• 28 849 online
  • 1 138 663 medlemmar
  • 58 986 361 inlägg
  • 1
  • 2
2017-06-28, 18:20
Medlem
Har en Mac Pro från tidigt 2008 som tidigare ägaren rensade ur på hårddisk. Nu har jag köpt en ny 1 TB hårddisk (599 kr) till den och tänkte installera original-OS X och därmed få liv i Macen. Skicket utvändigt är vad man förväntar sig av en nio år gammal dator. Lite smårepor här och där, annars rätt bra skick.

Hur den interna hårdvaran fungerar är ännu oklart. Processorkraft är jag också osäker på.

Specs finns här (osäker på exakt modell):

http://www.everymac.com/ultimate-mac...TE_aACfriw8klA

Förutsatt att jag får den att fungera, vad skulle jag kunna begära om jag säljer den? Minimumpris? Funderar på om det är mer värt att behålla den. Vill inte bli bedragen om den nu kan vara värd ett par tusenlappar.
Citera
2017-06-28, 18:33
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag hade personligen inte gett många kronor för den om jag ens hade betalat pengar för den. Räkna med maximalt 1000 kronor om ens det.
Citera
2017-06-28, 18:38
Medlem
Hamsterbolls avatar
500-600kr typ.
Citera
2017-06-28, 18:42
Medlem
Den är inte värd något speciellt, absolut inga tusenlappar!

Kolla på blocket, tradera och andra köp och sälj sidor och kolla hur mycket de säljer ungefär samma dator för.

Jag tror den är värd runt en 600kr...

Mvh DonMichaelCorleone
Citera
2017-06-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis666
Har en Mac Pro från tidigt 2008 som tidigare ägaren rensade ur på hårddisk. Nu har jag köpt en ny 1 TB hårddisk (599 kr) till den och tänkte installera original-OS X och därmed få liv i Macen. Skicket utvändigt är vad man förväntar sig av en nio år gammal dator. Lite smårepor här och där, annars rätt bra skick.

Hur den interna hårdvaran fungerar är ännu oklart. Processorkraft är jag också osäker på

Förutsatt att jag får den att fungera, vad skulle jag kunna begära om jag säljer den? Minimumpris? Funderar på om det är mer värt att behålla den. Vill inte bli bedragen om den nu kan vara värd ett par tusenlappar.

Det är en arbetshäst, hänger inte med nyare maskiner såklart, men som server för filer, film- och bildbibliotek tex. är den utmärkt. Hoppas du köpte en SSD och inte en snurrdisk till den? Med sina fyra platser för disk så är den en skitbra maskin för lagring av hemmets filer. Kör en SSD som systemdisk och stoppa i tre st 2TB (eller varför inte 3TB) diskar som raidas till en gemensam lagringsyta. Perfekt för att köra backup mot från andra datorer i hemmet, lagra filer, tanka torrents till, mm.

Den är lätt värd ett par tusenlappar, förmodligen mer. Sett exemplar på Blocket som är utsatta för 7-8000 kr.
Citera
2017-06-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är en arbetshäst, hänger inte med nyare maskiner såklart, men som server för filer, film- och bildbibliotek tex. är den utmärkt. Hoppas du köpte en SSD och inte en snurrdisk till den? Med sina fyra platser för disk så är den en skitbra maskin för lagring av hemmets filer. Kör en SSD som systemdisk och stoppa i tre st 2TB (eller varför inte 3TB) diskar som raidas till en gemensam lagringsyta. Perfekt för att köra backup mot från andra datorer i hemmet, lagra filer, tanka torrents till, mm.

Den är lätt värd ett par tusenlappar, förmodligen mer. Sett exemplar på Blocket som är utsatta för 7-8000 kr.

Ja det var väl lite det som var tanken! Kan ju fungera som server liksom. Men jag köpte tyvärr ingen SSD. Blev en standarddisk av kostnadsskäl. Vet inte heller om jag har råd att investera så mycket i nya diskar för att expandera utrymmet. Kanske värt när jag har råd då. Tack för tips!
Citera
2017-06-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjockis666
Ja det var väl lite det som var tanken! Kan ju fungera som server liksom. Men jag köpte tyvärr ingen SSD. Blev en standarddisk av kostnadsskäl. Vet inte heller om jag har råd att investera så mycket i nya diskar för att expandera utrymmet. Kanske värt när jag har råd då. Tack för tips!

Den funkar ju även med snurrdisk, så behåll datorn om du har användning för den och när du har råd, köp en SSD som systemdisk (räcker gott med 128 Gb, kostar inte så mycket) och använd snurrdisken som extra lagring.

Nackdelen med den datorn är storleken, ljudnivån och strömförbrukningen, men om man kan stuva undan den i en ventilerad garderob eller liknande så är det bra, men tänk på att den blir ganska varm och behöver ordentlig ventilation.
Citera
2017-06-28, 20:11
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Det finns ingen psykiskt frisk människa som ger 7000kr för en 9 år gammal laptop för tusan, sluta dröm. Din dator är att betrakta som förbrukad, någon desperat jäkel kanske ger en hundralapp eller två men det bästa du kan göra är att använda själv om du behöver en dator..
Citera
2017-06-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Det finns ingen psykiskt frisk människa som ger 7000kr för en 9 år gammal laptop för tusan, sluta dröm. Din dator är att betrakta som förbrukad, någon desperat jäkel kanske ger en hundralapp eller två men det bästa du kan göra är att använda själv om du behöver en dator..

Det är ingen laptop vi pratar om här, utan en stationär dator med fyra diskplatser och Intel Xeon-processor. Tuffar och går i evigheter. Tycker också att 7000 kr är mycket, skulle aldrig köpa en sådan för dom pengarna, men har man kommit över en nästan gratis är den värd att behålla och använda som server eller för enklare jobb för tex film och musik.
Citera
2017-06-28, 21:37
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är för att folk är idioter.

Både säljarna och köparna.

Säljarna "glömmer" ange den korrekta modellbetäckningen, så ingen kan kolla specen.
Köparen stirrar sig blinda på det halvätna äpplet.

Jo, jag har en Macbook...
Citera
2017-06-28, 22:23
Medlem
hakro807s avatar
Ett år sedan sålde jag en 2006 Mac Pro quad 2.66GHz med 8GB minne och en hårddisk på 1TB. Hade även stoppat i ett USB3-kort för några hundralappar. Den fick jag 2000 kronor för. Antar att din dator med dess E5452 (?) är värd minst den summan. Men du måste kolla upp exakt vad som sitter i, om det är fyra eller åtta kärnor i systemet. Likaså minnesmängd. Och vill du behålla den ska du givetvis även skaffa en SSD.
Citera
2017-06-29, 00:03
Medlem
trickydicks avatar
Den är mycket eftertraktad i vissa kretsar, 4/5-tusen kan du nog få med lite tur. Det är riktiga arbetshästar som bara går och går.

https://www.macpro.se/2017/04/19/gam...-pro-duger-an/
Citera
  • 1
  • 2