2017-06-30, 18:46
Bannlyst
jag va ute i skogen och hittade en gammal vägskylt i backen. jag avvaktade i 3 veckor och ingen har tagit den. Ifall jag tar med den hem, är det ett brott?
Citera
2017-07-02, 11:34
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-07-02, 11:38
Medlem
miikoss avatar
Kan nog anses vara egenmäktigt förfarande.

En sak man kan göra är att göra en hittegodsanmälan till Polismyndigheten. Man brukar då få behålla om inte ägaren inte hittas.
Citera
2017-07-02, 11:39
Medlem
Pastellfisks avatar
Är det din egendom? Förmodligen inte.

Är det lagligt att ta något som inte tillhör dig? Förmodligen inte.

Kommer någon att bry sig om du tar den? Förmodligen inte.

Var det nödvändigt att skapa en tråd för detta? Förmodligen inte.
Citera
2017-07-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arvidez
jag va ute i skogen och hittade en gammal vägskylt i backen. jag avvaktade i 3 veckor och ingen har tagit den. Ifall jag tar med den hem, är det ett brott?

Det blir på sin höjd egenmäktigt förfarande då du inte äger skylten. Har denna skylt sedan suttit uppe på något så kan du göra dig skyldig till att flytta vägskyltar.

Hmm en sidofråga till de mer kunniga, med tanke på liggande skyltar:

Hur ser juridiken på liggande hastighetsskyltar? Om en tillfällig hastighetsskylt ligger ned på backen, vid sidan om konen den ska sitta på. Gäller den skyltade hastigheten fortfarande?
Citera
2017-07-02, 11:42
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är ju inte din skylt.

Olovligt förfogande är brottet.

Men...

Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Kommer någon att bry sig om du tar den? Förmodligen inte.
Citera
2017-07-02, 14:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
En i praktiken sett struntsak, det du hittade var metallskrot som såg ut som ett vägmärke, möjligen fyndförseelse.
Senast redigerad av trottwell 2017-07-02 kl. 14:25.
Citera
2017-07-02, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
En i praktiken sett struntsak, det du hittade var metallskrot som såg ut som ett vägmärke, möjligen fyndförseelse.

Det var en skylt som varnar för ras eller att man kör nära vägkanten där det är grus
Citera
2017-07-02, 20:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det blir på sin höjd egenmäktigt förfarande då du inte äger skylten. Har denna skylt sedan suttit uppe på något så kan du göra dig skyldig till att flytta vägskyltar.

Hmm en sidofråga till de mer kunniga, med tanke på liggande skyltar:

Hur ser juridiken på liggande hastighetsskyltar? Om en tillfällig hastighetsskylt ligger ned på backen, vid sidan om konen den ska sitta på. Gäller den skyltade hastigheten fortfarande?
Formellt så gäller den tror jag men man lär inte kunna bötfälla en bilist för en hastighet som inte är ordentligt skyltad så finns det inte fler skyltar med denna hastighet på platsen så lär inte någon bilist kunna få böter.
Citera
2017-07-02, 21:41
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Formellt så gäller den tror jag men man lär inte kunna bötfälla en bilist för en hastighet som inte är ordentligt skyltad så finns det inte fler skyltar med denna hastighet på platsen så lär inte någon bilist kunna få böter.

Man brukar få böter för överskridande av bashastighet om skylten saknas.

Ex, så fick en böter för att köra 90 på en 80-väg utan skyltar. Böterna delas då ut för att 70 km/h överskritids.

Alt så gäller max 50 km/h om skylt saknas i tätbebyggt område.
Citera
2017-07-03, 01:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Man brukar få böter för överskridande av bashastighet om skylten saknas.

Ex, så fick en böter för att köra 90 på en 80-väg utan skyltar. Böterna delas då ut för att 70 km/h överskritids.

Alt så gäller max 50 km/h om skylt saknas i tätbebyggt område.
Borde väl bero på vad som skyltades tidigare. Om jag åker på en 90-väg och det kommer en sänkning till 70 km/h som inte är skyltad så kan jag ju knappast få böter om så länge jag håller mig under 90 eftersom jag ändå antog att 90 som tidigare var skyltad borde gälla tills ny hastighetsbegränsning skyltas. Kör jag på en väg som över huvud taget inte är skyltad bör ju däremot bashastigheten gälla.
Citera
2021-11-07, 16:04
Medlem
Citat:
jag va ute i skogen och hittade en gammal vägskylt i backen. jag avvaktade i 3 veckor och ingen har tagit den.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
En sak man kan göra är att göra en hittegodsanmälan till Polismyndigheten.

Bör en anmälan om nedskräpning göras till polisen när ett kommunalt bolag eller kommunens gatukontor lagt en vägskylt i diket under en ombyggnad av infrastrukturen? Eller anses den måsta ligga kvar där, eftersom det inte utgör en uppenbar säkerhetsrisk, för evig tid alternativt städas bort av ansvarig väghållare månader/åratal senare?

Jag kan ju tycka att metallskrot i diket utgör en risk för vägens trafikanter som, av en eller annan olycklig omständighet, hamnar i diket och där kolliderar med skrotet istället för något mjukare. En gammal skylt som fått en ersättare, en gammal sliten skylt som hör till något som inte längre existerar efter ombyggnaden, osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in