Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 13:54
  #1
Medlem
Eftersom jag är en fattig student som bor i en lägenhet utan odlingsmöjligheter så har tankarna ofta vandrat iväg till odlingar i naturen. Jag har blivit alltmer intresserad av självförsörjning gällande livsmedel och skulle vilja prova att odla diverse grönsaker i naturen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

- Jag bor i Mellansverige med mycket skog omkring.
- Vilka grönsaker är enklast att sköta om eller t.o.m sköter sig själva för det mesta?
- Kan jag använda vatten från bäckar,floder etc för bevattningen?
- Hur ofta bör jag besöka min odling för kontroller?
- Vilken typ av jord i naturen lämpar sig bäst och hur identifierar jag rätt jord?
- Hur håller jag skadedjur och andra djur borta från mina odlingar?

Tacksam för svar!
Citera
2017-06-30, 19:14
  #2
Medlem
Om du ska odla "i skogen" bör du välja att odla i lövskog. Skog med tall och gran är alltför sur (lågt PH) för att daggmaskarna ska trivas. Daggmaskar är alla odlares bästa vän.
Enklast i ditt fall bör vara rotfrukter, annars måste du se till att skydda dina grönsaker mot rådjur, harar och kaniner. Det kan du i och för sig göra genom att hägna in den.
Föreslår att du kollar upp möjligheten att få tillgång till en kolonilott, då bör det var rätt bra förutsättningar för odling och du kommer att ha andra odlare att rådfråga.
Vatten från naturen bör du kunna använda förutsatt att det inte är någon form av utsläpp längre upp i systemet. Du kan alltid låta test vattnet först.
Citera
2017-07-01, 12:46
  #3
Medlem
Angerods avatar
Rotfrukter, olika typer av squash, pumpa, frilandsgurka, olika sorters bönor kan klara sig hyfsat självt. Dock blir allt bättre när det får omsorg. Beroende på vad du odlar, vilken typ av jord det är och vilket väder det är så är 2-3ggr i veckan att rekommendera. Mer i perioder runt sådd och skörd och mindre där emellan.

Djup,mullrik och gärna välj dränerad jord är bäst. Dock svår att hitta bara sådär eftersom det i princip alltid är en massa växter i vägen
Enklast är en klassisk googling så finns det säkert massor med klipp som visar och förklarar bättre än jag orkar göra nu.

Tycker också du ska kolla upp möjligheterna till odlingslott. Behöver inte kosta speciellt mycket, vi betalar ca 1000:- om året för knappt 200 kvm. Och på den ytan kan man odla massor bara man ger sig fan på det. Blir mycket enklare än att hålla på och harva i utkanten av nån skog som gerillaodlare.
__________________
Senast redigerad av Angerod 2017-07-01 kl. 12:50.
Citera
2017-07-01, 12:51
  #4
Avstängd
vinbär, hallon, krusbär, björnbär. kirskål maskrosor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback