Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-29, 18:38
  #37
Medlem
Håller med om att överklassen och WT delar en del gemensamma saker.

Dom som har "fuck you"-pengar, ex. överklassen och övremedelklass, entreprenörer/företagare/artister/skådespelare som blivit rika har nog riktigt roligt. När man inte behöver bry sig om jobb och försörjning så kan man släppa loss helt och bara vara sig själv och göra vad man vill utan att bry sig om vad omgivningen tänker om en.

Överklassen visar upp städad yta utåt här i Sverige, men det släpps lös på privata fester och på resor utomlands där ingen utanför kretsen ser.

Skitnödig medelklass har nog minst roligt. Dom har tvång på sig att göra och bete sig korrekt för att passa in, osv. Man har arbete och fasad utåt som måste upprätthållas. Man kan inte svina, festa och släppa loss som övriga grupper kan.
Citera
2018-04-29, 18:42
  #38
Medlem
poxers avatar
De dumma som inte vet bättre och överklassen.
Citera
2018-05-02, 19:35
  #39
Medlem
Jag värderar fritid mer än pengar.
Citera
2018-05-03, 06:53
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En tanke slog mig precis. Vilken samhällsklass har egentligen roligast och lever mest bekymmerslöst tror?

WT, arbetarklass, medelklass, övre medelklass eller överklass?

Vet att många ser ned på WT, men är det egentligen så hemskt? Jag tycker det verkar rätt soft att bo ute på landet, mecka med gamla skrotbilar om dagarna, samtidigt som man lever på a-kassa. På helgerna super man med polarna, härjar runt på "bygden" och dricker hembränt. Inte behöver man tänka på sådana triviala saker som hela och rena kläder, pensionssparande eller annat ångestskapande. Man lever i nuet. Låter väl inte så dumt?

Överklass är lite samma sak, men där byter vi ut den lokala korvkiosken mot Saint Tropez. Den gamla Volvo 240/740:n mot en Porsche 997. Stugan på den gamla bruksorten byts ut mot en vindsvåning på Östermalm. Likheten är väl att det är tämligen bekymmerslöst och så mycket energi behöver inte läggas på att planera morgondagen. Sparande är heller inte så intressant.

Jag undrar om inte medelklassen, eller kanske framförallt den övre medelklassen plågas av mest livsångest? Jag tror det i alla fall. Där ligger hela tiden ett krav från omgivningen att passa in.

Kan bara instämma i din analys. Att vara medelklass /övre medelklass -akademiker är verkligen att dra samtliga nitlotter i livets lotteri. Inte ha råd med det man egentligen vill göra och tvungen att förakta det man skulle kunna ha gjort och haft nöje av.

Om nu någon mot förmodan tvivlar är det ju bara att se sig omkring. Överklassen har det där självbelåtna segervissa leendet på läpparna mest hela tiden. WT´n likaså, skojfriskt och humöret på topp.

Sen kliver man ombord på pendeltåget mot akademikernas övre medelklassvillor i Sollentuna. Där jävlar har det inte setts ett leende eller hörts ett kluckande skratt sen tågen byggdes.

Förresten det är ju bara att läsa här inne, hur många akademiker-ungar är det inte som hanterar sin existentiella ångest och kanalisera sin bitterhet genom att skriva tiotusentals inlägg där wt föraktas.

Under tiden är WT´na ute och kör 4-hjuling eller äter en god kebabpizza eller på annat sätt gör något sköj och njuter av livet. Som om dom skulle bry sig om vad någon sån där tillknäppt tråkmåns tycker om deras sandaler.

Samma sak med överklassen, vill dom beställer dom in ett helrör en tisdags lunch gärna mitt framför ögonen på herr tillrättalagd akademiker som sitter och suger på sin lättöl.

Helt ärligt, om jag var tvungen, hade jag hellre valt en lagom fuktskadad tvåtusenkronors husvagn ute på solvalla camping än att bo inklämd mellan två akademiker i ett sånt där ångest-villaområde i Sollentuna.
Citera
2018-05-04, 10:35
  #41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kan bara instämma i din analys. Att vara medelklass /övre medelklass -akademiker är verkligen att dra samtliga nitlotter i livets lotteri. Inte ha råd med det man egentligen vill göra och tvungen att förakta det man skulle kunna ha gjort och haft nöje av.

Om nu någon mot förmodan tvivlar är det ju bara att se sig omkring. Överklassen har det där självbelåtna segervissa leendet på läpparna mest hela tiden. WT´n likaså, skojfriskt och humöret på topp.

Sen kliver man ombord på pendeltåget mot akademikernas övre medelklassvillor i Sollentuna. Där jävlar har det inte setts ett leende eller hörts ett kluckande skratt sen tågen byggdes.

Förresten det är ju bara att läsa här inne, hur många akademiker-ungar är det inte som hanterar sin existentiella ångest och kanalisera sin bitterhet genom att skriva tiotusentals inlägg där wt föraktas.

Under tiden är WT´na ute och kör 4-hjuling eller äter en god kebabpizza eller på annat sätt gör något sköj och njuter av livet. Som om dom skulle bry sig om vad någon sån där tillknäppt tråkmåns tycker om deras sandaler.

Samma sak med överklassen, vill dom beställer dom in ett helrör en tisdags lunch gärna mitt framför ögonen på herr tillrättalagd akademiker som sitter och suger på sin lättöl.

Helt ärligt, om jag var tvungen, hade jag hellre valt en lagom fuktskadad tvåtusenkronors husvagn ute på solvalla camping än att bo inklämd mellan två akademiker i ett sånt där ångest-villaområde i Sollentuna.

Hell yeah! Tror stenhårt på att det ska vara antingen eller. Är det något man ska förakta är det väl den ängsliga medelklassen? :-) Roligare med folk som vågar ta ut svängarna, oavsett om det är superbrat Carl Von X, eller WT-Johnny!
Citera
2018-05-04, 11:17
  #42
Avstängd
Plaguetongues avatar
vafan är WT för "samhällsklass"?
Citera
2018-05-05, 20:22
  #43
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Ni som kallar folk för WT ni mår inte bra själva. Ni måste hävda er hela tiden och är osäkra utan självkänsla....

Jag gör det aldrig. När jag var 22 dock, på vintern på en busstur ut till Hallstavik när jag fick syn på några unga tjejer med sina bebisar på en pizzeria, tänkte jag väl något sådant. Denna attityd och idioti växte jag emellertid ifrån när jag snarare började se det snedvridna hos förstföderskor i Stockholm på 33, något som är vanligt nuförtiden och som det svenska folket borde ta sig bort ifrån. Lycka är något helt annat såsom exempelvis att bilda en familj tidigt och få den att växa till sig. Är det dessutom saker jag uppskattar är det Eddie Meduza, röda trähus i Uppland och skinnvästar och jag menar allvar. Sverige!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback