Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 22:46
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Vårdplatsantalet gås igenom här: (FB) Våldsbrott har ej ökat -- är rasisterna besegrade?
Men du tar jo fel. Du lägger skulden på psykiatri och geriatrireformen, men det är bara två av fyra enheter som har fått sina sängeplatser kraftig beskurna.

En annan fråga. Vet vi hur många som upplever våld, som aldrig tar turen till sjukhus alls? Rädseln för att hamna i lagens klor är stor också för brottsoffren i utanförskapet.

Vi har en stat i staten i Sverige. Individer som aldrig svarar på enkäter från Brå, som inte pratar med polisen, som kanske inte uppsöker vården vid skador som inte är livshotande.

Nu spelar det ingen roll för mitt huvudargument. Icke-västliga unga män är bara en pytteliten minoritet i det svenska samhället. Vad händer om vi fortsätter att ta in unga icke-västliga män till Sverige, som högst sannolikt också blir överrepresenterade i all negativ statistik?

Vågar vi sticke huvudet i sanden och hoppas på att unga icke-västliga mäns abnorma överrepresentation bara är en (40-årig)förbigående trend? Vågar vi ta in hundratusentals nya afrikaner och afghaner innan vi har löst brottsproblemet i förorten?

Conny och Ronny har slutat att slåss. Nu är det Mohammad och Ahmed som drar kniv och AK47. Än så länge är Mohammad och Ahmed bara en liten grupp individer. Med dagens invandringspolitik så har Mohammads och Ahmeds bröder växt till en miljon, kanske två inom nästa 40 år.

Hur ser brottsstatistiken ut då?
Citera
2017-07-24, 02:18
  #110
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Ja. Vilket får mig att tro att de våldsskadade fick plats oavsett vilka neddragningar man gjorde. År 1991 var det totala antalet vårdplatser som upptogs av våldsskadade c:a 2 666 (8 600 000 * 31 / 100 000) och 2015 var det c:a 1 843 (9 700 000 * 19 / 100 000).

Ja då var det fler inom slutenvården på 90-talet än idag. Det är en kraftig minskning av antalet våldsskadade inom slutenvården mellan åren 1991 och 2015 om man tar hänsyn till befolkningstillväxten. Något jag sedan redan i går sa att man måste ta hänsyn till. Tack för siffrorna även om det är något oklart vad du räknar på utöver folkmängd. Att det var fler inlagda inom slutenvården de första åren på 90-talet efter besparingskraven är inte heller ett argument om du tänker efter, att ställa om en sådan kollos som sjukvården tar nog några år ska du se.

Men du menar alltså att det har skett en kraftig minskning av våldsskadade inom slutenvården samtidigt som du menar att en allt större andel av de våldsskadade vårdas inom slutenvården än tidigare? Slutsatsen är därför använder vi mycket mindre våld nu än tidigare?

Det är klart vi gör beroende på var man sätter gränsen för tidigare och hur relativistiska vi ska vara. På medeltiden avrättades en person i månaden bara i Stockholm, det blir ju tolv mord om året bara där! Fram till 1960-talet var aga en accepterad form av barnuppfostran! Det kanske bara är jag som är konstig men jag skulle nog hellre tagit smisk på stjärten av min mor vid tre tillfällen under min uppväxt än att någon sparkar mig i skallen vid ett tillfälle i vuxen ålder även om det senare alternativet är färre våldshändelser så att säga.

Låt oss säga att dina siffror stämmer att det är ca 2000 patienter som vårdades inom slutenvården. Vart tog de andra 10000-tals våldsskadade patienterna vägen om inte till öppenvården menar du?

2007 har jag för mig nämnts i tråden som ett toppår då det gäller våldsbrott som sedan stadigt sjunker.

2007 var det enligt BRÅ 93000 händelser som ledde till att ett offer sökte upp någon form av sjukvård. Sedan dess så var det 97000 som sökte vård 2011 och 101000 2013. Jag är ledsen men jag ser inte den stora generella minskningen av våldet även om det föll dramatiskt under det enstaka året 2015. Detta kanske var ett politiskt beställningsjobb från vår regering för att lugna oss efter flyktingkrisen det året? Det vore ju inte första gången som BRÅ hoppar i galen tunna för att glädja sossarna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Snälla kom inte dragande med den asyl och anhöriginvandringsdrivna befolkningstillväxten på senare år, vi är ju liksom fler nu så våldsbrotten minskar ju per capita liksom!

Det tar trots allt några år från nyanländ till klient i NTU. Notan för nästa integrationshaveri får vi nog vänta på till runt 2027 innan vi kan smaska på i form av fler våldsskadade personer med förstörda liv. Vi måste ju trots allt låta ungarna växa upp i utanförskapsområdena innan vi börjar använda dem som slagträn i debatten.

Den här artikeln från 2010 har varit uppe tidigare tror jag: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3407983

Forskarna säger att våldsbrotten har legat på samma nivå sedan 90 talet. Traumakoordinatorn på Sahlgrenska är förtvivlad då antalet svårt skadade har tredubblats på sju år. Vem har rätt och vem har fel? Troligen ingen. Statistikern från BRÅ tittar på sina siffror och tänker att allt är i sin ordning. Traumakoordinatorn på Sahlgrenska vet hur sönderslagna patienterna är jämfört med tidigare och är förtvivlad. Om man ser till SÖS storstadsvåld så är utvecklingen likadan där. 1998 kom 6 patienter in på larm om livshotande skador men under 2005 så är det 93 patienter. Då har något dramatiskt hänt i samhället och det är inte att vi har blivit snällare mot varandra sedan 90-talet. Utan snarare har våldet blivit råare och mer brutalt. Kanske beror det på invandringen. Kanske beror det på att allt och alla är lika mycket värda i en relativistisk kränkthetskultur istället för att vi alla ska vara uppföra oss värdigt som vi värdekonservativa ultra fascist nazist rasister och väldigt många invandrare tycker.

Sedan finns det många rasistiska antirasister på alt-left kanten som tror att man gynnar invandrare om man förnekar detta och blandar korten. Men det gör man inte. Invandrare är inte bara överrepresenterade som GM utan även som BO.
__________________
Senast redigerad av Blundetto 2017-07-24 kl. 03:09.
Citera
2017-07-24, 14:51
  #111
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ja då var det fler inom slutenvården på 90-talet än idag. Det är en kraftig minskning av antalet våldsskadade inom slutenvården mellan åren 1991 och 2015 om man tar hänsyn till befolkningstillväxten. Något jag sedan redan i går sa att man måste ta hänsyn till. Tack för siffrorna även om det är något oklart vad du räknar på utöver folkmängd.

Cirka 31 inlagda pga våld per 100 000 1991 och cirka 19 år 2015. Räknar man på det får man det till att det behövdes 2 666 vårdplatser för dem 1991 och 1 843 2015. Sverige har (och hade) åtminstone 50-70 000 vilket gör att de som används för våldsdrabbade skulle vara mindre än 2%. Andelen är så litet att din teori om "besparingsiver" direkt kan förkastas.

Citat:
Men du menar alltså att det har skett en kraftig minskning av våldsskadade inom slutenvården samtidigt som du menar att en allt större andel av de våldsskadade vårdas inom slutenvården än tidigare? Slutsatsen är därför använder vi mycket mindre våld nu än tidigare?

Det ser inte sämre ut! Tröskeln för vad som räknas för grovt våld inom sjukvården har sänkts, men det är naturligtvis väldigt svårt att ta fram statistik som stödjer den teorin. BRÅ skriver dock i Brottsutvecklingen i Sverige 2008-2011 (2012):

Citat:
Trots stabila nivåer av misshandel enligt offerundersökningar och sjukhusdata de senaste 15–20 åren, har antalet anmälningar om misshandel ökat kraftigt. Viktiga förklaringar till det är enligt forskningen nya arbetssätt och rutiner inom polisen, samt en allmänt ökad uppmärksamhet på, och en minskad tolerans mot, våldsbrott. Trots att alltfler misshandelsbrott anmäls är dock mörkertalet för brotten fortfarande högt.

https://www.bra.se/download/18.22a71...Misshandel.pdf

Citat:
2007 var det enligt BRÅ 93000 händelser som ledde till att ett offer sökte upp någon form av sjukvård. Sedan dess så var det 97000 som sökte vård 2011 och 101000 2013.

Du fortsätter med din ovana att nämna statistik utan att lämna några källhänvisningar. Jag har ingen aning om vad du har fått ovanstående siffror från. Dina siffror är inte i lag med resultaten från BRÅ:s NTU som presenteras här: https://www.bra.se/brott-och-statist...isshandel.html

Citat:
Låt oss säga att dina siffror stämmer att det är ca 2000 patienter som vårdades inom slutenvården. Vart tog de andra 10000-tals våldsskadade patienterna vägen om inte till öppenvården menar du?

Ingen har påstått något annat. Att bara en bråkdel av de misshandlade blir inlagda på sjukhus betyder inte att statistiken över inlagda på sjukhus är missvisande.

Citat:
Det vore ju inte första gången som BRÅ hoppar i galen tunna för att glädja sossarna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Du faller på eget grepp när du själv använder dig av statistik från BRÅ för att i nästa stund ogiltigförklara statistik från samma myndighet. För diskussionens skull måste man anta att statistik inte är manipulerad om man inte har goda skäl att tro det. Statistiken som har presenterats har kommit från BRÅ, Socialstyrelsen och Polisen. Att påstå att dessa myndigheter skulle förvanska statistik är ett anmärkningsvärt påstående, därför krävs anmärkningsvärda bevis för att så skulle vara fallet.

Citat:
Det tar trots allt några år från nyanländ till klient i NTU. Notan för nästa integrationshaveri får vi nog vänta på till runt 2027 innan vi kan smaska på i form av fler våldsskadade personer med förstörda liv.

Hade du läst den tekniska delen av rapporten hade du vetat att asylsökande inte är med i NTU. Ja det är möjligt att våldsbrottsligheten kommer öka i framtiden, särskilt som den är på historiskt låga nivåer. Faktum kvarstår, just nu minskar våldsbrottsligheten.

Citat:
Den här artikeln från 2010 har varit uppe tidigare tror jag: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3407983

Statistik motsäger artikeln:

https://www.bra.se/download/18.4a33c...ll_ar_2015.pdf

Antalet knivskadade har legat på konstanta nivåer sedan början av 2000-talet (Sid. 76, Figur 3).

Citat:
Traumakoordinatorn på Sahlgrenska är förtvivlad då antalet svårt skadade har tredubblats på sju år.

Det här är ett dåligt snyftargument. Greger Nilsson uttalade sig år 2007, alltså för tio år sedan. Vad han sa då har inte med brottsutvecklingen de senaste tio åren att göra.

Citat:
Om man ser till SÖS storstadsvåld så är utvecklingen likadan där. 1998 kom 6 patienter in på larm om livshotande skador men under 2005 så är det 93 patienter.

Återigen statistik utan källa och återigen uppgifter som är över tio år gamla. Edit: Ser nu att du fått siffrorna från Storstadsvåld 3:

Citat:
En indikation på skadans omfattning är om patienten inkommit på ”larm”, det vill säga förvarning från ambulansbesättningen om det gäller svårt skadad eller livshotande tillstånd som är på väg in till akutmottagningen. Resultaten visar att endast sex personer inkommit på larm under undersökningsperioden 1998 men under 2005 är det hela 5 procent (> 93 pat).

"Larm" används alltså av ambulansen för att förbereda akutmottagningen för att ta emot en svårt skadad patient. Rapporten presenterar bara två datapunkter, 6 1998 och fler än 93 2005. Det är uppenbart inget bra mått på antalet svårt skadade.

Citat:
Kanske beror det på invandringen.

Norsk80 och du vill gärna diskutera invandringen. Jag föreslår att ni startar en egen tråd. Jag tycker inte att den här tråden som bara handlar om våldsbrottslighetens ökande eller minskande ska "solkas ned" med en massa ovidkommande.
__________________
Senast redigerad av teasardig 2017-07-24 kl. 15:11.
Citera
2017-07-24, 15:37
  #112
Medlem
Citat:
Norsk80 och du vill gärna diskutera invandringen. Jag föreslår att ni startar en egen tråd. Jag tycker inte att den här tråden som bara handlar om våldsbrottslighetens ökande eller minskande ska "solkas ned" med en massa ovidkommande.

Det ät jo TS som har dragit in invandringen :
Citat:
Jag bestämde mig för att dyka in i detta och kolla lite siffror och det verkar ju onekligen som att våldsbrott i landet inte ökar så som rasisterna säger att det gjort de senaste åren på grund av invandrarna. Vad anser ni om detta? Har Johanna rätt?

1. Statistiken är mangelfull och/eller gammal
2. Stora delar av områden där vålden(knivskärningar/skjutningar dagligen) är störst återfinns inte i någon rapport eller statistik, förutom i de tillfällen skadorna är allvarliga och vård uppsöks.
3. (Icke-västliga)invandrare är gravt överrepresenterade i grova vålds och sexualbrott, gruppen har ökad markant i storlek senaste åren, och torde få stor påverkan på brottstatistiken

Det är inte ovidkommande för våldsbrottligheten att dra in icke-västliga unga manliga invandrares påverkan på statistiken. Icke västliga unga män är den gruppen som påverkar våldsstatistiken absolut mest negativt.

Mitt problem är
Citat:
Varför nekar regeringen/BRÅ att uppdatera sin rapport "Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet"? Rapporten är över 10 år gammal, statistiken över 15 år gammal. Sedan dess har gruppen gravt överrepresenterade (icke-västliga män mellan 15 och 47 år) ökat med flera hundratusentals individer. Självsagt vill detta påverka (vålds)brottstatistiken negativt.
Jag är villig till at äta min ena sko om inte invandringsvågen 2015 får stor påverkan på framtidig (vålds)brottstatistik.

Jag vill påstå att Brå kommer hitta följande i en eventuell ny rapport:
Icke-västliga unga män är fortfarande gravt överrepresenterade gällande vålds och sexbrott.
Gruppen har ökat i mängd, noe som medför att gruppens påverkan på samhället bara öker
Icke-västligas ökning i mängd har påverkat svensk kriminalstatistik i mycket negativ riktning. Samtidig har vi sett en stor nedgång i brott utförda av "ursprungsbefolkningen", totalen ser ut som har stått still/gått ner.

Vi kan gärna diskutera om dagens statistik går ner/upp eller står still, men utan adekvat offentlig statistik så blir det svårt.

Det som kanske är mer intressant är hur invandringsflödet kommer att påverka framtidig brottstatistik.

Vad tror du teasardig? Vad tror du händer när en grupp som är gravt överrepresenterade i brottstatistiken, ökar i mängd?
Citera
2017-07-24, 17:52
  #113
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Cirka 31 inlagda pga våld per 100 000 1991 och cirka 19 år 2015. Räknar man på det får man det till att det behövdes 2 666 vårdplatser för dem 1991 och 1 843 2015. Sverige har (och hade) åtminstone 50-70 000 vilket gör att de som används för våldsdrabbade skulle vara mindre än 2%. Andelen är så litet att din teori om "besparingsiver" direkt kan förkastas.



Det ser inte sämre ut! Tröskeln för vad som räknas för grovt våld inom sjukvården har sänkts, men det är naturligtvis väldigt svårt att ta fram statistik som stödjer den teorin. BRÅ skriver dock i Brottsutvecklingen i Sverige 2008-2011 (2012):





Du fortsätter med din ovana att nämna statistik utan att lämna några källhänvisningar. Jag har ingen aning om vad du har fått ovanstående siffror från. Dina siffror är inte i lag med resultaten från BRÅ:s NTU som presenteras här: https://www.bra.se/brott-och-statist...isshandel.html



Ingen har påstått något annat. Att bara en bråkdel av de misshandlade blir inlagda på sjukhus betyder inte att statistiken över inlagda på sjukhus är missvisande.



Du faller på eget grepp när du själv använder dig av statistik från BRÅ för att i nästa stund ogiltigförklara statistik från samma myndighet. För diskussionens skull måste man anta att statistik inte är manipulerad om man inte har goda skäl att tro det. Statistiken som har presenterats har kommit från BRÅ, Socialstyrelsen och Polisen. Att påstå att dessa myndigheter skulle förvanska statistik är ett anmärkningsvärt påstående, därför krävs anmärkningsvärda bevis för att så skulle vara fallet.



Hade du läst den tekniska delen av rapporten hade du vetat att asylsökande inte är med i NTU. Ja det är möjligt att våldsbrottsligheten kommer öka i framtiden, särskilt som den är på historiskt låga nivåer. Faktum kvarstår, just nu minskar våldsbrottsligheten.



Statistik motsäger artikeln:

https://www.bra.se/download/18.4a33c...ll_ar_2015.pdf

Antalet knivskadade har legat på konstanta nivåer sedan början av 2000-talet (Sid. 76, Figur 3).



Det här är ett dåligt snyftargument. Greger Nilsson uttalade sig år 2007, alltså för tio år sedan. Vad han sa då har inte med brottsutvecklingen de senaste tio åren att göra.



Återigen statistik utan källa och återigen uppgifter som är över tio år gamla. Edit: Ser nu att du fått siffrorna från Storstadsvåld 3:



"Larm" används alltså av ambulansen för att förbereda akutmottagningen för att ta emot en svårt skadad patient. Rapporten presenterar bara två datapunkter, 6 1998 och fler än 93 2005. Det är uppenbart inget bra mått på antalet svårt skadade.



Norsk80 och du vill gärna diskutera invandringen. Jag föreslår att ni startar en egen tråd. Jag tycker inte att den här tråden som bara handlar om våldsbrottslighetens ökande eller minskande ska "solkas ned" med en massa ovidkommande.

Att asylsökande inte är med i NTU vet jag, det var det jag syftade på då jag skrev att det tar några år innan man blir klient i NTU. Mina siffror om antal händelser i befolkningen kommer från NTU 2015. Men oj jag skrev fel. Det ska vara 92000 år 2007 96000 år 2011 och 99000 år 2013 övriga år har det legat runt 70000 - 78000.
https://www.bra.se/download/18.47fa3...1_NTU_2015.pdf
Sida 68. Alltså händeler i befolkningen och inte drabbade personer. Att patienterna som inkom till SÖS 2005 och 2014 var mer allvarligt skadade än de som kom in i det våldsamma 1990-talets rapport från 1998 kan man läsa om mellan raderna på sidan 55 i storstadsvåld 3 som du redan är bekant med. På sidan 56 kan man läsa att 1998 så var det 7% av de våldsskadade som blev inlagda 2005 var det 12% och 2014 var det 26%. Det tolkar jag som att patienterna på senare tid är mer allvarligt skadade än tidigare. Naturligtvis så kan det vara så att en annan syn på våldsskadades vårdbehov gjorde att man lade in fler patienter men jag tror att det är graden av våld som har ökat. Denna utveckling noterades även av gråterskan på Sahlgrenska för sju år sedan. Sedan är detta naturligtvis små patientgrupper i sjukhus i storstadsregioner. Men vi lever i tider av ökad migration och urbanisering med tilltagande segregation då tycker jag att det är intressant även med sju år gamla artiklar även om de häller smolk i BRÅ:s glädjebägare.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att du kallar de som arbetar med våldsskadade för snyftare. De jobbar ju på fältet. Det är ingen omöjlighet att både BRÅ och vårdpersonalen har poänger. Att våldet är relativt konstant men att det har blivit mer grovt. Det är ingen högoddsare att då den ena tittar på siffrorna och den andra på patienterna så kommer de till olika slutsatser.

Om du tycker att jag och Norsk80 är besvärliga som drar upp invandringen och om den kan ha spelat någon roll för brottsutvecklingen i samhället så får du kolla rubriken i tråden. Den riktas bland annat till oss rasister (människor som misstänker att omfattande asylmigraton inte leder till utmaningar, utan till problem). Eller om vi är besegrade av att våldet inte ökar då andelen utrikesfödda i befolkningen ökar. Om du inte klarar av att ha lite rasister i tråden så föreslår jag att du försvinner.

Att våldet inte ökar med migrationen kan ha flera förklaringar. Exempelvis om migranterna inte är i brottsaktiv ålder vid ankomst. Att många inrikesfödda födda tidigt på 90 talet lämnar brottsaktiv ålder samtidigt som nya i brottsaktiv ålder flyttar hit och variablerna därför tar ut varandra och effekten uteblir. Utanförskap kanske gör att man inte svarar på NTU osv.
Citera
2017-07-24, 23:28
  #114
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Att asylsökande inte är med i NTU vet jag, det var det jag syftade på då jag skrev att det tar några år innan man blir klient i NTU. Mina siffror om antal händelser i befolkningen kommer från NTU 2015. Men oj jag skrev fel. Det ska vara 92000 år 2007 96000 år 2011 och 99000 år 2013 övriga år har det legat runt 70000 - 78000.
https://www.bra.se/download/18.47fa3...1_NTU_2015.pdf

Jag får ge dig en eloge för din envishet. Du har grävt upp statistik som till synes stödjer din teori om ökad våldsanvändning i en lång rapport med hur mycket statistik som helst som pekar i motsatt riktning. Titta exempelvis på nästföljande sida. Det mått du har valt, antalet händelser beräknas som summan av antalet personer som uppgett att de utsatts för ett brott gånger antalet tillfällen de blivit utsatta för brottet. BRÅ skriver följande:

Citat:
För varje brottstyp frågas hur många gånger händelsen inträffat under föregående kalenderår, vilket syftar till att ge svar på frågan om hur många brott befolkningen utsatts för. Utifrån uppgiften om antalet gånger händelsen ägt rum skattas antalet brottshändelser i befolkningen. Svaren begränsas inte av fasta intervaller men det finns ett tak (maximalt kan mellan 20 och 365 händelser anges beroende på brottstyp). För brottstyperna hot, misshandel och sexualbrott kan upp till 365 händelser rapporteras. För att skattningarna av antal händelser i befolkningen ska bli mer stabila för dessa brottstyper, räknas höga antal ner till 52 tillfällen (vilket i genomsnitt motsvarar ett tillfälle per vecka). Därmed får enskilda individer som uppger en extremt hög utsatthet en mer begränsad inverkan på resultaten, samtidigt som effekten av höga nivåer av upprepad utsatthet inte ignoreras i skattningarna av brottslighetens omfattning. Andelen händelser som räknas ner kan skilja sig mycket mellan det viktade och det oviktade materialet, vilket beror på att nedräkningen berör ett mycket litet antal svar, och variationer i vikterna för dessa individer kan då få stort genomslag i beräkningarna.

Att, som i NTU, inkludera så många som 52 händelser per person och brottstyp innebär att enskilda personer som medverkar i undersökningen och som uppger en hög utsatthet får en stor inverkan på skattningarna av det totala antalet brott i befolkningen. Beroende på hur många personer med mycket hög upprepad utsatthet som kommer med i urvalet kan skattningarna av antalet brott variera kraftigt från år till år. I stället för att underskatta antalet brott som medborgarna utsätts för har man dock valt att i NTU acceptera viss instabilitet i skattningarna av antalet brott. Dessa förutsättningar bör tas i beaktande när resultat från olika mättillfällen studeras.

https://www.bra.se/download/18.47fa3...sk_rapport.pdf
Denna instabilitet syns mycket tydligt om du tittar på hur mätvärdena för allvarlig misshandel har svängt år för år: 78 000, 78 000, 92 000, 73 000, 75 000, 70 000, 96 000, 73 000, 99 000, 80 000. Ännu större svängningar hittar du i statistiken för sexualbrott. Om man går efter den statistiken skulle antalet sexualbrott minskat med c:a 35% mellan 2013 och 2014. Är det rimligt?

Citat:
På sidan 56 kan man läsa att 1998 så var det 7% av de våldsskadade som blev inlagda 2005 var det 12% och 2014 var det 26%. Det tolkar jag som att patienterna på senare tid är mer allvarligt skadade än tidigare.

Procentsiffran gäller de som deltog i SÖS enkätstudie 1998, 2005 och 2014. Att fler läggs in kan mycket väl bero på ändrade rutiner (att man ser allvarligare på våldsskador) och inte att våldet skulle ha blivit råare. Kolla på stapeldiagrammet som Cornucopia ritat och som bygger på datan i Storstadsvåld 3:

http://1.bp.blogspot.com/-WRTbCS108g...d_sos_2014.png

Antalet knivskadade ser faktiskt ut att ha minskat åren 2004 - 2014, medans antalet skottskadade är för litet för att säga något om. Mängden knivskadade måste ses som en ganska god indikator på hur rått gatuvåldet är.

Citat:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att du kallar de som arbetar med våldsskadade för snyftare. De jobbar ju på fältet. Det är ingen omöjlighet att både BRÅ och vårdpersonalen har poänger.

Som jag skrev, och har upprepat ett antal gånger, så ökade nog våldet i början av 2000-talet. Greger Nilsson hade inte fel när han påstod det. Men det var år 2007, för tio år sedan, utvecklingen sedan dess uttalade han sig inte om.

Citat:
Eller om vi är besegrade av att våldet inte ökar då andelen utrikesfödda i befolkningen ökar.

Korrekt. Invandrarnas andel av befolkningen ökar, men våldet minskar. Det krossar rasisternas teori om att mer invandring nödvändigtvis måste leda till mer våld.
Citera
2017-07-25, 02:06
  #115
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Jag får ge dig en eloge för din envishet. Du har grävt upp statistik som till synes stödjer din teori om ökad våldsanvändning i en lång rapport med hur mycket statistik som helst som pekar i motsatt riktning. Titta exempelvis på nästföljande sida. Det mått du har valt, antalet händelser beräknas som summan av antalet personer som uppgett att de utsatts för ett brott gånger antalet tillfällen de blivit utsatta för brottet. BRÅ skriver följande:


Denna instabilitet syns mycket tydligt om du tittar på hur mätvärdena för allvarlig misshandel har svängt år för år: 78 000, 78 000, 92 000, 73 000, 75 000, 70 000, 96 000, 73 000, 99 000, 80 000. Ännu större svängningar hittar du i statistiken för sexualbrott. Om man går efter den statistiken skulle antalet sexualbrott minskat med c:a 35% mellan 2013 och 2014. Är det rimligt?



Procentsiffran gäller de som deltog i SÖS enkätstudie 1998, 2005 och 2014. Att fler läggs in kan mycket väl bero på ändrade rutiner (att man ser allvarligare på våldsskador) och inte att våldet skulle ha blivit råare. Kolla på stapeldiagrammet som Cornucopia ritat och som bygger på datan i Storstadsvåld 3:

http://1.bp.blogspot.com/-WRTbCS108g...d_sos_2014.png

Antalet knivskadade ser faktiskt ut att ha minskat åren 2004 - 2014, medans antalet skottskadade är för litet för att säga något om. Mängden knivskadade måste ses som en ganska god indikator på hur rått gatuvåldet är.



Som jag skrev, och har upprepat ett antal gånger, så ökade nog våldet i början av 2000-talet. Greger Nilsson hade inte fel när han påstod det. Men det var år 2007, för tio år sedan, utvecklingen sedan dess uttalade han sig inte om.



Korrekt. Invandrarnas andel av befolkningen ökar, men våldet minskar. Det krossar rasisternas teori om att mer invandring nödvändigtvis måste leda till mer våld.

Visst är det rimligt att brotten ändras med 30% från år till år. Det är ju återkommande i "tillfället får idioten att agera brott" (hemmasnickrad definition) såsom våld och sexualbrott i BRÅ:s statisitik. Du måste också få en eloge för din envishet. Jag förundras även över din tilltro till statistik. Skönt att du ger Nilsson rätt åtminstone fram till 2007. Men som du säger så bygger BRÅ:s siffror väldigt mycket på skattande och antaganden. Jag tycker mig även se en tendens att då de visar på en positiv utveckling så lyft det fram som sanning och om de visar en negativ utveckling så ska det problematiseras och tolkas med försiktighet exempelvis sexualbrotten du nämner.

Men om BRÅ har rätt i sitt antagande att 1,4% av befolkningen råkar ut för 53% av alla brott mot enskild person så kanske de borde lyfta fram mer vilka som utgör denna grupp och vad detta beror på?

Det lyfts ofta fram att det är färre som läggs in på sjukhus. SÖS data tyder dock på en ökad andel sedan 2005 trots att de svårast skadade sedan dess körs till KS i Stockholmsregionen.

Men jag vill ha statistik från öppenvården. Jag skulle vilja veta hur många som får tänderna utslagna, som behöver gipsas för att sedan skickas hem. Sjukhusdata och inte skattningar från BRÅ baserad på NTU med fallande svarsfrekvens. Gärna historiskt också. Detta för att få en mer rättvisande bild av våldets utveckling då det är här de flesta patienter behandlas. (Jag tror att det var här vår diskussion började då jag inte gillade din graf av minskade antal patienter inom slutenvården sedan 90-talet ;-)

Men mitt stora problem är detta. Sedan grundskolan, gymnasiet och på universitetet har jag blivit matad med att brottslighet beror på socioekonomiska faktorer. Efter 1990 har vi sedan medvetet kört med en politik som gjort att det socioekonomiska utanförskapet ökat från 3 bostadsområden till 155 år 2012 där det bor i runda slängar en halv miljon personer. Vi har även adderat en kulturell och språklig dimension i problematiken.

Men brotten har minskat sedan dess, hallelulja! Det säger NTU med fallande svarsfrekvens sedan 2005. Det säger socialstyrelsen om hur många som blir inskrivna på sjukhus för våld nationellt och det säger BRÅ då det kommer till hur många som råkat ut för "konstaterade fall av dödligt våld". Jag tror helt enkelt att det finns relativt stora inslag av fenomenet: Lögn, förbannad lögn och statistik.

Att invandring inte nödvändigtvis måste leda till mer våld eller utanförskap? Naturligtvis inte om den är reglerad utifrån behoven som finns i mottagarlandet.
__________________
Senast redigerad av Blundetto 2017-07-25 kl. 02:39.
Citera
2017-07-25, 02:40
  #116
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Du måste också få en eloge för din envishet. Jag förundras även över din tilltro till statistik.

Min tilltro är till mitt eget förstånds förmåga att tolka numerisk data.

Citat:
Skönt att du ger Nilsson rätt åtminstone fram till 2007.

Jag gav Nilsson rätt för att hans uttalande var i lag med samhällsutveckling som kunde utläsas ur statistisk data. Det här skiljer oss. Din anledning till att ge honom rätt var för att du ansåg honom vara en auktoritet.

Citat:
om de visar en negativ utveckling så ska det problematiseras och tolkas med försiktighet exempelvis sexualbrotten du nämner.

Nej. Jag tog sexualbrotten som exempel för att förklara att det är absurt att tro att BRÅ:s händelseantal/år är rättvisande. Sexualbrotten minskade inte med 35% mellan 2013 och 2014, eller hur?

Citat:
Men jag vill ha statistik från öppenvården. Jag skulle vilja veta hur många som får tänderna utslagna, som behöver gipsas för att sedan skickas hem.

Det vet jag inte om det finns. Som med en mängd andra företeelser som växthuseffekten, rökningens effekt på lungcancer, hastighetsbegränsningar och trafikolyckor, gener och iq så är datan som finns inte heltäckande. Vi vet inte och kommer aldrig att veta exakt hur många som misshandlas varje år i Sverige. Därför kan vi aldrig med 100% säkerhet säga att färre misshandlas idag än förr i tiden.

Det kan vara så att NTU är manipulerad, att det minskande antalet som vårdas för våldsskador beror på anledning X och att SÖS data beror på att Karolinska öppnat. Men då får man ta till Ockhams rakkniv och konstatera att den enklaste förklaringen nog är den mest troliga.

Den enklaste förklaringen är att alla dessa datakällor som indikerar minskat våldsanvändande beror på minskat våldsanvändande.

För övrigt är det exakt samma trend som observerats i princip hela världen. Därför är det inte alls konstigt att våldet minskar även i Sverige. Den som läser tråden kan själv verifiera att jag har rätt. Bara att klicka sig in på google image search och skriva "<namn på valfritt land> homicide rate" Det är inte lätt att hitta länder vars mordfrekvens ökar.

Citat:
Jag tror helt enkelt att det är skitprat. Lögn, förbannad lögn och statistik.

Inte så mycket mer att diskutera då.
Citera
2017-07-25, 02:54
  #117
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej. Jag tog sexualbrotten som exempel för att förklara att det är absurt att tro att BRÅ:s händelseantal/år är rättvisande. Sexualbrotten minskade inte med 35% mellan 2013 och 2014, eller hur?

Nej det tror jag inte att sexualbrotten gjorde. Jag misstänker också att BRÅ:s händelseantal är grovt missvisande, de är absurt låga givet mörkertalet samt den minskande svarsfrekvensen. Skönt att vi äntligen kom överens och att det inte finns något mer att diskutera där.

Men låt oss flytta oss utomlands nu då. Homiciderates sökmotor på google är väl mest för idioter som tror att deras egna förmåga till tolkning av numerisk data kring våld i ett land skulle kunna appliceras på mord i ett annat land med helt andra begrepp inom den egna jurisdiktionen?
__________________
Senast redigerad av Blundetto 2017-07-25 kl. 03:54.
Citera
2017-07-25, 08:21
  #118
Medlem
Citat:
Korrekt. Invandrarnas andel av befolkningen ökar, men våldet minskar. Det krossar rasisternas teori om att mer invandring nödvändigtvis måste leda till mer våld.
Fel.
Hur hade resultatet sett ut med 0 invandring är frågan.
Du är envis teasardig, det ska du ha. Du blir motsagt i många tilfellen, men svarar inte på frågorna som blir ställt.
Förstår du ens min signatur?
Läs gärna igen min kommentar #53

(FB) Våldsbrott har ej ökat -- är rasisterna besegrade?

Det är essensen i hela min argumentation. Det betyder ingenting om NTU/anmälda brott går ner, invandring drar statistiken upp.

Men iom invandrarnas begränsade storlek, så påverkar inte icke-västliga mäns våldsverkande statistiken i syror grad, eftersom unga svenska män bara blir snällare i större grad än invandrarna blir mer elaka.

För mig är det här helt innlysande, och det provocerar mig att du inte förstår teasardig, du är en av de som Sanandaji (och jag) menar fördummar debatten.

Les min signatur, #53, tänk till, les igen till du fattar.
Citera
2017-07-25, 09:04
  #119
Medlem
Ett sista inlägg från mig, jag känner att denna tråd inte förar någon stands.

Ja, jag tror också våldsbrotten i samhället går ner, men blir grövre, över 20 skjutningar i Malmö hittils i år visar det.

Samtidig vet vi att icke-västliga unga män fortfarande är gravt överrepresenterade i våldsstatistiken.

Problemet är att vi måste gissa hur stor den påverkan är, jag gissar hälften av alla våldsbrott.

Exempel 1

Sverige har 100 mord på ett år. 50 av de har GM som är fött utomlands eller av förälder som är fött utomlands. Jag ponerar da att uten den abnormt naive invandrings och integreringspolitiken senaste åren, hade siffran över mord i Sverige varit 50 utan invandring, och runt 60 med en mer strikt invandringspolitik.

Exempel 2
Sverige hade 113489 anmälda våldsbrott i 2016. Jag ponerar att hälften hade GM med icke-västlig ursprung(BRÅ vet, men nekar dela med sig)

Uppgift till teasardig:
Hur många våldsbrott är utfört av GM med icke-västlig påbrå?
Hur många våldsbrott hade vi haft i samhället med en mer restriktivt invandringspolitik?
Påverkar icke-västlig invandring Svensk brottstatistik?
Kan vi "rasister" med ärlighet påstå att utan abnorm stor icke-västlig invandring dom senaste 40 år, hade vi sett en ända större minskning av våldsbrott i samhället än vi gör i dag?
Citera
2017-08-20, 15:12
  #120
Medlem
teasardigs avatar
Argumenten från SöS2

Södersjukhuset (SöS) på Södermalm i Stockholm tar hand om offer som drabbats av gatuvåldet. Sjukhuset har publicerat tre stycken rapporter som handlar om gatuvåldet, Storstadsvåld I år 2000, Storstadsvåld II 2008 och Storstadsvåld III 2015. Härefter benämnda SöS1, SöS2 och SöS3.

SöS2 fick stort genomslag i media eftersom den påstod att våldet ökat och även blivit grövre. Rapporten gick igenom våldsutvecklingen 1998-2005 och bygger därför på statistik som idag är 12-19 år gammal (2017). SöS2 citeras friskt av debattörer som vill göra gällande att våldet ökar i samhället:

Citat:
Få offer vill anmäla allt grövre våld på gatorna

Grövre utomhusvåld, fler gängbrott och allt fler yngre offer och gärningsmän. Så ser verkligheten när den kommer till Södersjukhusets akutklinik. Men allt färre, bara 30 procent av offren, vill anmäla misshandel till polisen. ...

Det grövre våldet gör dock inte offren mer benägna att göra polisanmälan. I en sjukhusstudie från 1988 i Stockholm uppgav 61 procent att de hade polisanmält misshandel. Några år senare sjönk den andelen till 55 procent. I dag är den helt omvänd. Av dem som kommit till Södersjukhuset uppger 61 procent att de inte tänker polisanmäla misshandeln, 30 procent vill anmäla det inträffade och 10 procent vet inte.

http://www.dn.se/sthlm/fa-offer-vill...ld-pa-gatorna/


Ett dussintal artiklar med liknande dystra rubriker publicerades som en följd av SöS2. Stämde SöS2 med verkligheten? Antagligen. Men vad hände sedan? Trenden vände! I SöS3 skrev man (s 27):

Citat:
Senaste årens minskning av totalantalet våldsskadade, 2010/1998 st, 2011/1766 st, 2012/1568 st, 2013/1622, fortsätter. Denna studieperiod så ser vi en märkbar minskning av totalantalet våldsskadade igen vilket naturligtvis inger vissa förhoppningar. Antalet våldsskadade under studieperioden 13 11 15 – 14 11 15 uppgick till 1407 personer. Så lågt antal våldsskadade har vi inte sett sedan år 1998 på Södersjukhusets akutmottagning

http://akillesjouren.se/onewebmedia/...3%A5ld%203.pdf

1407 är det absoluta antalet och SöS upptagningsområde har växt en hel del sedan 1998. I samma rapport kan man läsa att även anmälningsbenägenheten ökade och nu är rekordhög (s 47):

Citat:
Polisanmält innan akutbesöket är gjort av 47 procent av de våldsskadade. Av kvarstående 53 procent så säger hela 61 procent av dem att de tänker polisanmäla händelsen, vilket även personalen medverkar till, att det verkligen blir gjort.

Skall ej polisanmäla har 29 procent av kvarvarande 53 procent bestämt sig för, 10 procent har inte bestämt sig ännu. Jämfört med tidigare studier så är det en kraftig ökning av antalet som redan har eller som tänker polisanmäla händelsen. Antagligen för de aktiva insatser som numer ingår i handläggningen av denna patientgrupp.

Debattörer som citerar SöS2 som bevis för att våldet ökar i samhället faller därför på eget grepp. Naturligtvis kan man inte citera SöS2 och samtidigt avfärda den minskning som SöS3 påvisar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback