Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-30, 17:35
  #1
Medlem
ChefPauls avatar
Har problem med att när grabben spelar spel eller streamar på sin mobil så slår den ut all övrig kommunikation med hög ping.

Jag och min sambo spelar World of tanks på ganska hög upplösning (Inte max men hög)
Samtidigt kan grabben spela Overwatch eller liknande på Xbox One utan att vi ska få pingspikar som gör att våra spel hackar och vi ligger på en ping på ca 900.

Vad är det som gör att en mobiltelefon prioriteras på en trådlös router?

Vad kan man göra åt detta?

Vi ligger på ca 50-70 i ping vanligtvis när vi alla tre spelar, medans när han börjar med telefonen stjäl han all bandbredd och vi hamnar på typ 999 i ping.

Hur ändrar man prioriteten på routern så att mobilerna hamnar längst ner i prioriteringen?

Vi har ett trådlöst bredband från Tele 2 och bor nästan på antennen.

Märkliga är att vi kan köra tunga spel utan ping medans mobilerna tar ut det?

/ChefPaul
Citera
2017-06-30, 20:26
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Inget ovanligt detta. Det kan ha olika anledningar men inget som ens går att gissa om man inte har all information om hårdvara, störningar och setup. Tyvärr inte mycket att göra innan man gjort en rejäl undersökning på plats.
Citera
2017-06-30, 22:34
  #3
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Inget ovanligt detta. Det kan ha olika anledningar men inget som ens går att gissa om man inte har all information om hårdvara, störningar och setup. Tyvärr inte mycket att göra innan man gjort en rejäl undersökning på plats.
Vad innebär en rejäl undersökning? jag vill endast ha ett enkelt svar på en enkel fråga? vad gör att en mobil stör ut all surf på "normala" medier?
Hur gör jag för att komma förbi mobilens trafik via en router?
Citera
2017-07-01, 00:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
...
Hur gör jag för att komma förbi mobilens trafik via en router?
Stäng av WiFi och kör datorerna med sladd.
Citera
2017-07-01, 10:18
  #5
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Vad innebär en rejäl undersökning? jag vill endast ha ett enkelt svar på en enkel fråga? vad gör att en mobil stör ut all surf på "normala" medier?
Hur gör jag för att komma förbi mobilens trafik via en router?

Du fick det enda svaret. Du kan inte gå in på en bilverkstad och be dem "fixa bilen" utan att tala om var felet finns, inte berätta i vilken situation det uppstår och samtidigt vägra att låta dem felsöka.

Du måste veta vad du har i luften mer än dig själv. Felet låter som trafikstockning.
Citera
2017-07-01, 10:27
  #6
Medlem
anslut datorerna med sladd, sen prioriterar du ner mobilernas användning i routern läs på om QoS.

vad har ni för vastighet på bredbandet? 4g är egentligen en nödlösning om man ej har möjlighet till andra internetanslutningar eller är på resande fot mycket.

Låter förövrigt hemskt att spela med 60-70 i ping.
Citera
2017-07-01, 16:36
  #7
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
anslut datorerna med sladd, sen prioriterar du ner mobilernas användning i routern läs på om QoS.

vad har ni för vastighet på bredbandet? 4g är egentligen en nödlösning om man ej har möjlighet till andra internetanslutningar eller är på resande fot mycket.

Låter förövrigt hemskt att spela med 60-70 i ping.

Vi sitter på 4g bredband med trådlös router, ligger på ca 40 ner...vi väntar på fiber..
att spela med 60 -70 i ping på wot är helt ok, vi kan givetvis inte köra HD.
Frågan var inte det, varför prioriteras mobiler på ett trådlöst nätverk?
Citera
2017-07-01, 21:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
...
Frågan var inte det, varför prioriteras mobiler på ett trådlöst nätverk?
Kan routern kanske 5GHz WiFi?
De flesta telefoner kör gärna det medan PC lite mer sällan.
Citera
2017-07-01, 23:36
  #9
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Vi sitter på 4g bredband med trådlös router, ligger på ca 40 ner...vi väntar på fiber..
att spela med 60 -70 i ping på wot är helt ok, vi kan givetvis inte köra HD.
Frågan var inte det, varför prioriteras mobiler på ett trådlöst nätverk?
Du kanske har QoS påslaget?
Din router kanske är skräp?
Citera
2017-07-02, 11:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Vi sitter på 4g bredband med trådlös router, ligger på ca 40 ner...vi väntar på fiber..
att spela med 60 -70 i ping på wot är helt ok, vi kan givetvis inte köra HD.
Frågan var inte det, varför prioriteras mobiler på ett trådlöst nätverk?
Inte köra HD?? vad har upplösningen med grafiken med internethastigheten att göra?

Om ungen bara spelar spel, och tittar på youtube, är det troligtvis youtube som orsakar det.
Ingen trafik prioriteras, allt skickas in i samma hål, blir det trafikstocknong då får alla trafikstockning. Även barnets telefon. men tex youtube märker man inte det på. Sen om man märker det i mobilspel beror helt på hur spelet som spelas på mobiltelefonen ser ut.

spel på pc kräver oftast låg latency. Tittar man bara på youtube så spelar latency mindre roll. men påverkar latencyn eftersom hålet bli igentäppt av youtube.
Citera
2017-07-02, 13:56
  #11
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Vi sitter på 4g bredband med trådlös router, ligger på ca 40 ner...vi väntar på fiber..
att spela med 60 -70 i ping på wot är helt ok, vi kan givetvis inte köra HD.
Frågan var inte det, varför prioriteras mobiler på ett trådlöst nätverk?
Om det är en router från din operatör så skulle jag gissa på att du själv inte kan prioritera anslutningar via QoS då de oftast brukar ha ett rätt strikt gränssnitt. Då är det som det är tråkigt nog.
Citera
2017-07-03, 15:49
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Har problem med att när grabben spelar spel eller streamar på sin mobil så slår den ut all övrig kommunikation med hög ping.

Jag och min sambo spelar World of tanks på ganska hög upplösning (Inte max men hög)
Samtidigt kan grabben spela Overwatch eller liknande på Xbox One utan att vi ska få pingspikar som gör att våra spel hackar och vi ligger på en ping på ca 900.

Vad är det som gör att en mobiltelefon prioriteras på en trådlös router?

Vad kan man göra åt detta?

Vi ligger på ca 50-70 i ping vanligtvis när vi alla tre spelar, medans när han börjar med telefonen stjäl han all bandbredd och vi hamnar på typ 999 i ping.

Hur ändrar man prioriteten på routern så att mobilerna hamnar längst ner i prioriteringen?

Vi har ett trådlöst bredband från Tele 2 och bor nästan på antennen.

Märkliga är att vi kan köra tunga spel utan ping medans mobilerna tar ut det?

/ChefPaul

Det är nog streaming som är boven - inte att det är en mobil.

Adaptive streaming har den fula egenskapen att den tar så mycket bandbredd den kan när den laddar hem, den fyller helt enkelt eran bandbredd momentant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adapti...rate_streaming

Frågan är snarast om det är er 4G eller ert Wifi som går i taket. Testa att ansluta era datorer med kabel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback