Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-01, 00:45
  #1
Medlem
Zoiders avatar
Jag har precis fått lära mig en läxa, och tänkte ge ett varningens finger till alla er som tänker åka med bil till Ryssland

----
TL;DR - Ha alla papper färdiga. Åk absolut inte till gränskontrollen utan att med säkerhet veta att alla papper är i ordning.
----

Jag och en till skulle åka till Ryssland på bilsemester och hade alla papper i ordning, trodde vi.

Väl i Helsingfors fortsatte resan till gränsbyn Vederlax för en sista kontroll av bagage, papper och dokument. Där upptäcker jag till min stora fasa att registreringsbevisets blåa del inte låg i handskfacket som det gör i alla andra bilar.

Jag tar mitt förnuft till fånga och går in på Transportstyrelsens hemsida och beställer nytt och tänker be en bekant hemma skicka det med expressbrev till ett nära finskt postkontor.
Jag beräknar att vi får stanna i Finland i tre/fyra nätter innan vi får brevet.

Men nu klantar jag mig ännu lite extra, min resepartner frågar om vi ändå inte skall prova gränsen för att se om vi kommer igenom och jag tänker "-Ja vafan, vi provar."

Finska gränsen, endast passkontroll - OK!
Ryska gränsen, STOPP!(Som vi ju räknade med)

Här antog vi att, Ja, vi får väl åka tillbaka till Helsingfors och ta in på ett B&B eller något tills vi får pappret.

Men den ryska gränspersonalen stämplade in och utresa på visumet trots att vi blev nekade i gränsen.


Då visumet gäller för endast en inresa så är alltså visumet förbrukat så alla semesterplaner blev skrotade då en visumansökning tar c.a 3 veckor och det lär höjas ögonbryn på ambassaden då vi redan hade ett visum.

P.S. För de som har sina papper i ordning tar kontrollen inte mer än 30 minuter.
__________________
Senast redigerad av Zoider 2017-07-01 kl. 00:55.
Citera
2017-07-01, 02:15
  #2
Medlem
bravehs avatar
Enklare att flyga till ryssland och hyra bil kanske? Det enda jag behövde då var visum + pass.
Citera
2017-07-16, 14:07
  #3
Medlem
Limma skinkbits avatar
Smärtsamt! Jag lider med er men tackar för tipset. Rysk byråkrati lär inte vara att leka med.
Citera
2017-12-05, 10:31
  #4
Medlem
Hellcats avatar
Det är en lång pappersexercis. Ca 2 månader innan vi bilade så hade de hittat på ett nytt formulär "temporär import av fordon" som ej fanns med i de diverse guider som jag läst igenom. Du måste fylla i ALLA detaljer om bilen. Står inte slagvolymen med på motorn så är det bra att kolla upp detta innan.


Gröna försäkringspappret är viktigt. Alla förare måste listas på detta (fullt namn och personnummer).
Internationella körkortet sägs vara ett krav men de poliser som stannat mig har aldrig sett det innan
Du måste ha med ägarbevis för fordonet. Del1 räckte 2013
Solid Försäkringar har en extra vägassistansförsäkring som du kan teckna om du kör med en gammal bil. Priset är ganska överkomligt.

När vi körde från Helsingfors, via vyborg till sankt petersburg så hade bensinstationerna hyfsat moderna pumpar med kortbetalning. Ha alltid med kontanter och kör ni på vintern så ladda upp med mycket spolarvätska för bilen blir skitig fort.

Som braveh skrev så är det enklare att flyga.
Väljer ni att köra bil så kan det vara bra att kolla vilka hotell som har parkering, och helst en bevakad sådan.
__________________
Senast redigerad av Hellcat 2017-12-05 kl. 10:34.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2852282

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback