Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 15:23
  #1
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Är en man som fiskat 10-15 ggr/år i stort sett i hela mitt liv, men de senaste 2 åren har jag verkligen gått in för det. Jag har tagit in all info som går att hitta, köpt rätt utrustning för diverse fisk m.m.

Men igår var fiskesuget så stort, så jag gav mig ut till sjön trots att barometern visade 997, det duggade från himmelen samt blåste 8 m/s.

Tänkte att det låter väl som skapligt gäddväder för platsen där jag tänkt att fiska. Jag har i vår/sommar plockat 2-3 mindre abborrar vid varje fisketillfälle och aldrig oavsett väder plockat de större. Men igår kommer jag dit och får uppleva mitt livs bästa 30 minuter av abborrfiske. Alla fiskar utom en var >400g och en bamsing på >1000g. Fick hugg på varje/vart annat kast i ca 30 min och plockade kanske 20 fiskar.

Fisken verkade inte alls påverkas utav vädret som alla säger? Alla dessa togs på ca 1.5-2 meters djup med 12g reflex. Ska man bara skita i vad som skrivs och fiska när man känner för det?
Citera
2017-06-30, 16:24
  #2
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Ska man bara skita i vad som skrivs och fiska när man känner för det?

Ja. Definitivt. Det snackas mycket om att vissa fiskar tar inte när vädret/lufttrycket whatever är si och så men det har jag motbevisat flera gånger. Det är vidskepelse.
Citera
2017-06-30, 16:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Det är vidskepelse.

Det är inte vidskepelse. Däremot okunskap. Problemet är inte lågt tryck. Problemet är om trycket varierar och abborren inte får tid att tryckutjämna. Abborren gillar först och främst jämnt tryck.

Sen kan man ha kanonfiske under tiden trycket faller kraftigt. Och det har det gjort senaste två dagarna. Skulle TS åkt ut dagen efter skulle det möjligen vara "tryck" trötta. Eller idag. Sen har jag varit med om kanonfiske strax innan ett oväder på väg in. För sedan dö helt när ovädret är över en. Det har hänt mig mer än en gång. Sen har abborren utpräglade huggperioder. I ett av de vatten jag fiskar kan man nästan ställa klockan efter huggperioderna. Och abborre som går grunt påverkas inte lika mycket av de som går på djupare vatten.
Citera
2017-06-30, 18:00
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sen har jag varit med om kanonfiske strax innan ett oväder på väg in.
Kan så vara, strax innan, men jag har upplevt bästa fisket när ovädret väl har kommit igång och det blåser upp rejält och vågorna går höga.
Har ingen bra förklaring men kanske är det så att efter en längre period av högtryck och stiltje ett lågtryck med blåst syresätter vattnet och firrarna piggnar till därför.

Haha, kommer ihåg när vi ett ungt gäng killar ofta var ute i halv storm i en roddbåt, kämpigt värre, men vi tog våra pauser och hade med oss ett gasolkök och kokade kaffe och tände våra pipor.
Vanliga pipor med tobak bör tilläggas, härliga tider. Mycket nostalgi i detta att campa i tält i ”vildmarken” och under rätt primitiva förhållanden försöka klara sej. Närmaste lanthandel var väl ca en mil bort, var inget annat att göra än att traska dit om man inte ville vara utan mellis, några Three Towns satt alltid bra vid lägerelden.
Citera
2017-11-17, 14:57
  #5
Medlem
Abborren har sluten simblåsa därför måste man vara observant på väderomslag, då den lätt blir grinig av sånt.
Citera
2017-12-11, 17:28
  #6
Medlem
Maackans avatar
Stämmer att den blir purken och grinig vid väderomslag och fallande tryck...visst kan det vara bra vid lågtryck men då skall det ha varit stabilt i ett par dagar.
Snabbt fallande lufttryck är aldrig nån höjdare och dem blir inaktiva de små liven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback