Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 20:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Han kommer att skriva en anmälan på polisstationen, du kommer sedan bli kallad till förhör och där delgiven brott.


Givetvis ryker körkortet om man kör mot rött ljus. Normal återkallelsetid för rödljuskörning brukar vara 2 månader.

Ok! Tack för svar, Men är det verkligen så att jag inte behöver skriva under något?
Man kan ju bara förnekar att man blivit stoppad just den dagen när Transportstyrelsen hör av sig och kanske skylla på att kortet har vart borttappat....
Hursom så får jag försöka korta ner tiden till 1 månad då jag är i behov av körkortet...

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, TS nekade. Om den misstänkte nekar behöver ett åtal väckas då det blir en rättslig tvist.

Vid rådrum varken nekar eller bifaller GM föreläggandet, utan ber att få återkomma med ett svar när man har hört med en jurist.

Precis.
Citera
2017-06-29, 21:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marleys
Ok! Tack för svar, Men är det verkligen så att jag inte behöver skriva under något?
Man kan ju bara förnekar att man blivit stoppad just den dagen när Transportstyrelsen hör av sig och kanske skylla på att kortet har vart borttappat....
Hursom så får jag försöka korta ner tiden till 1 månad då jag är i behov av körkortet...


Nu är det hursom inte körkortet i sig som blir återkallat, utan ditt tillstånd att framföra fordon med behörigheten A och över. Körkortet i sig betyder ingenting, utan är bara ett plastkort med ID.

Nej, du behöver inte skriva under något då Polisen gör ett förvaltningsrättsligt ingripande mot dig. Polismyndigheten rapporterar till Transportstyrelsen genom en rapport som säger att du har blivit påkommen att köra ett motorfordon på ett sätt som strider mot reglementet och som påvisar att du inte är lämplig att framföra motorfordon. Detta sker precis på samma sätt som om du skulle ha fått för många LOB-ingripande på dig.
Citera
2017-06-29, 23:28
  #15
Medlem
Mycket bra min vän. Du går här med fri då polisen inte kan gör ett piss. Har polisen en video film över att du körde mot rött. Det är ord mot ord och du kommer få lappen tillbaka

Jag hoppas du körde med bilen efter snut jävlen körde därifrån
Citera
2017-06-29, 23:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gult är rött så det är inte så att du kan låta bli att stanna. Du ska naturligtvis inte behöva slänga ut ett ankar men du har inte på dig till det blir rött. Du skulle blivit av med körkortet hur du än gjort. Du måste väl ändå fått något dokument av polisen?

Sluta nu med ditt tramsande då GULT är just GULT och RÖTT är just det RÖTT.
TS kommer få tillbaka sitt körkort då polisen har gjort ett tjänstefel då han tog det personligt. Hade det varit jag så hade snutjävlen fått sig en omgång på köpet och pissat i byxorna och sedan legat i vägkanten efter en rejäl omgång
Citera
2017-06-30, 09:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Sluta nu med ditt tramsande då GULT är just GULT och RÖTT är just det RÖTT.
TS kommer få tillbaka sitt körkort då polisen har gjort ett tjänstefel då han tog det personligt. Hade det varit jag så hade snutjävlen fått sig en omgång på köpet och pissat i byxorna och sedan legat i vägkanten efter en rejäl omgång

Gult har samma innebörd som rött, man måste stanna. Enda undantaget är om man inte kan göra det utan fara för andra. Straff för att köra mot gult eller rött är indraget körkort och böter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070090.HTM

Det rekommenderas inte att du misshandlar polisen. Våld mot tjänsteman kan leda till fängelse i upp till fyra år (brottsbalken 17 kap 1 §).
Citera
2017-06-30, 23:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Mycket bra min vän. Du går här med fri då polisen inte kan gör ett piss. Har polisen en video film över att du körde mot rött. Det är ord mot ord och du kommer få lappen tillbaka

Jag hoppas du körde med bilen efter snut jävlen körde därifrån

Tyvärr brukar polisens ord väga tyngre i sådana fall. Han har dessutom rapporterat att jag kört över rött med 10m marginal.

Jo jag har fortsatt köra , dock lite försiktigt...

Har dessutom hunnit få ett strafföreläggande från åklagaren redan...Knappt passerat 3 dagar
Citera
2017-07-29, 20:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton

Givetvis ryker körkortet om man kör mot rött ljus. Normal återkallelsetid för rödljuskörning brukar vara 2 månader.

Stämmer att normal återkallelsetid är 2 månader fast jag fick "rabatt" eftersom jag behöver körkortet i tjänsten.
Påföljden blev 1 månad .
Citera
2017-07-29, 22:39
  #20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marleys
Stämmer att normal återkallelsetid är 2 månader fast jag fick "rabatt" eftersom jag behöver körkortet i tjänsten.
Påföljden blev 1 månad .
Jag blir så förbannad på att man fortfarande håller på med detta. Det spelar väl för fan ingen roll vad man jobbar med, har man gjort fel så har man gjort fel, punkt och jävla slut! Varför ska en som kör bil i tjänsten få rabatt, medan en som behöver bil för att ta sig till jobbet inte få det?
Citera
2017-07-29, 22:52
  #21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag blir så förbannad på att man fortfarande håller på med detta. Det spelar väl för fan ingen roll vad man jobbar med, har man gjort fel så har man gjort fel, punkt och jävla slut! Varför ska en som kör bil i tjänsten få rabatt, medan en som behöver bil för att ta sig till jobbet inte få det?

Är nog för att det kan bli kostsamt för arbetsgivaren om de måste skicka med en extra förare, eller att betala för taxiresor/buss resor. Behöver man ha med sig saker till kunder så är det inte säkert att det går med kollektivtrafik/taxi heller.

Medan de som endast kör bil till jobbet kan klara sig genom att åka kollektivt eller taxi. Arbetsgivaren förlorar inget på det, då det är den anställda som ansvarar för att ta sig till arbetsplatsen.

Sedan är det väl mycket fusk med det där? Skriver inte typ alla intyg om att deras anställda behöver körkort i tjänsten?
Citera
2017-07-29, 23:15
  #22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är nog för att det kan bli kostsamt för arbetsgivaren om de måste skicka med en extra förare, eller att betala för taxiresor/buss resor. Behöver man ha med sig saker till kunder så är det inte säkert att det går med kollektivtrafik/taxi heller.

Medan de som endast kör bil till jobbet kan klara sig genom att åka kollektivt eller taxi. Arbetsgivaren förlorar inget på det, då det är den anställda som ansvarar för att ta sig till arbetsplatsen.

Sedan är det väl mycket fusk med det där? Skriver inte typ alla intyg om att deras anställda behöver körkort i tjänsten?
Då gäller det väl för den som har ett så "viktigt" jobb att se till att behålla körkortet? Om arbetsgivaren har som krav att säljaren, eller vad det nu är, ska ta sig till olika kunder så är det väl i så fall säljarens problem att lösa det? Har h*n inget körkort så får h*n lösa det genom att åka taxi eller hyra in en chaufför för egna pengar. Arbetsgivaren har ingen som helst skyldighet att transportera en anställd som inte uppfyller kraven för anställning, exempelvis körkort B. Kan den anställde inte uppfylla dessa krav så är det bara att ta tjänstledigt eller jobba med annat så länge som körkortsindragningen gäller.
Citera
2017-07-29, 23:30
  #23
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marleys
Stämmer att normal återkallelsetid är 2 månader fast jag fick "rabatt" eftersom jag behöver körkortet i tjänsten.
Påföljden blev 1 månad .
Hur påtalade du detta, skrev arbetsgivaren ett intyg som du bifogade, eller?
Citera
2017-07-30, 00:08
  #24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marleys
Tyvärr brukar polisens ord väga tyngre i sådana fall. Han har dessutom rapporterat att jag kört över rött med 10m marginal.

Jo jag har fortsatt köra , dock lite försiktigt...

Har dessutom hunnit få ett strafföreläggande från åklagaren redan...Knappt passerat 3 dagar

Utan videobevis går det aldrig vidare till åtal. Om den åtalade väljer att anlita advokat så brukar åklagaren få svårt att vinna med enbart polismannens ord. Det krävs bland annat att polisen är placerad vid sidan om och inte rakt bakom bilen för att säkert kunna intyga om bilisten kört mot rött och måste specifiera på en meter när exakt var bilen befanns sig när signalen slog om till rött.

En framliden bekant som var advokat hade ibland denna typ av uppdrsg där denne skulle rädda körkortet för de som råkat köra på rött och som var så täta att de hade råd med bra advokat. De vann i princip alla sådana rättegångar eftersom video var ovanligt då och åklagarna ofta dåligt förberedda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback