Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 21:27
  #1
Medlem
Gallrass avatar
Nån mer än jag som undrar hur det kommer sig att norrmän får in ett engelskt ord i varannan mening ?
En del svenskar som gör det med men jag tycker att det är mer regel än undantag att norrmän gör det.
Kvittar ju om det är en tv-serie eller en intervju man hör så är det alltid massa engelska ord som kastas in.

Varför ??
Citera
2017-06-29, 22:56
  #2
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Kan inte påstå att jag känner igen din iaktagelse, men historiskt sett har både Norge och Danmark haft mer handelsutbyte med England än vad vi i Sverige haft. Därav har de fler låneord från engelskan än vad svenskan har.

Men å andra sidan kanske det inte var det du menade...
Citera
2017-06-30, 15:50
  #3
Medlem
Gallrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Kan inte påstå att jag känner igen din iaktagelse, men historiskt sett har både Norge och Danmark haft mer handelsutbyte med England än vad vi i Sverige haft. Därav har de fler låneord från engelskan än vad svenskan har.

Men å andra sidan kanske det inte var det du menade...

Det kan ju vara en anledning till detta fenomen (enligt mig).
Satt och slö kolla med datorn medans norska serien skam var på tvn. Är iofs en ungdomsserie men har reagerat på det i andra sammanhang med.
Citera
2017-06-30, 15:55
  #4
Avstängd
knullkarlssons avatar
Norrmän kan inte engelska.

Dom säger:

Liverpyyyyyyyyyyyyyyl

Nyyyyyyyy Jöööörk

Tröööööömp

jyyyyyy tyyyyyyy
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback