Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-29, 03:29
  #49
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det har jag aldrig sagt... Det är manusförfattaren som hittar på karaktärna och att då 2017 göra, förvisso 2 "machomän" men ändå, grovt sexistiska känns 1) stereotypt och 2) sexistiskt unket mot kvinnorna.

Nähä, vad menade du med nedanstående citat då?

I övrigt håller jag inte med, alls. Förstår inte resonemanget för fem öre. Det är två tungt kriminella snubbar som mördar män hejvilt i filmen, men du stör dig på att dessa (egentligen bara Bats men w/e) har några lätt sexistiska repliker mot Darling/Deb och menar att detta på något sätt skulle göra filmen sexistisk. Inser du inte hur vridet det låter? Lägg där till att båda karaktärerna dessutom är antagonister och att inget görs för att tittaren ska sympatisera med dem, tvärtom. Om dessa två hade sagt rasistiska saker, hade filmen då också varit rasistisk? Varför är det DERAS gärningar som representerar filmen och inte protagonisten, som ju helt uppenbart inte är sexistisk?

Eller skiter du bara i de andra karaktärerna eftersom dem inte passar in i ditt obegripliga resonemang?

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hur de fåtal kvinnor som var med framställdes som bihang t.o.m. när dem var en i det kriminella gänget.
__________________
Senast redigerad av Korder 2017-09-29 kl. 03:31.
Citera
2017-09-29, 12:07
  #50
Medlem
Black.Lipss avatar
Filmens karaktärer är dåligt skrivna, Kirk.Douglas kritik är inte helt utan substans. Jag tycker att alla i filmen går att kritisera för att vara ytliga, i bästa fall med ett falskt djup. Häng inte upp er för mycket på att han nämnde sexism, för även om karaktärerna är meningen att vara stereotyper, så är de dåligt genomförda. Problemet jag ser i det är att filmen inte är smart nog för att ha så endimensionella karaktärer. Som jag skrev innan, vi borde förvänta oss mer från Edgar Wright. Filmen är snygg och välfilmad utan att kunna erbjuda mycket mer. Det är på tok för mycket Hollywood i filmen, vilket avsaknaden av var en frisk fläkt i Wrights tidigare filmer.
Citera
2017-09-29, 14:28
  #51
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Filmens karaktärer är dåligt skrivna, Kirk.Douglas kritik är inte helt utan substans. Jag tycker att alla i filmen går att kritisera för att vara ytliga, i bästa fall med ett falskt djup. Häng inte upp er för mycket på att han nämnde sexism, för även om karaktärerna är meningen att vara stereotyper, så är de dåligt genomförda. Problemet jag ser i det är att filmen inte är smart nog för att ha så endimensionella karaktärer. Som jag skrev innan, vi borde förvänta oss mer från Edgar Wright. Filmen är snygg och välfilmad utan att kunna erbjuda mycket mer. Det är på tok för mycket Hollywood i filmen, vilket avsaknaden av var en frisk fläkt i Wrights tidigare filmer.

Att karaktärerna är ytliga bör vara uppenbart (vilket jag är medveten om att det, tydligen, inte är), men nu var det ju anklagelsen om att filmen skulle vara sexistisk jag reagerade på. "Tjatigt sexistisk emellanåt dock, känns som att Wright missat att det är 2017 och sunkigt att objektifiera kvinnor?" Det var där diskussionen började. Vad gäller de ytliga karaktärerna känns det tveklöst som ett medvetet val av Wright. Han ville göra en cool getaway film av den klassiska skolan med tydliga karaktärer och simpla motiveringar. Tyvärr faller det på sitt eget grepp emellanåt då manuset, som du säger, inte är smart nog för att klara av det. Vissa karaktärer tycker jag håller måttet och passar bra (Buddy och Darling, Debora och Kevin Spacey's gangster) in i det Wright försöker bygga, medan andra faller helt platt. Framför allt de Jamie Foxx och Jon Bernthal spelar, men även Baby själv (sistnämnda har väl en del att göra med den mindre lyckade prestationen av Elgort).

Ställer mig även frågande till regin i vissa sekvenser. Vad var poängen med alla scener där Baby mimar och dansar till musiken han lyssnade på? Jag tyckte inte de tillförde någonting, men det fanns kanske någon poäng där som flög mig förbi. Vad gäller filmen i övrigt så hade den i alla fall snygga biljakter, och något får mig att tro att just det var Wrights allra främsta mål med filmen. Väldigt lite CGI involverat också, såvitt jag kunde se, vilket är positivt för min del.

En underhållande film som jag hade glömt bort inom ett par dagar om det inte var Wright som regisserade. Sex av tio känns som ett rimligt betyg.
Citera
2017-09-29, 14:51
  #52
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Att karaktärerna är ytliga bör vara uppenbart (vilket jag är medveten om att det, tydligen, inte är), men nu var det ju anklagelsen om att filmen skulle vara sexistisk jag reagerade på. "Tjatigt sexistisk emellanåt dock, känns som att Wright missat att det är 2017 och sunkigt att objektifiera kvinnor?" Det var där diskussionen började. Vad gäller de ytliga karaktärerna känns det tveklöst som ett medvetet val av Wright. Han ville göra en cool getaway film av den klassiska skolan med tydliga karaktärer och simpla motiveringar. Tyvärr faller det på sitt eget grepp emellanåt då manuset, som du säger, inte är smart nog för att klara av det. Vissa karaktärer tycker jag håller måttet och passar bra (Buddy och Darling, Debora och Kevin Spacey's gangster) in i det Wright försöker bygga, medan andra faller helt platt. Framför allt de Jamie Foxx och Jon Bernthal spelar, men även Baby själv (sistnämnda har väl en del att göra med den mindre lyckade prestationen av Elgort).

Ställer mig även frågande till regin i vissa sekvenser. Vad var poängen med alla scener där Baby mimar och dansar till musiken han lyssnade på? Jag tyckte inte de tillförde någonting, men det fanns kanske någon poäng där som flög mig förbi. Vad gäller filmen i övrigt så hade den i alla fall snygga biljakter, och något får mig att tro att just det var Wrights allra främsta mål med filmen. Väldigt lite CGI involverat också, såvitt jag kunde se, vilket är positivt för min del.

En underhållande film som jag hade glömt bort inom ett par dagar om det inte var Wright som regisserade. Sex av tio känns som ett rimligt betyg.

Det jag försöker få fram är att det går att kritisera filmen för slapphänt sexism också, eftersom vi båda är överens om att filmen inte är smart nog för att göra stereotyperna väl. En smart film hade fixat karaktärer med unken kvinnosyn, den hade nog även kunnat erbjuda kvinnor som mer än plot points. Min kritik står kvar vid att filmen är för dum för sitt eget bästa, Wright visar att han känner till och älskar mycket bra film, men att han inte alltid kan förvalta deras arv lika väl.
Men, det finns värre film att hänga upp sig på, i det stora hela är den oförarglig. Hoppas Wright återfår formen och kan underhålla oss på riktigt igen.
Citera
2017-09-29, 15:01
  #53
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Det jag försöker få fram är att det går att kritisera filmen för slapphänt sexism också, eftersom vi båda är överens om att filmen inte är smart nog för att göra stereotyperna väl. En smart film hade fixat karaktärer med unken kvinnosyn, den hade nog även kunnat erbjuda kvinnor som mer än plot points.

Det håller jag inte med om. Det är missriktad kritik som saknar underlag, och det står jag fast vid. Det finns mycket man kan kritisera Baby Driver för, men sexism? Nej, helt enkelt.

Visst hade det kunnat finnas större kvinnliga roller - men har det någon betydelse? Att skriva sådant bara för sakens skull, dvs att undslippa anklagelser om sexism, är bakvänt och kontraproduktivt. Alla stories behöver inte ha framträdande kvinnor, lika lite som de behöver ha framträdande män.

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Min kritik står kvar vid att filmen är för dum för sitt eget bästa, Wright visar att han känner till och älskar mycket bra film, men att han inte alltid kan förvalta deras arv lika väl.
Men, det finns värre film att hänga upp sig på, i det stora hela är den oförarglig. Hoppas Wright återfår formen och kan underhålla oss på riktigt igen.

Instämmer. Han har ju dock blivit hyllad snudd på överallt för Baby Driver, så risken finns väl att han fortsätter på samma spår...
Citera
2017-09-29, 15:25
  #54
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Det håller jag inte med om. Det är missriktad kritik som saknar underlag, och det står jag fast vid. Det finns mycket man kan kritisera Baby Driver för, men sexism? Nej, helt enkelt.

Visst hade det kunnat finnas större kvinnliga roller - men har det någon betydelse? Att skriva sådant bara för sakens skull, dvs att undslippa anklagelser om sexism, är bakvänt och kontraproduktivt. Alla stories behöver inte ha framträdande kvinnor, lika lite som de behöver ha framträdande män.

I det stora hela försöker jag mest visa ett mellanläge, visa att filmen hanterar något dåligt, att det kunde gjorts bättre, att det inte är det värsta som hänt.
Jag har inte påstått att det ska göras något av tvång för att undvikas att bli anklagad för sexism. Kvinnliga karaktärer borde ske naturligt, vilket det inte gör i filmen, men alla är rätt onaturliga i filmen. Det är dock även tröttsamt att Jon Hamms motivation är en död flickvän och det var även den enda funktionen hon fyllde, likt det tröttsamma att Baby träffar en kvinna som påminner om hans mor och nu vill han bort från brott på riktigt, han offrar och uppoffrar allt för någon han precis träffat. Allt det här är dock en del av ett större problem, att manuset är undermåligt. Det är då problemen blir påtagliga.

Jag känner mig dock rätt klar här. Filmen är varken tillräckligt bra eller dålig för att vara värd en stor diskussion. Edgar Wright är med största sannolikhet inte sexist och förekommer det något i filmen som kan anklagas för att vara sexistiskt har det som sagt antagligen mest att göra med brist på finess.

Bra soundtrack hade filmen ändå, det är alltid ett plus.
Citera
2018-03-08, 16:07
  #55
Medlem
BigFatCones avatar
Ah, vilken film! Storyn är ju tunnare än sulorna på ett par femton år gamla Martens men vem bryr sig? Det var en audiovisuell fest från början till slut. Jag är sur på mig för att jag inte tittade ordentligt från början.

Det är en serietidning i rörligt format.

Får dock erkänna att jag har en del av Babys tics för mig, som att ta meningar från låtar eller whatever och använda dom för eget bruk. Är dock inte alls lika musikalisk men hey.
Citera
2018-03-10, 09:20
  #56
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag får väl gå lite mot vinden här, tycker filmen var smått tråkig, med en mesig/fattig story.
Musiken kändes helt fel till scenerna, huvudskådisen Ansel Elgort (baby) var urtråkig med ett ansiktsuttryck genom hela rullen.
Nä, det här var inget för mig. En 4/10.
Håller med.
Jag hade uppenbarligen för höga förväntningar när jag såg alla stora namnen. Tyckte idén var bra och trailern såg lovande ut, men det fanns ingen story. Alls. Och inte en enda bra låt utan musiken sänkte filmen ytterligare. Bara tråkig film rakt igenom.
Citera
2020-10-09, 12:23
  #57
Medlem
gato12s avatar
Känns lite som att en pengahungrig Hollywoodproducent, av en ren slump, råkat se filmen Drive. Och gillat den.
Men förstått att den möjligen kan stöta bort någon viktig målgrupp.

Alltså tar vi grundstoryn, en cool snubbe som är överjävlig på att köra bil, och ompaketerar den till en lite fräsig actionhistoria
Citera
2020-10-09, 13:48
  #58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Känns lite som att en pengahungrig Hollywoodproducent, av en ren slump, råkat se filmen Drive. Och gillat den.
Men förstått att den möjligen kan stöta bort någon viktig målgrupp.

Alltså tar vi grundstoryn, en cool snubbe som är överjävlig på att köra bil, och ompaketerar den till en lite fräsig actionhistoria
Ja, för Drive var absolut den allra första filmen om en cool snubbe som är bra på att köra bil.
Citera
2020-10-09, 13:52
  #59
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, för Drive var absolut den allra första filmen om en cool snubbe som är bra på att köra bil.
haha, tänkte droppa namnet Steve McQueen också men var för lat. Eller Vanishing Point.

Mest för att Drive för mig är den Heliga Graalen för bilåkarfilmer, jag som inte brukar gilla dem i vanliga fall. Den är så mycket mer än bara fräsa runt på två hjul i kurvorna. Plötsligt blev det okej för artsy farty snubbar som mig att gilla en bilåkarfilm
__________________
Senast redigerad av gato12 2020-10-09 kl. 13:56.
Citera
2020-10-09, 13:55
  #60
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
haha, tänkte droppa namnet Steve McQueen också men var för lat. Eller Vanishing Point.
Så det kanske är snarare så att Edgar Wright ville göra en cool bilfilm? Att göra hyllningarna till sina favoritgenres är trots allt hans grej.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback