamnat på fel ställe, men tyckte det passade här eftersom jag ska försöka mig på att bygga lyktorna själv, och finns det nåt mer hobbyaktigt än blompinnar och silkespapper?
Precis som frågan i rubriken. Går detta ens att göra, eller orkar inte lyktan lyfta med en sytråd fäst på undersidan? Tänkte mig flera svävande lyktor på mellan 1m till 3m höjd en vindstilla kväll i trädgården blanden äppleträden kunde vara häftigt.. men det kanske inte går att lösa? Någon som testat? Skit nu brandrisk och sådant, är väl medeveten om riskerna.

Tack!

Absolut det går utmärkt, men du får vänta tills det är en någorlunda vindstilla dag/kväll.
Jag brukade göra lyktorna eller ballongerna av tunn plast, sån man hittar på byggavaruhus som används som skydd vid målning, sen värmer du en vanlig matkniv över ett stearinljus och bara skär ut formen med den varma kniven, sen brukade jag använda ståltråd undertill och fästa med en tändkub. Skicka helst inte iväg dom utan tråd dock, varken plasten eller ståltrådarna är så värst bra ute i naturen särskilt inte för kossorna som riskerar få tag i dom. Men annars är det väl lättare och säkrare när det det är kallt ute vintertid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback