Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-28, 18:35
  #1
Medlem
Xer0s avatar
Har haft ungefär 30% avkastning på min portfölj, men jag sålde allt som har något med sverige att göra idag.

Jag orkar helt enkelt inte oroa mig. Räntan kommer att stiga, men enligt prognosen inte förrens i mitten av 2018 villket skulle betyda att festen kan pågå ett helt år till i värsta fall (för mig då).

Grejen är att jag suttit och funderat på detta rätt länge, men inte tagit action, och sedan tänkte jag "om jag verkligen tror detta så måste jag agera på det".

Men det kanske var korkat?
Jag håller ju dock inte koll på börsen varje dag, och (mar)drömscenariot är ju att en eftermiddag i augusti så är det 2008 igen och då vill jag ju ha massor av likvida slantar redo att investera .

USA aktierna släpper jag dock inte. Den marknaden känns mer stabil, och räntan är redan på mer sunda nivåer där.
Citera
2017-06-28, 18:38
  #2
Medlem
Har du köpt något nytt för pengarna, isf i vilket land/världsdel?
Citera
2017-06-28, 18:40
  #3
Avstängd
Koenigsallees avatar
Köp danska aktier, Danmark är Nordens nya ekonomiska supermakt.
Citera
2017-06-28, 18:41
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northumbria
Har du köpt något nytt för pengarna, isf i vilket land/världsdel?

Jag avvaktar lite, men tänkte kanske lägger det i någon globalfond. Vet inte om man vågar lita på Kina. Det har ju gått jävlig bra, men deras banker är fett trasiga.

Sedan tänte jag ha en stor klump i kortränta. Har haft 100% i aktier under de senaste året, och det är egentligen inte bra. Utan jag tänkte hedga lite.

När räntan väl börjar stiga så lär ju kortränta blir mer lönsamt, samtidigt så blir det inflation också, så det kanske tar ut varandra.

Långränta vill man ju inte ha i det här läget.

När det gäller aktiefonder så tror jag mycket på ETFer där man kan sälja allt fort, och gärna använda stoploss. Ingen orkar hålla på och räkna ut stoploss på 40 olika värdepaper hela tiden manuellt. Okej om man har ett program som gör detta och uppdaterar via nått API, men det går inte att hålla på själv.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-28 kl. 18:53.
Citera
2017-06-28, 18:43
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsallee
Köp danska aktier, Danmark är Nordens nya ekonomiska supermakt.

Skall kolla på det.

Jag är egentligen ute efter råd, för jag vet inte riktigt vad jag skall göra.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-28 kl. 19:02.
Citera
2017-06-28, 19:55
  #6
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Sålde vadå för något? Vilka aktier?

Om du hade dåliga aktier, så gjorde du antagligen rätt. Om du hade bra aktier, så gjorde du troligtvis fel. Det intressanta är inte om räntan stiger, ifall den stiger, utan varför den stiger.

Som kontrast till dig är jag själv fullinvesterad och är rätt så optimistisk kring framtiden.

Sommaren är förstås alltid extremt seg. Men denna sommar är befriad från tidigare sommares negativism. Förra sommaren hade vi Brexit och redan under sommaren började det tjatas om Trump och Frexit. Året innan det hade vi väl greklans referendum (a.k.a. Grexit) under sommaren. osv.

Jag är optimistisk. Det går faktiskt väldigt bra nu och idag höjde regeringen prognosen för 2018 och fram.
Citera
2017-06-28, 20:20
  #7
Medlem
lejongaddens avatar
Medans det är starkt men börja det vända kan det vara bra. Bästa är att hänga på tills det visa sig vända. Nu har ju tåget gått och det är dumt att gå in nu tycker jag. Följ folk på twitter och kanske bubo på youtube.
Citera
2017-06-28, 23:26
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Sålde vadå för något? Vilka aktier?

Om du hade dåliga aktier, så gjorde du antagligen rätt. Om du hade bra aktier, så gjorde du troligtvis fel. Det intressanta är inte om räntan stiger, ifall den stiger, utan varför den stiger.

Som kontrast till dig är jag själv fullinvesterad och är rätt så optimistisk kring framtiden.

Sommaren är förstås alltid extremt seg. Men denna sommar är befriad från tidigare sommares negativism. Förra sommaren hade vi Brexit och redan under sommaren började det tjatas om Trump och Frexit. Året innan det hade vi väl greklans referendum (a.k.a. Grexit) under sommaren. osv.

Jag är optimistisk. Det går faktiskt väldigt bra nu och idag höjde regeringen prognosen för 2018 och fram.

Naturligtvis. Men jag tror att allt det där redan är inprisat.
Börsen går alltid före konjukturen, så man värderar saker på vad som kommer att hända i framtiden, inte på vad det är värt just nu.

Däremot är det nog dumt att göra som jag gjorde, och gå ur markanden på en gång, om man nu vill gå ur. Egentligen så borde man gå ur marknaden över lite längre tid, precis som man gick in under lite längre tid. Då bör man också optimera sina försäljningar, och inte sälja billigt.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-28 kl. 23:31.
Citera
2017-06-29, 00:07
  #9
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Naturligtvis. Men jag tror att allt det där redan är inprisat.
Börsen går alltid före konjukturen, så man värderar saker på vad som kommer att hända i framtiden, inte på vad det är värt just nu.

Däremot är det nog dumt att göra som jag gjorde, och gå ur markanden på en gång, om man nu vill gå ur. Egentligen så borde man gå ur marknaden över lite längre tid, precis som man gick in under lite längre tid. Då bör man också optimera sina försäljningar, och inte sälja billigt.

Är det en superhemlig vilka aktier du sålde?

Det viktiga för mig är aktier, sen är makro såklart viktigt också. Men det är aktier som under- eller övervärderade. Just nu ser makro löjligt bra ut flera år fram. Men det innebär ju inte att alla aktier är köpvärda. Omvänt kan ju konjunkturen vara helt kass, men det kan finnas aktier som är enormt köpvärda då bolagen ökar vinsten kraftigt.
Citera
2017-06-29, 01:58
  #10
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Är det en superhemlig vilka aktier du sålde?

Det viktiga för mig är aktier, sen är makro såklart viktigt också. Men det är aktier som under- eller övervärderade. Just nu ser makro löjligt bra ut flera år fram. Men det innebär ju inte att alla aktier är köpvärda. Omvänt kan ju konjunkturen vara helt kass, men det kan finnas aktier som är enormt köpvärda då bolagen ökar vinsten kraftigt.

Nej det är inte hemligt.

Sålde
Inission. Var med och tecknade den när den börsintoducerades.

Besqab, den har gått dåligt ett tag, oklart varför. Antar att marknaden för nybyggda bostäder inte är lika het längre.

Klövern. Helt enkelt less på den.

BW LPG (varför i helvete jag inte sålde den tidigare är en gåta),
Catena,
NOTE,
Lundbergsföretagen,
Investor,
Softronic B,
Nordea,
Massa preffar, bland annat SAS Pref.

Behåller:
Alphabet Inc.
Apple,
Amazon.com
Berkshire Hathaway,
Vanguard S&P 500 ETF

Behåller småposter i några svenska fonder:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag,
Avanza Zero

Behåller även:
Handelsbanken Kinafond,
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära


Känns något uppenbart fel? Det skulle väl vara föräljningen av investmentbolagen kanske.
Kan ju alltid köpa tillbaka om jag ångrar mig .

Totalt utgjorde det här ganska precis 50% av min behållning i aktier. Kommer att bli en tråkig fondgubbe framöver har jag tänkt mig, med nästan bara index fonder och räntefonder.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-06-29 kl. 02:17.
Citera
2017-06-29, 09:18
  #11
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nej det är inte hemligt.

Sålde
Inission. Var med och tecknade den när den börsintoducerades.

Besqab, den har gått dåligt ett tag, oklart varför. Antar att marknaden för nybyggda bostäder inte är lika het längre.

Klövern. Helt enkelt less på den.

BW LPG (varför i helvete jag inte sålde den tidigare är en gåta),
Catena,
NOTE,
Lundbergsföretagen,
Investor,
Softronic B,
Nordea,
Massa preffar, bland annat SAS Pref.

Behåller:
Alphabet Inc.
Apple,
Amazon.com
Berkshire Hathaway,
Vanguard S&P 500 ETF

Behåller småposter i några svenska fonder:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag,
Avanza Zero

Behåller även:
Handelsbanken Kinafond,
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar USA Indexnära


Känns något uppenbart fel? Det skulle väl vara föräljningen av investmentbolagen kanske.
Kan ju alltid köpa tillbaka om jag ångrar mig .

Totalt utgjorde det här ganska precis 50% av min behållning i aktier. Kommer att bli en tråkig fondgubbe framöver har jag tänkt mig, med nästan bara index fonder och räntefonder.

Jag tycker spontant det ser ut som att du har en sund inställning vad gäller den svenska delen av portföljen där du köper/köpte bolag som gör vinster och är värderade till relativt låga multipler. Dina placeringar tenderar dock hamna nära index. Om detta är din medvetna strävan så behöver du kanske inte jobba dig med aktier. Risken är nog som högst i din amerikanska del.

Jag tror personligen att Apple eventuellt gjort sitt för den här gången. Jag tror det kan bli en lång sick-sackig pyspunka härifrån, när priser & marginaler på smartphone pressas och apple inte längre har de snabbaste eller bästa mobilerna.

Amazon är jättehögt värderat. Alphabet också.

Av dina aktier äger jag själv aktier i Inission och Note.

Sålde du Incap som Inission sakutdelade? (Rätt så bra utdelning där!)

Jag tror själv Inission har en stor uppsida om inget oförutsett inträffar och konjunkturen tutar på, vilket allt talar för. Bolaget värderas nu till kanske P/E=7 på 2016 och kanske P/E=6 på 2017. Det är jättelågt för ett bolag med bra tillväxthistorik. Jag tror detta beror på att marknaden inte hängt med i alla turer senaste året, helt enkelt. Det har varit mycket förvärv nu och kräver en del knappande med miniräknaren.

Är inte superpåläst men kan tänka mig att även Softronic går bra närmsta året. Konsultsektorn går mycket starkt. Jag själv föredrar dock B3IT på konsultsidan pga sin grymma tillväxthistorik och intressanta modell med seniora konsulter.

Kontentan är att jag tycker nog du hade kunnat ligga kvar i dina svenska aktier men sålt de amerikanska. Lite tvärtom vad du valde göra .
Citera
2017-06-29, 09:46
  #12
Medlem
julepumlans avatar
Värt att tänka på om du ska hedga dig med fonder är att många gånget tar det ju väldigt lång tid att få pengarna likvida, förutsatt att du inte ändrat dig kring att vänta in en "krasch". Problemet med att köpa vid finans kriser är att pricka botten, men det är du säkert införstådd i
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback