Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-01, 01:19
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Det här med att bevisa själens existens är ju såklart svårt. Men jag tror jag har ett visst bevis för dess existens iaf.

Alla människor på jorden har ju sitt egna medvetande och vet om sin egen existens. Och om vi tänker att det är hjärnan som skapar vårt medvetande(och inte själen) genom en rad olika sammansättningar i hjärnan, så hur kommer det sig att just jag fick mitt medvetande i just denna kropp(hjärna) och just i den tid jag kom till och inte i nån annan kropp och tid? DET borde ju tyda på att jag har en själ som var ämnad till just den kroppen jag nu besitter.

Är det nån som förstår vad jag menar?
Och vad säger ni om detta?
Citera
2017-07-01, 01:25
  #2
Medlem
technoisbests avatar
Ja, eller så är det bara en slump. En annan teori är ju att det bara finns ett enda medvetande. Den känslan kan man få om man tar svampar.
Citera
2017-07-01, 01:32
  #3
Medlem
WhySoBorings avatar
Låter nästan mer som att du talar om öde och inte själen. Men jag tror som föregående nämnde, att allting är bara en stor slump.
Citera
2017-07-01, 01:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Det här med att bevisa själens existens är ju såklart svårt. Men jag tror jag har ett visst bevis för dess existens iaf.

Alla människor på jorden har ju sitt egna medvetande och vet om sin egen existens. Och om vi tänker att det är hjärnan som skapar vårt medvetande(och inte själen) genom en rad olika sammansättningar i hjärnan, så hur kommer det sig att just jag fick mitt medvetande i just denna kropp(hjärna) och just i den tid jag kom till och inte i nån annan kropp och tid? DET borde ju tyda på att jag har en själ som var ämnad till just den kroppen jag nu besitter.

Är det nån som förstår vad jag menar?
Och vad säger ni om detta?

Det kan vara så som du säger, men det är svårt att bevisa. Ingen vet med säkerhet hur det är, därför skyller folk på slumpen för att slippa tänka/lugna ner sig själva.
Citera
2017-07-01, 01:50
  #5
Medlem
WhySoBorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Det kan vara så som du säger, men det är svårt att bevisa. Ingen vet med säkerhet hur det är, därför skyller folk på slumpen för att slippa tänka/lugna ner sig själva.
Hur är slumpen ett sätt att lugna sig? Det är ett ändlöst kaos som uppstår med att allting är en slump. Däremot tanken om att man är ämnad för att vara i denna kropp och denna tid. Det skulle jag kalla ett sätt att lugna sig. Tro att man är ämnad för någonting, istället för att vara ingenting.
Citera
2017-07-01, 04:03
  #6
Medlem
Drinkycrows avatar
"bevis"

Jag är av åsikten att det inte finns någon själ, att allting fungerar rätt mekaniskt. Jag anser inte ens vi har en beständig personlighet. Jag kan överhuvudtaget inte relatera till något dåtids-drinkycrow har gjort, jag skiter högaktningsfullt i framtids-drinkycrows planer. Han förtjänar det han får.

Som jag ser det, stänger hjärnan av sig själv varje gång du går in i djupsömn. Eftersom din hjärnkemi är den samma när du vaknar kommer du ta liknande beslut och ha liknande egenskaper som personen som somnade. Det tillsammans med de minnen jag har "skapar min personlighet". som därigenom blir hyfsat konsekvent. Men det var inte jag!

Min teori är ungefär lika dum som din, men min dubblar som alibi. "Det var inte jag som sköt. det var en helt annan jag". Inte för att det kommer få mig frikänd men jag har iaf en del kött på benen if I plead insanity.
Citera
2017-07-01, 04:35
  #7
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Nej det har du inte, krävs mer än ett tanke sätt att bevisa själens existens.

Som bevis.
Citera
2017-07-01, 04:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
"bevis"

Jag är av åsikten att det inte finns någon själ, att allting fungerar rätt mekaniskt. Jag anser inte ens vi har en beständig personlighet. Jag kan överhuvudtaget inte relatera till något dåtids-drinkycrow har gjort, jag skiter högaktningsfullt i framtids-drinkycrows planer. Han förtjänar det han får.

Som jag ser det, stänger hjärnan av sig själv varje gång du går in i djupsömn. Eftersom din hjärnkemi är den samma när du vaknar kommer du ta liknande beslut och ha liknande egenskaper som personen som somnade. Det tillsammans med de minnen jag har "skapar min personlighet". som därigenom blir hyfsat konsekvent. Men det var inte jag!

Min teori är ungefär lika dum som din, men min dubblar som alibi. "Det var inte jag som sköt. det var en helt annan jag". Inte för att det kommer få mig frikänd men jag har iaf en del kött på benen if I plead insanity.

Vad är så svårt och förstå? ....när vi dör återgår du till samma sak som du va innan du föddes....du slutar existera helt enkelt.tid och rum existerar inte längre,,,och universum fortsätter som vanligt fast utan dig
..precis som du gjorde 4000 år sen...minns du inte? det är för du existera inte då....samma sak händer när man dör.....man slutar existera...människor har svårt att fatta detta och griper efter halmstrån.
Därför människor har skapat religon vilket är det sämsta mänskligheten har skapat
__________________
Senast redigerad av b-bist 2017-07-01 kl. 04:46.
Citera
2017-07-01, 04:43
  #9
Medlem
Fromlandss avatar
Ts, nu fick du ju faktiskt ditt medvetande i fel kropp fel tid. Hade ditt medvetande hamnat hos den blivande Ungerske bonden Joshuns 1952 så hade beviset för själens existens varit klarlagd.
Men nu blev det ju inte så..
Citera
2017-07-01, 04:44
  #10
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
Vad är så svårt och förstå? ....när vi dör återgår du till samma sak som du va innan du föddes....du slutar existera helt enkelt...precis som du gjorde 4000 år sen...minns du inte? det är för du existera inte då....samma sak händer när man dör.....man slutar existera...människor har svårt att fatta detta och griper efter halmstrån.

Ehhh va? Sa jag att jag trodde på liv efter döden eller något?

Jag sa att det inte finns någon själ och att vi upphör existera varje gång vi går i djupsömn. Nu tror jag ju inte att det faktiskt är så men jag gillar tanken.

Jag förstår inte hur ditt inlägg relaterar till mitt inlägg eller trådens ämne. Om du är lite tydligare kanske jag förstår.
Citera
2017-07-01, 04:48
  #11
Medlem
med "djupsömn" så trodde jag saker...du kanske menar den drömlösa sömnen varje natt....men nej....du frågade om döden.
Lyssna inte...jag är full som ett svin, betyder inte jag har fel...men orkar inte tjafsa....ha det gött min vän
__________________
Senast redigerad av b-bist 2017-07-01 kl. 04:52.
Citera
2017-07-01, 06:16
  #12
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag vet inte om den tanken kan kallas för ett bevis just, men det du skriver är det jag alltid har tänkt också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback