Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-29, 02:53
  #1
Medlem
shadow666s avatar
Hejsan var ute o körde lite med bilen igår o skulle stanna på en mack för att tanka, var nästan slut på bensin (ingen varning för dåligt med bensin) Stängde av bilen,insåg att jag glömt bensin kortet hemma. Sedan vid start visar bilen inget tecken på liv o bara låter klick.

Vad är felet? Trasigt batteri? Trasig startmotor? Eller har något gått sönder pga soppa torsk?

Går att rullstarta bilen och den verkar gå som vanligt.
__________________
Senast redigerad av shadow666 2017-06-29 kl. 02:56.
Citera
2017-06-29, 02:59
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Inget går sönder på soppatorsk :-) (inget jag kan komma på i alla fall...)
Klick... du kan ju mäta batteriet hyffsat enkelt. Och är detta lågt (typ 11-12v) så hade jag laddat det... det är ju enkelt... låter det klick trots ett ~13-14v batteri så startmotorn är nog nästa steg ja...
Citera
2017-06-29, 03:01
  #3
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hejsan var ute o körde lite med bilen igår o skulle stanna på en mack för att tanka, var nästan slut på bensin (ingen varning för dåligt med bensin) Stängde av bilen,insåg att jag glömt bensin kortet hemma. Sedan vid start visar bilen inget tecken på liv o bara låter klick.

Vad är felet? Trasigt batteri? Trasig startmotor? Eller har något gått sönder pga soppa torsk?

Går att rullstarta bilen och den verkar gå som vanligt.

Bendixfjäder. Ett kraftfullt slag mad gummihammare på startmotorn bör lösa problemet.
Citera
2017-06-29, 03:06
  #4
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Inget går sönder på soppatorsk :-) (inget jag kan komma på i alla fall...)
Klick... du kan ju mäta batteriet hyffsat enkelt. Och är detta lågt (typ 11-12v) så hade jag laddat det... det är ju enkelt... låter det klick trots ett ~13-14v batteri så startmotorn är nog nästa steg ja...

Okej, då hade jag nog bara extrem otur att bilen slutade fungera precis när batteriet var dåligt/start motor. Har ett batteri ståendes i källaren somska fungera. Får testa det imorn. Tack grabbar för snabba svar! Kan inget om bilar , så blev extremt orolig
Citera
2017-06-29, 03:14
  #5
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Okej, då hade jag nog bara extrem otur att bilen slutade fungera precis när batteriet var dåligt/start motor. Har ett batteri ståendes i källaren somska fungera. Får testa det imorn. Tack grabbar för snabba svar! Kan inget om bilar , så blev extremt orolig

När batteriet var kasst på förra bilen så hände precis det som du beskriver, ett j-a klickande bara när man vred på startnyckeln. Bytte batteri och så var den saken löst.
Citera
2017-06-29, 05:28
  #6
Medlem
Panzarphungens avatar
Som andra skrivit, troligen batteriet.

Kan också vara startmotorn, hörde nyligen att någon Volvo kan få problem med tiden, att starta vid varm motor pga att det saknas en sk värmesköld mellan avgas/startmotor.

Då borde du få igång den när motorn svalnat. Däremot behöver då startmotorn ses över/bytas/värmeplåt monteras.
__________________
Senast redigerad av Panzarphungen 2017-06-29 kl. 05:51. Anledning: stafvel.
Citera
2017-06-29, 16:51
  #7
Medlem
Jofs avatar
Inget proffs. Men elfel är det nog. Men var det sitter är värre att veta. Bör mätas. Beställ tid hos din mek. Du får ju igång den med yttre hjälp s.a.s. Rulla igång den. Med hjälpbatteri. Kickstarter.
Hade liknande problem. Helt död. Beställde bärgare. Dom kopplade in hjälpbatteri kickstarter. Sen gick den.
Felet var då mjukvaran. Fick fixat denna. Förra ägaren hade samma fel, köpte nytt batteri. Det var INTE felet.
Citera
2017-06-29, 18:05
  #8
Medlem
Vad är det för Volvo?
Är den ur 200-, 300-, 700- eller 900-serien är det så gott som garanterat Bendix-kopplingen i startmotorn som är problemet. Löses temporärt genom att banka på startmotorn, eller så byter du ut den.
Är den från 2015 eller nyare är det så gott som garanterat mjukvarufel. Löses genom att köpa ny bil.
Är det en Volvo någonstans mellan de tidigare alternativen är det antagligen själva startmotorn som är kass, eller dålig kontakt.
Citera
2017-06-29, 18:52
  #9
Medlem
shadow666s avatar
Tack för ytterliggare svar, Problemet är nu löst permanent (hoppas jag). Bytt ut batteriet och nu startar bilen utan problem. Blir det samma fel igen, så är startmotor och andra el delar som ska kollas!

Var för övrigt en volvo s70 -00.
Citera
2017-06-29, 19:58
  #10
Medlem
En bra idé kan vara att kolla laddningen iaf även om bilen går just nu! Ett batteri brukar oftast inte paja bara sådär...
Citera
2017-06-29, 21:18
  #11
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
En bra idé kan vara att kolla laddningen iaf även om bilen går just nu! Ett batteri brukar oftast inte paja bara sådär...

Ja det ska kollas. Har dock gjort för många små körningar på ett väldigt slitet batteri.
Citera
2017-07-15, 16:37
  #12
Medlem
Ringhals3s avatar
Självklart var det batteriet denna gång också! Ni som har bilbatterier som är äldre än sju år kan byta nu så slipper ni råka ut för detta!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback