Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-29, 10:26
  #13
Medlem
Övertygad om att du gör rätt..fast inte tillräckligt rätt. Vore jag dig så skulle jag utan tvekan sälja främst ALLA de Amerikanska aktierna. de är fullvärderade 2 ggr om. Dock kommer det inte finnas något skydd i någon aktie...Kommer vara ren tur ifall man råkar ha en aktie som går upp. Krasch kommer obönhörligen komma. Då gäller det att ha lösgjorda pengar att köpa i botten för. Räkna att nedgångarna blir minst 50 %..kanske t.o.m 70 %. Undvik banker som pesten.
Citera
2017-06-29, 12:57
  #14
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag tycker spontant det ser ut som att du har en sund inställning vad gäller den svenska delen av portföljen där du köper/köpte bolag som gör vinster och är värderade till relativt låga multipler. Dina placeringar tenderar dock hamna nära index. Om detta är din medvetna strävan så behöver du kanske inte jobba dig med aktier. Risken är nog som högst i din amerikanska del.

Jag tror personligen att Apple eventuellt gjort sitt för den här gången. Jag tror det kan bli en lång sick-sackig pyspunka härifrån, när priser & marginaler på smartphone pressas och apple inte längre har de snabbaste eller bästa mobilerna.

Amazon är jättehögt värderat. Alphabet också.

Av dina aktier äger jag själv aktier i Inission och Note.

Sålde du Incap som Inission sakutdelade? (Rätt så bra utdelning där!)

Jag tror själv Inission har en stor uppsida om inget oförutsett inträffar och konjunkturen tutar på, vilket allt talar för. Bolaget värderas nu till kanske P/E=7 på 2016 och kanske P/E=6 på 2017. Det är jättelågt för ett bolag med bra tillväxthistorik. Jag tror detta beror på att marknaden inte hängt med i alla turer senaste året, helt enkelt. Det har varit mycket förvärv nu och kräver en del knappande med miniräknaren.

Är inte superpåläst men kan tänka mig att även Softronic går bra närmsta året. Konsultsektorn går mycket starkt. Jag själv föredrar dock B3IT på konsultsidan pga sin grymma tillväxthistorik och intressanta modell med seniora konsulter.

Kontentan är att jag tycker nog du hade kunnat ligga kvar i dina svenska aktier men sålt de amerikanska. Lite tvärtom vad du valde göra .

Sålde incap tidigare, ja.
Citera
2017-06-30, 14:32
  #15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Jag gjorde bara en Notis för skoj skull på dina innehav. Min spontana reflektion var häromdagen att du skulle gjort tvärtom mot vad du gjorde, dvs du skulle behållt de svenska och sålt de amerikanska.

Utveckling idag

Sålde
Inission. (stiger)
Besqab, (stiger)
Klövern. (stiger)
BW LPG (sjunker),
Catena, (stiger)
NOTE, (stiger)
Lundbergsföretagen, (stiger)
Investor, (stiger)
Softronic B, (stiger)
Nordea, (sjunker)
Massa preffar, bland annat SAS Pref. (SAS pref stiger)

Behåller:
Alphabet Inc. (sjunker)
Apple, (sjunker)
Amazon.com (sjunker)
Berkshire Hathaway, (sjunker)
Vanguard S&P 500 ETF (sjunker)
Citera
2017-07-04, 13:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag gjorde bara en Notis för skoj skull på dina innehav. Min spontana reflektion var häromdagen att du skulle gjort tvärtom mot vad du gjorde, dvs du skulle behållt de svenska och sålt de amerikanska.

Utveckling idag

Sålde
Inission. (stiger)
Besqab, (stiger)
Klövern. (stiger)
BW LPG (sjunker),
Catena, (stiger)
NOTE, (stiger)
Lundbergsföretagen, (stiger)
Investor, (stiger)
Softronic B, (stiger)
Nordea, (sjunker)
Massa preffar, bland annat SAS Pref. (SAS pref stiger)

Behåller:
Alphabet Inc. (sjunker)
Apple, (sjunker)
Amazon.com (sjunker)
Berkshire Hathaway, (sjunker)
Vanguard S&P 500 ETF (sjunker)

Tvärtom ser onekligen bättre ut
Citera
2017-07-30, 18:18
  #17
Medlem
Sqeptisks avatar
En snygg exit av TS!

Verkar som TS tolkade varningstecknen rätt, i alla fall så här långt.

Nu handlar det om en tidpunkt för en bra entre igen. I morgon, nästa vecka, nästa månad eller nästa år? Den som lever får se (-:
Citera
2017-07-30, 21:27
  #18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
En snygg exit av TS!

Verkar som TS tolkade varningstecknen rätt, i alla fall så här långt.

Nu handlar det om en tidpunkt för en bra entre igen. I morgon, nästa vecka, nästa månad eller nästa år? Den som lever får se (-:

Sedan han sålde Note har den stigit 17%. Jag tror den fortsätter upp.
Inission har gått +/- noll sedan han sålde den. Rapport om 3 veckor. Jag tror den stiger efter rapporten.

Det är dom 2 av hans bolag jag själv äger. Allting handlar förstås om enskilda aktier, det är där allt intressant händer.
Citera
2017-08-01, 14:20
  #19
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Har haft ungefär 30% avkastning på min portfölj, men jag sålde allt som har något med sverige att göra idag.

Jag orkar helt enkelt inte oroa mig. Räntan kommer att stiga, men enligt prognosen inte förrens i mitten av 2018 villket skulle betyda att festen kan pågå ett helt år till i värsta fall (för mig då).


Om du sålt av allt för att invänta nästa konjunkturella nedgång, så är det väl inte helt vettigt att plötsligt ändra sig, gå in igen och då med än högre risk? Tycker du bör följa din initiala strategi istället nu när du väl börjat gå den vägen. Vara tacksam för nollränta ett tag. Sålde du ett år för tidigt som du skriver? Vem vet, omöjligt att säga. Oavsett bättre isf att sitta still ett tag än att hoppa på igen kvart i tolv.
__________________
Senast redigerad av knut_1 2017-08-01 kl. 14:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback