Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-28, 22:00
  #1
Avstängd
Jag har vetat jag varit maktlös när det gäller alkohol i cirka 4 år. Jag är beredd att komma till en tro att det finns makt större än jag själv, hur går jag vidare? Jag är också redo att börja gottgöra, men behöver en vägledare, måste jag gå på möten eller kan följa stegen på egen hand? Mottager gärna tips ifrån de s om blivit nyktra men framförallt kunnat behålla nykterheten år efter år, vilken är er hemlighet?
Citera
2017-06-28, 22:05
  #2
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Jag har vetat jag varit maktlös när det gäller alkohol i cirka 4 år. Jag är beredd att komma till en tro att det finns makt större än jag själv, hur går jag vidare? Jag är också redo att börja gottgöra, men behöver en vägledare, måste jag gå på möten eller kan följa stegen på egen hand? Mottager gärna tips ifrån de s om blivit nyktra men framförallt kunnat behålla nykterheten år efter år, vilken är er hemlighet?

Rekomendationen är 90 möten på 90 dagar. De som klarar det, klarar sig bäst.
Citera
2017-06-28, 22:10
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Rekomendationen är 90 möten på 90 dagar. De som klarar det, klarar sig bäst.
Det låter tråkigt att lyssna på samma sak innan folk börjar dela 90 dagar i rad. Sen har jag inte tid, jag arbetar om dagarna.
Citera
2017-06-28, 22:10
  #4
Medlem
sfrges avatar
Jag förstår inte. Varför skulle du vara tvungen att gå på möten?
Det är väl inte så att du har skrivit under ett avtal med A.A.
En del klarar av att vara nykter utan att ha nånting med A.A att göra.
Citera
2017-06-28, 22:14
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag förstår inte. Varför skulle du vara tvungen att gå på möten?
Det är väl inte så att du har skrivit under ett avtal med A.A.
En del klarar av att vara nykter utan att ha nånting med A.A att göra.
Jag har försökt tro mig, i 17 år utan AA, har inte lyckats. Terapeuter, LVM, behandlingshem, sin clair metoden...inget fungerar.
Citera
2017-06-28, 22:18
  #6
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Jag har försökt tro mig, i 17 år utan AA, har inte lyckats. Terapeuter, LVM, behandlingshem, sin clair metoden...inget fungerar.

Så pröva det som ger bäst resultat statistiskt då? 90 möten 90 dagar.
Citera
2017-06-28, 22:26
  #7
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Jag har vetat jag varit maktlös när det gäller alkohol i cirka 4 år. Jag är beredd att komma till en tro att det finns makt större än jag själv, hur går jag vidare? Jag är också redo att börja gottgöra, men behöver en vägledare, måste jag gå på möten eller kan följa stegen på egen hand? Mottager gärna tips ifrån de s om blivit nyktra men framförallt kunnat behålla nykterheten år efter år, vilken är er hemlighet?
Nej du kan inte göra det på egen hand! Du har 2 val: Du ber någon att följa med dig dit, och som stannar med dig. Eller du får en känsla av att du vill ge ditt liv till Gud. Du blir religiös i praktiken. På egen hand klarar du inte det, däremot är det bara Din egen vilja, som kan fråga om hjälp.🤗
Citera
2017-06-28, 23:19
  #8
Medlem
technoisbests avatar
Jag har väl aldrig varit alkoholist, men jag höll på en hel del med tjack och annat skoj förut, och det som verkligen hjälper mig att må bra i vardagen utan droger är träning och god mat. AA hade nog känts lite för kollektivistiskt och sektliknande för min del, men to each their own.
Citera
2017-06-29, 01:36
  #9
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Jag har vetat jag varit maktlös när det gäller alkohol i cirka 4 år. Jag är beredd att komma till en tro att det finns makt större än jag själv, hur går jag vidare? Jag är också redo att börja gottgöra, men behöver en vägledare, måste jag gå på möten eller kan följa stegen på egen hand? Mottager gärna tips ifrån de s om blivit nyktra men framförallt kunnat behålla nykterheten år efter år, vilken är er hemlighet?
Du är fel ute. Du vill spela fotboll när du sitter på läktaren. 12-stegen MÅSTE göras i gemenskapen. Du måste överlämna dig själv, det är själva poängen. Gemenskapen.
Citera
2017-06-29, 01:36
  #10
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Jag har väl aldrig varit alkoholist, men jag höll på en hel del med tjack och annat skoj förut, och det som verkligen hjälper mig att må bra i vardagen utan droger är träning och god mat. AA hade nog känts lite för kollektivistiskt och sektliknande för min del, men to each their own.
Det passar för några men aldrig tjackisar. Fan, de sitter ju och hoppar i stolen på möten. Noddande horsare håller varje fall tyst.
__________________
Senast redigerad av gersman 2017-06-29 kl. 01:40.
Citera
2017-06-29, 06:29
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Du är fel ute. Du vill spela fotboll när du sitter på läktaren. 12-stegen MÅSTE göras i gemenskapen. Du måste överlämna dig själv, det är själva poängen. Gemenskapen.
Vill du var sponsor?
Citera
2017-06-29, 07:36
  #12
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Rekomendationen är 90 möten på 90 dagar. De som klarar det, klarar sig bäst.

Jaha. Och efter dom där 90 dagarna så är allt frid och fröjd då eller? Behöver man inte gå på några mer möten då och ändå håller man sig nykter resten av sitt liv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback