Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 18:50
  #1
Medlem
expanders avatar
Citat:
The government of Catalonia has legalised marijuana, making the autonomous Spanish region the latest part of the world to loosen restrictions on use of the drug.

The cultivation, consumption and distribution of cannabis will be permitted for members of designated clubs after the region's parliament voted to regulate them.

Some 118 of Catalonia's 127 ministers voted in favour of regulating the clubs, with broad cross-party support for the move.
Clubs must be self-sufficient non-profit associations that only distribute cannabis to members aged over 18. They will be limited to producing 150kg of the dried drug a year and subject to rules designed to stop drug tourism.

Det legaliseras alltså, men med en starkt reglerad marknad i syfte att förhindra cannabisturism.

http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7816981.html

https://www.marijuana.com/news/2017/...d-consumption/
Citera
2017-06-30, 19:40
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Vi har ju haft dessa klubbar i flera år redan. Att odla några plantor hemma och ta valfri narkotika i ditt eget hus har också varit helt okej så länge jag minns. Men det är väl bra att det finns lite lagstiftning att luta sig mot nu. Har varit väldigt gråzon och de har stängt ner många klubbar. De flesta säljer svart och försöker tjäna pengar under bordet i och med att de inte får göra vinst. Enda vinsten de kan ta ut är att betala sig själva löner. Så det fuskas som satan. De flesta som startat weedklubbar kommer ju från en kriminell bakgrund och säljer nog en hel del annat knark med.

Var en Razzia på en weedklubb härnere bara för några dagar sen. Jag skulle tro att den nya lagstiftningen faktiskt betyder det kommer vara mer sådant. Krafttag mot fusk och oseriösa aktörer. Vilket är bra tycker jag.

Edit:

Glad också de ska motverka weedturism. Brukade vara fett irriterande förr när man inte kunde gå 5 min utan att någon skum fan ska försöka få en att bli medlem på någon klubb. Men det reglerade sig själv rätt bra för de hade regler om att en viss % av medlemmarna måste bo i Barcelona, så då var det inte längre än bra deal att betala folk för att ragga turistkunder som drar inom en vecka.
__________________
Senast redigerad av Drinkycrow 2017-06-30 kl. 19:43.
Citera
2017-07-01, 12:57
  #3
Medlem
tj.s avatar
Klubbarna finns redan i stor utsträckning i Spanien men de har befunnit sig i en gråzon, och det finns fall där de som drivit dessa klubbar har dömts till fängelse. Så det är ju positivt att de gör lagen tydligare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback