Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-30, 19:48
  #1
Medlem
toppslatskivlins avatar
Jag tänker köpa en båt imorgon som är normalt smutsig under där vattennivån brukar vara.

Jag undrar om det finns något medel att typ spruta på och 10 min senare när båten är i vattnet och jag börjar gasa så blir den renare.
Typ Cilit Bang
Citera
2017-06-30, 20:22
  #2
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Jag tänker köpa en båt imorgon som är normalt smutsig under där vattennivån brukar vara.

Jag undrar om det finns något medel att typ spruta på och 10 min senare när båten är i vattnet och jag börjar gasa så blir den renare.
Typ Cilit Bang
Oxalsyra eller en ph-neutral lösningmot oxid (kalkavlagringar), alkalisk avfetting mot allt annat från växt- och djurriket. 10-15 minuter verkningstid vardera, OM du väljer ett bra kem. Jag tror att det är ett måste att toppa med någon typ av polish/försegling, för att slippa jobba ännu hårdare nästa år.
Citera
2017-06-30, 20:38
  #3
Medlem
Du, grabben. Köp inte båten.
Ingen båt i Sverige har fått sådan problem eller andra problem på under vattenlinjen på en vecka efter midsommar, om den är skött på rätt sätt. Låter helt galet.
Citera
2017-06-30, 20:59
  #4
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Jag tänker köpa en båt imorgon som är normalt smutsig under där vattennivån brukar vara.

Jag undrar om det finns något medel att typ spruta på och 10 min senare när båten är i vattnet och jag börjar gasa så blir den renare.
Typ Cilit Bang

Har svårt och tänka mig att de finns något sånt. Det brukar sitta rätt så bra.

Högtryckstvätt är nog de du borde blåsa av med den. Inte ens jobbigt.

Sen om färgen e dålig så är de bara å blaska på lite ny. Eller så gör du det till våren.
Citera
2017-06-30, 21:38
  #5
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Jag tänker köpa en båt imorgon som är normalt smutsig under där vattennivån brukar vara.

Jag undrar om det finns något medel att typ spruta på och 10 min senare när båten är i vattnet och jag börjar gasa så blir den renare.
Typ Cilit Bang

Är det ens en plastbåt?

Isf. är oxalsyra, som tidigare nämnts, theh shizzle. Påföres innan iläggning. Läs och lär:

https://www.hamnen.se/batkunskap/bat...v-fribord.html
Citera
2017-07-01, 00:04
  #6
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du, grabben. Köp inte båten.
Ingen båt i Sverige har fått sådan problem eller andra problem på under vattenlinjen på en vecka efter midsommar, om den är skött på rätt sätt. Låter helt galet.
Men
Den har stått på land sedan ett år tillbaka .
Alla båtar blir väl skitiga under vattennivån
Citera
2017-07-01, 00:04
  #7
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Är det ens en plastbåt?

Isf. är oxalsyra, som tidigare nämnts, theh shizzle. Påföres innan iläggning. Läs och lär:

https://www.hamnen.se/batkunskap/bat...v-fribord.html

Nu snackar vi
Citera
2017-07-01, 00:28
  #8
Moderator
Mr.Woodss avatar
Menar du verkligen under vattenlinjen?
Ovanför hade jag kört med Y-10, men under vattenlinjen har du väl bottenfärg, eller?
Citera
2017-07-01, 00:33
  #9
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Menar du verkligen under vattenlinjen?
Ovanför hade jag kört med Y-10, men under vattenlinjen har du väl bottenfärg, eller?
Nej det är ingen bottenfärg på båten och det jag tänkte ta bort syns ju inte när båten ligger i sjön men jag tänkte bara fråga om det fanns något snabbt och snart
Citera
2017-07-01, 00:41
  #10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Nej det är ingen bottenfärg på båten och det jag tänkte ta bort syns ju inte när båten ligger i sjön men jag tänkte bara fråga om det fanns något snabbt och snart
Y-10 är bra ovanför vattenlinjen. Pensla på och tvätta av. Grannen blandar till sin egen med någon syra och tapetklister!
Antar att det skulle fungera även under vattenlinjen, men då jag bor på västkusten och låter båten ligga i sjön så är omålad botten inte ett alternativ...
Citera
2017-07-01, 01:41
  #11
Medlem
toppslatskivlins avatar
Jag vill alltså rengöra under vattenlijen med någon spray och slippa skrubba. Det handlar bara om utseende. Jag har dock fått min hjälp. Tack alla
Citera
2017-07-01, 01:47
  #12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toppslatskivlin
Jag vill alltså rengöra under vattenlijen med någon spray och slippa skrubba. Det handlar bara om utseende. Jag har dock fått min hjälp. Tack alla
Ja, du har fått ditt svar; syrabaserad gegga en kvart innan sjösättning, dra en repa och var nöjd!
Det kan dock göras bättre än så. Medelst tvättvax, rubbing, polish och vax. Eller varför inte vit bottenfärg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback