Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 20:02
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Om en person blir utsatt för misshandel av på grund av vad han röstat på ses det allvarligare på än misshandel i övrigt? Vi säger att en person ser vad en annan tar för valsedel innan han går och röstar och personen blir sen nedslagen utanför vallokalen ses det då som en vanlig misshandel eller blir straffet hårdare då?
Citera
2017-06-30, 20:13
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag skulle tro man får en hårdare dom. Inte annan rubricering men maxstraff på misshandel/grov misshandel. Politiskt våld tas rätt seriöst. Jag vet folk som gjort sig skyldiga för skadegörelse(i mitt tycke) men dömts under terroristlagsstiftning och fått långa fängelsestraff, med en annan rubricering givetvis.

När det gäller politiskt våld så är det ju möjligt att SÄPO blir inlblandade med.

Kanske skulle behöva sin egen rubricering något snarlikt "övergrepp i rättssak".

Du hade nog fått bättre svar om du postat i juridik. Jag måste erkänna mig pinsamt okunnig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback