Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 20:56
  #1
Medlem
Just nu ser man för fullt på olika nyhets sidor att Irakiska armen och även civila hämnas på ISIS terroristerna. Allt från skära av huvudet till skjuta ett skott i pannan på de. De har förbrukat sin tid att leva då de har systematiskt gjort de mest hemska brotten man kan tänka sig

Jag undrar om det hade hänt här i Sverige att någon avrättar en isis terrorist som återvänt till Sverige då det finns ganska många här. Får denne person straff lindring typ ett par år bara eller det är mord och 18år som gäller
Citera
2017-06-30, 21:10
  #2
Moderator
Gordon Blixts avatar
Straffet beror, som vid alla andra mord, på omständigheterna i det enskilda fallet. En avrättning blir dock inte i sig lovligare för att den du dödar själv är en brottsling.
Citera
2017-06-30, 21:36
  #3
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Här i Juridik diskuterar vi juridik i bemärkelsen gällande rätt. Era önskestraff eller festliga hittepå-straff eller vad ni tycker om IS eller terrorister i största allmänhet är således inte ämnet.

/Mod
Citera
2017-06-30, 21:50
  #4
Medlem
Som Gordon säger så beror det på omständigheterna i det enskilda fallet.

Det finns inget lagstöd för att det skulle vara en förmildrande omständighet att offret är en terrorist eller annan form av brottsling.

Säg att du i berått mod mördar någon av de som dömts för terrorbrott efter att de kommer ut ur fängelse. Då kommer det inte ses som en förmildrande omständighet att personen tidigare varit dömd för terrorbrott.

I det exemplet som ges i trådstarten(mörda en hemkommande misstänkt terrorist) skulle det ses som ett vanligt mord om inte andra förmildrande omständigheter finns.
__________________
Senast redigerad av Aramir2 2017-06-30 kl. 21:52.
Citera
2017-07-01, 19:32
  #5
Medlem
Inaniss avatar
Nej, i normalfallet bör fallet bedömas som mord precis som alla andra. Att personen eventuellt begått terrorhandlingar kommer troligen inte att räknas som förmildrande omständigheter.
Citera
2017-07-01, 19:33
  #6
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om rättsordningen eller straffskalorna i största allmänhet eller om politik är inte heller ämnet. Det är då själva fanken vad man ska behöva skriva somliga av er på näsan med självklarheter. Skärpning!

/Mod
Citera
2017-07-02, 10:03
  #7
Medlem
Det jag kan tänka mig är att du dödar en terrorist som håller på att genomföra en terroraktion. Beroende på omständigheterna kan det bli aktuellt med nödvärn eller nöd. I så fall finns möjligheten att helt gå fri. Men det var nog inte vad TS avsåg med sin fråga, gissar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback