Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 12:57
  #1
Medlem
Laboos avatar
Hej, nu är det så att jag har en livestream där jag sitter och spelar osv.

Igår kom det in en i chatten och skrev att han skulle sänka mitt internet, och ja det gjorde han också. Vi skrev lite med varandra och det var inte dålig stämning efter detta hände.

Jag startade även en livestream idag där han kom in och gjorde exakt samma sak helt utan anledning. Min fråga är nu finns det något jag själv kan göra för att stoppa detta?
Citera
2017-06-29, 13:07
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laboo
Hej, nu är det så att jag har en livestream där jag sitter och spelar osv.

Igår kom det in en i chatten och skrev att han skulle sänka mitt internet, och ja det gjorde han också. Vi skrev lite med varandra och det var inte dålig stämning efter detta hände.

Jag startade även en livestream idag där han kom in och gjorde exakt samma sak helt utan anledning. Min fråga är nu finns det något jag själv kan göra för att stoppa detta?
Vet du snubbens (riktiga)IP-adress kan du ju försöka ta reda på vilken ISP han har och sedan skicka ett mail till deras abuseavdelning. De brukar inte uppskatta att deras kunder ägnar sig åt sådant där.

I övrigt finns det nog inte så mycket du kan göra.
Citera
2017-06-29, 13:09
  #3
Medlem
Laboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Vet du snubbens (riktiga)IP-adress kan du ju försöka ta reda på vilken ISP han har och sedan skicka ett mail till deras abuseavdelning. De brukar inte uppskatta att deras kunder ägnar sig åt sådant där.

I övrigt finns det nog inte så mycket du kan göra.

Nej jag har inte hans IP-adress.
Citera
2017-06-29, 13:10
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laboo
Nej jag har inte hans IP-adress.
Ok, går det att få tag på nån ansvarig för chatten då, som kan ta reda på IP-adressen, eller iaf stänga av idioten?

I övriga fall finns det nog inte speciellt mycket du kan göra.
Citera
2017-06-29, 13:11
  #5
Medlem
Laboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ok, går det att få tag på nån ansvarig för chatten då, som kan ta reda på IP-adressen, eller iaf stänga av idioten?

I övriga fall finns det nog inte speciellt mycket du kan göra.

Okej, ska kolla på det. Tack för svar iaf!
Citera
2017-06-29, 13:53
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ok, går det att få tag på nån ansvarig för chatten då, som kan ta reda på IP-adressen, eller iaf stänga av idioten?

I övriga fall finns det nog inte speciellt mycket du kan göra.
Vad sitter du och säger? Jag själv har blivit åtalad samt utsatt för husrannsakan & fått mina tekniska prylar i beslag p.g.a. överbelastningsattacker mot en privatperson.

Det var en kille som spelade LoL som blev osams med en spelare, och spelaren skrev att han skulle DDoSa osv.

Jag blev åtalad för detta och när jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg hur. Det var inte jag som låg bakom attackerna, ingen information av intresse återfanns på något beslag, målsägande hade aldrig hört mitt namn, jag nekade och påstod att jag inte ens spelar LoL som jag faktiskt inte gör, utan jag fick försvara mig hos Tingsrätten och åtalet ogillades.

Så... En polisanmälan med "knapp" information räcker. Uppenbarligen gick det fel till i mitt fall, men att polisen lägger resurser på det är uppenbart. Sedan kanske jag hittade på denna historia men om det är superviktigt så kan jag definitivt ta kort på FUPen om jag har den hemma efter jobbet och PMa dig, så du kan uppdatera ditt svar här.

Mvh


Edit: Till TS: Killens operatör samt din operatör kan se om GM har utfört dessa attacker. Har han använt sig av en tredje part som t.ex. en "booter" som man köper av någon annan, så är det kört. Har han gjort det från sin egen uppkoppling så räcker det med en polisanmälan. Polisen sköter resten: Kontaktar operatören. Operatören ser en uppenbar DoS-attack från GM. Polisen får GMs operatör. GMs operatör kontaktas av polisen. GMs operatör lämnar information till polisen och polisen har hittat den skyldige på mindre än 14 arbetsdagar.

Jag snackar inte skit.
__________________
Senast redigerad av samhedmans 2017-06-29 kl. 13:56.
Citera
2017-06-29, 13:57
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samhedmans
Vad sitter du och säger? Jag själv har blivit åtalad samt utsatt för husrannsakan & fått mina tekniska prylar i beslag p.g.a. överbelastningsattacker mot en privatperson.

Det var en kille som spelade LoL som blev osams med en spelare, och spelaren skrev att han skulle DDoSa osv.

Jag blev åtalad för detta och när jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg hur. Det var inte jag som låg bakom attackerna, ingen information av intresse återfanns på något beslag, målsägande hade aldrig hört mitt namn, jag nekade och påstod att jag inte ens spelar LoL som jag faktiskt inte gör, utan jag fick försvara mig hos Tingsrätten och åtalet ogillades.

Så... En polisanmälan med "knapp" information räcker. Uppenbarligen gick det fel till i mitt fall, men att polisen lägger resurser på det är uppenbart. Sedan kanske jag hittade på denna historia men om det är superviktigt så kan jag definitivt ta kort på FUPen om jag har den hemma efter jobbet och PMa dig, så du kan uppdatera ditt svar här.

Mvh
Nej det är inte superviktigt och jag tänker inte uppdatera något. Du har andra erfarenheter och det är väl fine så.
Citera
2017-06-29, 14:20
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nej det är inte superviktigt och jag tänker inte uppdatera något. Du har andra erfarenheter och det är väl fine så.
Ok! Värt att säga till TS iallafall att en polisanmälan är första steget just nu.
Citera
2017-06-29, 17:06
  #9
Medlem
deadhead.s avatar
Jag är ingen super-expert på ämnet. Men skulle det inte gå att dra ur routern så att DHCPn ger ut en ny IP-adress och sedan be sin ISP att NAT:a den? Då kan väl inte personen i fråga i chatten se streamens riktiga IP-nummer utan får enbart den NAT:ade versionen?
Citera
2017-06-29, 20:29
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag är ingen super-expert på ämnet. Men skulle det inte gå att dra ur routern så att DHCPn ger ut en ny IP-adress och sedan be sin ISP att NAT:a den? Då kan väl inte personen i fråga i chatten se streamens riktiga IP-nummer utan får enbart den NAT:ade versionen?
TS är dum nog att göra sin IP tillgänglig via UPnP på t.ex. Skype. Han får börja där.

Om någon ber hen skriva vad det står när han går in på whoer.net så får han skylla sig själv. Han ska däremot anmäla rakt av.
Citera
2017-07-02, 01:02
  #11
Medlem
Truffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag är ingen super-expert på ämnet. Men skulle det inte gå att dra ur routern så att DHCPn ger ut en ny IP-adress och sedan be sin ISP att NAT:a den? Då kan väl inte personen i fråga i chatten se streamens riktiga IP-nummer utan får enbart den NAT:ade versionen?

Helt obegripligt och jag förstår inte hur det ska lösa problemet.
Citera
2017-07-02, 02:09
  #12
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truffy
Helt obegripligt och jag förstår inte hur det ska lösa problemet.
Som sagt. Jag vet ej om det fungerar i praktiken. Förklara gärna varför det inte fungerar teoretiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback