Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-28, 18:35
  #1
Medlem
Bennermanns avatar
Vi har haft en lång, lycklig tid av globalisering som under tid byggt upp spänningar i det internationella systemet inom och mellan länder vilket nu vuxit sig så stark att det krävs väldigt lite för att en smärre händelse ska utlösa en större kedja av händelser som ingen kan kontrollera. Senast, 1914 var det ett politiskt mord där en österrikisk tronföljare mördades i Serbien och det tog inte lång tid innan världen stod i brand efter det. Vi har just nu flera krutdurkar som kan trigga världen in i krig.

Den här tråden är dock inte tänkt att diskutera vilka dessa triggers kan vara utan snarare Hur förbereder man sig bäst inför ett stort/globalt krig här hemma i Sverige?

* Hur förbereder man hemmet bäst? (anskaffning av vapen, köpa solceller, bygga växthus etc).
* Vad kommer folk att efterfråga som mest när de internationella marknaderna stängs ned, blir byteshandel viktigare än pengar te, x?
* Kan man dra paralleller med vad som hände i Sverige under andra världskriget? (motbok infördes bland annat).
* Spekulera fritt kring hur livet i Sverige kan tänkas bli vid en större konflikt och hur förbereder man sig bäst just nu?
Citera
2017-06-28, 18:40
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Om nu världen går så långt att det blir ett fullskaligt krig inom Sverige eller liknande så kommer förmodligen din elförsörjning vara det första som försvinner.

Backup-generatorer, konservburkar, mark, vapen, filtreringsmekanismer för vatten, ammunition och värmeaggregat. Nu tvivlar jag på att det någonsin går så långt att det blir ett problem då även om Syrien just nu är en total krigszon i vissa delar springer fortfarande stora delar av Syrien runt som om ingenting hänt oavsett vad medierna säger.
Citera
2017-06-28, 18:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Vi har haft en lång, lycklig tid av globalisering som under tid byggt upp spänningar i det internationella systemet inom och mellan länder vilket nu vuxit sig så stark att det krävs väldigt lite för att en smärre händelse ska utlösa en större kedja av händelser som ingen kan kontrollera. Senast, 1914 var det ett politiskt mord där en österrikisk tronföljare mördades i Serbien och det tog inte lång tid innan världen stod i brand efter det. Vi har just nu flera krutdurkar som kan trigga världen in i krig.

Den här tråden är dock inte tänkt att diskutera vilka dessa triggers kan vara utan snarare Hur förbereder man sig bäst inför ett stort/globalt krig här hemma i Sverige?

* Hur förbereder man hemmet bäst? (anskaffning av vapen, köpa solceller, bygga växthus etc).
* Vad kommer folk att efterfråga som mest när de internationella marknaderna stängs ned, blir byteshandel viktigare än pengar te, x?
* Kan man dra paralleller med vad som hände i Sverige under andra världskriget? (motbok infördes bland annat).
* Spekulera fritt kring hur livet i Sverige kan tänkas bli vid en större konflikt och hur förbereder man sig bäst just nu?
Det första du bör göra är att bunkra livsmedel så mycket det går. Köp också hem plastdunkar och frys in vatten. Byteshandel blir nog viktigare än pengar, iaf i långa loppet.
Citera
2017-06-28, 18:48
  #4
Medlem
Jag läste en intervju med en representant från MSB där han på svarade på hur man bäst förbereder sig för en långvarig kris. Han svarade - Ha goda kontakter och samarbete med dina grannar, det du inte har, har grannen, det du inte kan, kan grannen.
Det var så man klarade sin försörjning under 1:a världskriget enligt min mormor. Något att tänka på istället för att själv stänga in sig i en bunker ned konserver, vattendunkar och vapen.
Citera
2017-06-28, 18:50
  #5
Medlem
0gKolhydraters avatar
Konserver kommer inte räcka långt, ni överlever några år.

Ni måste leva i långa loppet.

Vapen, ammunition och tändare är vad ni kommer behöva. Jag kommer komma hem till er och sno era konserver.
Citera
2017-06-28, 19:35
  #6
Medlem
Couplets avatar
Har funderat en del på detta, då jag bor bara någon km från ett av Sveriges största strategiska stridsmåltavla. Jag har idag eget vatten, men om strömmen försvinner har jag ingen pump. Jag har vattendrag nära, men borde ha någon filtrerings- eller reningslösning som inte krver ström. Solceller har jag också funderat på, liksom ett dieselaggregat (om det går att få tag på bränsle under ett krig?). Ett mindre vindkraftverk skulle kunna vara ett laternativ också, kanske? Vedspis och träd nog för ett par års vedförbrukning finns.

Vapen har jag inga, men en pilbåge (som faktiskt inte räknas som ett vapen i lagens mening). Om det skulle bli knapert med mat skulle jag sätta ut fällor, tjuvjaga och odla grönsaker/rotfrukter.
Nä, jag vet inte, men ibland känns det som att jag är alldeles för oförberedd på den här fronten.
Citera
2017-06-28, 19:58
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Skulle gissa att en lämpligt placerad sommarstuga är en ganska bra början. Bygg den om möjligt energineutral eller vad det kallas och ha gärna egen brunn. En gammal vedspis i köket kan användas som dekoration och avställningsyta i väntan på samhällskollapsen. Kunskap och utrustning (bland annat salt, burkar och flaskor) för att konservera säsongens mat.
Lite beväpning kan nog vara bra, om inte annat så för jakt.
Citera
2017-06-28, 21:08
  #8
Avstängd
Kontakt112s avatar
Jag har gömt porrtidningar och tonfisk i en jordkällare. Där ska jag bo och äta tonfisk och potatis. Sen ska jag runka.
Citera
2017-06-28, 23:29
  #9
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Om nu världen går så långt att det blir ett fullskaligt krig inom Sverige eller liknande så kommer förmodligen din elförsörjning vara det första som försvinner.

Backup-generatorer, konservburkar, mark, vapen, filtreringsmekanismer för vatten, ammunition och värmeaggregat. Nu tvivlar jag på att det någonsin går så långt att det blir ett problem då även om Syrien just nu är en total krigszon i vissa delar springer fortfarande stora delar av Syrien runt som om ingenting hänt oavsett vad medierna säger.

Stora delar av Syrien springer runt här i Sverige eller menar du de har fungerande civilisation i Syrien?
Citera
2017-06-28, 23:31
  #10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Jag har gömt porrtidningar och tonfisk i en jordkällare. Där ska jag bo och äta tonfisk och potatis. Sen ska jag runka.

Jag tycker du har en bra plan. Vem fan vill harva runt i nåt jävla MadMax-samhälle ett par år innan alla svälter ihjäl pga atomvintern ändå?

Jag gömmer en låda whisky och kommer förbi och byter till mig några tidningar mot en flaska (om sidorna inte är för hopklippade för då tar jag hellre en burk tonfisk).
Citera
2017-06-29, 00:24
  #11
Medlem
Ha kontanter hemma. Blir t.ex. internet utslaget av en riktad attack (troligt första steg innan kriget bryter ut på riktigt) så kan du ju glömma att handla med kort.
Citera
2017-06-29, 00:25
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det första du bör göra är att bunkra livsmedel så mycket det går. Köp också hem plastdunkar och frys in vatten. Byteshandel blir nog viktigare än pengar, iaf i långa loppet.

Varför behöver vattnet frysas?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback