• 6 786 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 567 971 inlägg
2017-06-29, 23:43
Medlem
Hej!

Jag har en gammal imac (27" sent 2009) som jag tidigare satt in en (för liten) SSD i som startskiva. Jag funderar på att uppgradera datorn och tänkte för enkelhetens skull om jag ska använda en extern SSD-disk istället för att försöka öppna datorn och byta den interna.
Min fråga är; kommer jag att tappa hastighet jämfört med den interna? Märks det? Jag har endast usb 2.0 eller firewire 800 att tillgå.

Mvh
Citera
2017-06-30, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!

Jag har en gammal imac (27" sent 2009) som jag tidigare satt in en (för liten) SSD i som startskiva. Jag funderar på att uppgradera datorn och tänkte för enkelhetens skull om jag ska använda en extern SSD-disk istället för att försöka öppna datorn och byta den interna.
Min fråga är; kommer jag att tappa hastighet jämfört med den interna? Märks det? Jag har endast usb 2.0 eller firewire 800 att tillgå.

Mvh

Ja, det kommer att bli olidligt långsamt att använda en extern disk för system och program. Som extra lagring av filer för att frigöra plats på den interna skulle en extern kunna fungera, men USB 2 och Firewire är ändå långsamt så det allra bästa är att byta den interna mot en större.
Citera
2017-07-01, 09:45
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Det går alldeles utmärkt, fast välj helst Firewire 800 då det är mycket snabbare än USB 2.0. Firewire ger alltså 800 Mbit/s, eller runt 100 Mbyte/s, vilket är ungefär vad en snurrdisk klarar. Så räkna inte med att få någon SSD prestanda i form av hastighet (däremot får du såklart mycket snabbare accesstid)
Citera
2017-07-03, 13:11
Medlem
Tack för svaren! Kanske är bäst att öppna den ändå då. Är det en svår operation?
Citera
2017-07-03, 16:34
Medlem
Citat:
Tack för svaren! Kanske är bäst att öppna den ändå då. Är det en svår operation?

Nej, det är inte speciellt svårt. Guide finns på ifixit.com

Har man aldrig gjort det förut så tar det nån timme, kanske lite mer.

Rekommenderar att du byter den interna istället för att köra extern via Firewire. Det blir väldigt, väldigt mycket långsammare och en tråkig upplevesle att köra externt.
Citera