Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-29, 15:44
  #1
Medlem
Nu börjar jag bli less alltså, sedan 1,5 år tillbaka började jag få problem med fet och finnig hud och det kvarstår än. Tror det hela uppkom i samband med att jag fick för mig att duscha 3ggr/dag i 6 månader.

Enligt hudterapeuterna som jag besökt (två stycken) har jag en "snäll version" av acne, har blivit rekommendera att använda väldigt milda produkter.

Jag har inga bölder, men får finnar som kommer och går och ibland ger ifrån sig mindre ärr. Min hud är fet främst vid käkbenen (främst vänstra sidan av ansiktet som är utsatt), pannan och mellan ögonbrynen. Har mycket pormaskar mellan ögonbrynen.

Jag har testat följande under längre perioder:
*Dricka mycket vatten
*Äta vitamin-, magnesium- och zinktillskott
*Käka mycket frukt samt grönsaker såsom tex broccoli
*Enbart duscha varannan dag och även duscha var tredje dag
*Ansiktsrengöring+återfuktning 3ggr/dag, 2ggr/dag, 1gång/dag, varannan dag, var tredje dag
*Ingen ansiktrengöring+återfuktning alls
* Lermask varannan dag
* Bytt örngott varje dag
* Provat att köra gluten- och laktosfritt en längre tid (märkte typ ingen skillnad)
* Sola mycket, sola lite, sola inget

Just nu kör jag på:
* Mycket vatten
* Mycket frukt och grönt
* Duscha+ansiktrengöring+återfuktning var tredje dag
* Försöker att inte peta i ansiktet

Produkter jag använder:
* Återfuktning: Basiderm Oil Control Moisturizer
* Ansiktrengöring: gelé från Efflactar ph 5,5

Har testat lite olika ansiktsrengöringar och återfuktningar men märker ingen skillnad. Huden fin efter behandling men sedan 2h efteråt är den fet igen.

Info om mig:
22 år gammal
Vikt 73kg
Längd 180
Tränar varannan dag
Har alltid haft lätt att få torr hud

Har ni några tips på vad jag kan testa på härnäst?
__________________
Senast redigerad av Rafflarn 2017-06-29 kl. 15:55.
Citera
2017-06-29, 16:06
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Sluta.
Greja.
Med.
Ansiktet.


Hur ska ditt ansikte ha en chans att börja återgå till normalt "leverne" om du hela tiden testar olika saker. Lägg ner allt och låt din hud andas och leva som vanligt. Torka ansiktet efter att du duschar, that's it!

Duscha högst 1 ggr / dag som vanligt folk gör. Om du vill, varannan dag. Det är inte hugget i sten.
Citera
2017-06-29, 16:09
  #3
Medlem
Kongruensbojds avatar
För 15-20 år sen var något som kallades Tea Tree Oil i ropet. Det hjälpte en del väldigt väl, medan andra fick huden förstörd.

Som ett sista halmstrå, tänkte jag.
Citera
2017-06-29, 16:10
  #4
Medlem
Bigl-rips avatar
Testa sola..
Citera
2017-06-29, 16:16
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn

Har ni några tips på vad jag kan testa på härnäst?

ja testa bara frukt och grönt. raw.
Citera
2017-06-29, 16:20
  #6
Medlem
En produkt som förvandlat min hud från ganska ful till riktigt fin är Efamol, kan rekommendera det
Citera
2017-06-29, 17:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
En produkt som förvandlat min hud från ganska ful till riktigt fin är Efamol, kan rekommendera det

Utveckla gärna vad du menar med "ful".

* Vilka problem hade du?
* Upplevde du skillnaden direkt?
* Intog du några kosttillskott utöver Efamol?
Citera
2017-06-29, 17:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkugganAvMig
ja testa bara frukt och grönt. raw.

Ska nog köra på det, har ingen större lust att testa dyrare preparat för att återigen bli besviken av resultatet.
Citera
2017-06-29, 19:01
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Ska nog köra på det, har ingen större lust att testa dyrare preparat för att återigen bli besviken av resultatet.

det är ett rent nöje. själv blev jag lite seg första veckan men efter det mycket piggare än innan. och huden bättre än nånsin. för att inte tala om magen (men dom hänger ju så klart ihop).

om du vill ha inspiration eller hjälp är mitt tips att söka upp Robert Morse på youtube.
Citera
2017-06-30, 10:43
  #10
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Nu börjar jag bli less alltså, sedan 1,5 år tillbaka började jag få problem med fet och finnig hud och det kvarstår än. Tror det hela uppkom i samband med att jag fick för mig att duscha 3ggr/dag i 6 månader.

Enligt hudterapeuterna som jag besökt (två stycken) har jag en "snäll version" av acne, har blivit rekommendera att använda väldigt milda produkter.

Jag har inga bölder, men får finnar som kommer och går och ibland ger ifrån sig mindre ärr. Min hud är fet främst vid käkbenen (främst vänstra sidan av ansiktet som är utsatt), pannan och mellan ögonbrynen. Har mycket pormaskar mellan ögonbrynen.

Jag har testat följande under längre perioder:
*Dricka mycket vatten
*Äta vitamin-, magnesium- och zinktillskott
*Käka mycket frukt samt grönsaker såsom tex broccoli
*Enbart duscha varannan dag och även duscha var tredje dag
*Ansiktsrengöring+återfuktning 3ggr/dag, 2ggr/dag, 1gång/dag, varannan dag, var tredje dag
*Ingen ansiktrengöring+återfuktning alls
* Lermask varannan dag
* Bytt örngott varje dag
* Provat att köra gluten- och laktosfritt en längre tid (märkte typ ingen skillnad)
* Sola mycket, sola lite, sola inget

Just nu kör jag på:
* Mycket vatten
* Mycket frukt och grönt
* Duscha+ansiktrengöring+återfuktning var tredje dag
* Försöker att inte peta i ansiktet

Produkter jag använder:
* Återfuktning: Basiderm Oil Control Moisturizer
* Ansiktrengöring: gelé från Efflactar ph 5,5

Har testat lite olika ansiktsrengöringar och återfuktningar men märker ingen skillnad. Huden fin efter behandling men sedan 2h efteråt är den fet igen.

Info om mig:
22 år gammal
Vikt 73kg
Längd 180
Tränar varannan dag
Har alltid haft lätt att få torr hud

Har ni några tips på vad jag kan testa på härnäst?

Som någon annan skrev, ju mer du tänker på ditt ansikte och provar nya produkter så blir det oftast sämre och huden har svårt att anpassa sig efter allt nytt skit du smetar på. Försök hitta något bra, som du provar att köra med en lång tid. Med en sundare livsstil,vad för vitamintillskott åt du? Att du har en väldigt fet hud måste ju bero på att du har en stor talgproduktion i dina körtlar, som bidrar till fettet i ansiktet. Då är Vitamin B5 och A-vitamin väldigt bra för att minska talgproduktionen, jag behöver nog inte upplysa dig om vad det är eftersom att du nog läst på om det, men försök få i dig mycket A och B5 vitaminer för att minska talgproduktionen, det borde hjälpa din hud att bli mindre fettig.
Citera
2017-07-01, 09:19
  #11
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
* Duscha+ansiktrengöring+återfuktning var tredje dag

* Återfuktning: Basiderm Oil Control Moisturizer
Du har fet hy men tvättar inte bort överskottet och dessutom använder återfuktande - nu, när det är sommar med hög luftfuktighet? Rent spontant så känns det lite baklänges.
Själv använder jag Eucering, en pH balanserad tvål man kan köpa på apoteket. På sommaren använder jag Basiron på natten efter behov.
Citera
2017-07-01, 12:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafflarn
Utveckla gärna vad du menar med "ful".

* Vilka problem hade du?
* Upplevde du skillnaden direkt?
* Intog du några kosttillskott utöver Efamol?

Livlös typ, nu är den mer elastisk. Tog en vecka kanske, tog 3 stycken om dagen till början men efter en vecka endast 1 eller ingen (att överdosera är inte bra). Utöver efamol även membrasin. Ett annat bra tips är kallduschar och sist men inte minst fuska inte med sömnen och träningen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback