Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-28, 19:41
  #1
Medlem
godboys avatar
Jag låg igår och lyssnade på Spotify för en gång skull. Har haft betalabonnemang till och från där.

I alla fall så blev det dags för reklam och då kom just en McD reklam. Det SLASKADES nåt så för jävligt, då de samtidigt åt som de (han) pratade! Jag höll på att somna innan denna reklam kom i mina öron och jag blev så gräsligt äcklad av allt slafsande och slaskande. Hatar när folk pratar med mat i mun!

Så nu blir det köpstopp på McD, vilket det i princip ändå varit. Är det fler som blir äcklade av sådan reklam? Väljer ni då bort det stället aktivt?
Citera
2017-06-28, 19:52
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Väljer ni då bort det stället aktivt?
Nästan all reklam där mottagaren reagerar är bättre än om de inte reagerar alls. Det ska till en nivå likt Kakan och Audi - där det är själva målgruppen som blir upprörd - för att det ska märkas alls.

Men oftast så skapar upprördheten endast en viss kognitiv dissonans som bidrar till att budskapet borras in och stannar kvar.

Jag gör som de flesta andra och försöker att välja bort produkter där jag reagerar negativt på reklamen, men eftersom jag inte för anteckningar så vet jag inte om jag glömt bort att jag var arg och upprörd och numera glatt handlar hos dem jag kanske var upprörda på och svor att aldrig sätta in fot hos.

Däremot så skiljer jag mig kanske mot en del då jag inte anser att reklamen har så stor betydelse för hur väl produkten är framtagen eller tjänsten genomförs. (≈Även om den lokala pizzerian inte kan stava korrekt på sin skylt så kan de ju fortfarande baka stadens bästa pizzor.)
Citera
2017-06-28, 20:01
  #3
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Nästan all reklam där mottagaren reagerar är bättre än om de inte reagerar alls. Det ska till en nivå likt Kakan och Audi - där det är själva målgruppen som blir upprörd - för att det ska märkas alls.

Men oftast så skapar upprördheten endast en viss kognitiv dissonans som bidrar till att budskapet borras in och stannar kvar.

Jag gör som de flesta andra och försöker att välja bort produkter där jag reagerar negativt på reklamen, men eftersom jag inte för anteckningar så vet jag inte om jag glömt bort att jag var arg och upprörd och numera glatt handlar hos dem jag kanske var upprörda på och svor att aldrig sätta in fot hos.

Däremot så skiljer jag mig kanske mot en del då jag inte anser att reklamen har så stor betydelse för hur väl produkten är framtagen eller tjänsten genomförs. (≈Även om den lokala pizzerian inte kan stava korrekt på sin skylt så kan de ju fortfarande baka stadens bästa pizzor.)
Jo, jag kan hålla med dig och känner igen resonemanget, finns vissa reklam- saker som är så negativa att deras produkter / tjänster ej kan komma i fråga. T ex Audi. Nu är jag inget fan av Audi i vilket fall så egentligen är det inget som påverkar alls. Sen så FÖRSÖKER jag välja bort MAX och IKEA m fl men man lyckas ju inte fullt ut. Ska jag bojkotta alla så blir det väldigt bökigt, men jag försöker.
Citera
2017-06-29, 01:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag låg igår och lyssnade på Spotify för en gång skull. Har haft betalabonnemang till och från där.

I alla fall så blev det dags för reklam och då kom just en McD reklam. Det SLASKADES nåt så för jävligt, då de samtidigt åt som de (han) pratade! Jag höll på att somna innan denna reklam kom i mina öron och jag blev så gräsligt äcklad av allt slafsande och slaskande. Hatar när folk pratar med mat i mun!

Så nu blir det köpstopp på McD, vilket det i princip ändå varit. Är det fler som blir äcklade av sådan reklam? Väljer ni då bort det stället aktivt?


Nu var det här ganska längesedan men under den tiden jag inte hade ett premiumkonto på Spotify så minns jag att det var något sportmärke eller företag som hade en reklam där någon var ute och sprang. Under reklamen fick man höra en flåsande man samt ljudet av "fötterna" som slog mot marken, lät exakt som ett par som hade sex. Förmodligen den obehagligaste reklamen jag någonsin hört, däremot väldigt motiverande till att skaffa Spotify Premium.
Citera
2017-06-29, 02:58
  #5
Medlem
VincentLels avatar
Känns om dom väljer ut irriterande reklamer för att man ska skaffa premium.

Vilket funkade mot mig
Citera
2017-06-29, 08:08
  #6
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Känns om dom väljer ut irriterande reklamer för att man ska skaffa premium.

Vilket funkade mot mig
Jo. Säkert är det så! Och precis som så ofta med TV reklamen så åker ljudnivån upp ett par snäpp när det är reklamdags.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback