Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-29, 23:44
  #25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Fast det jag skulle önska är att USA slutar att starta, hetsa på och förvärra krig för egen vinning, såsom de gör nu. Jag kan inte se hur tvångskommenderade soldater skulle lösa någonting. Och Vietnamkriget var ju inte precis framgångsrikt så inget bra exempel direkt.

Det som Ikea-Kamprad menade var nog att motståndet mot ett onödigt krig blir större om man skickar ut vanligt folk - värnpliktiga - i kriget än om man använder sig av yrkesmilitärer som krigar "frivilligt".

Just detta användes tidigare som ett argument varför demokratier bör hålla sig med värnpliktsarméer - det gör det svårare för politikerna att starta och driva orättfärdiga krig. Tyvärr har man nu lagt den principen åt sidan i USA och flera andra länder.

Att USA förlorade Vietnamkriget berodde just på det folkliga motståndet mot kriget som i sin tur berodde på värnplikten. Så i det fallet fungerade faktiskt principen som det var tänkt.

Kanske var det främst därför som man sedan avskaffade värnpliktsarmén i USA.
Citera
2017-06-30, 00:20
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mega79
Och Europa tar emot 95%

Nej du har extremt fel. Som mest nådde 1,3miljoner flyktingar fram till Europa 2015.
Det är alltså 1,3miljoner av över 60miljoner totalt. Alltså Ca 2%. Av dessa kommer över 50% bli nekade asyl.
De länder som har mest flyktingar är Turkiet - 2.8miljoner, alltså mer än dubbelt så mycket som hela EU.
Pakistan 1,6miljoner, Libanon 1miljon, Iran strax under 1miljon, Etiopien 750 000, Jordanien 700 000, Kenya 550 000, Uganda 512 000.
CA 90% av alla de som flyr sitt land stannar i något av grannländerna.
Citera
2017-06-30, 00:26
  #27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej du har extremt fel. Som mest nådde 1,3miljoner flyktingar fram till Europa 2015. Det är alltså 1,3miljoner av över 60miljoner totalt. Alltså Ca 2%. Av dessa kommer över 50% bli nekade asyl. De länder som har mest flyktingar är Turkiet - 2.8miljoner, alltså mer än dubbelt så mycket som hela EU. Pakistan 1,6miljoner, Libanon 1miljon, Iran strax under 1miljon, Etiopien 750 000, Jordanien 700 000, Kenya 550 000, Uganda 512 000. CA 90% av alla de som flyr sitt land stannar i något av grannländerna.

Till detta kommer internflyktingarna i de krigsdrabbade länderna, som också kan räknas i miljoner.
Citera
2017-07-01, 11:59
  #28
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det som Ikea-Kamprad menade var nog att motståndet mot ett onödigt krig blir större om man skickar ut vanligt folk - värnpliktiga - i kriget än om man använder sig av yrkesmilitärer som krigar "frivilligt".

Just detta användes tidigare som ett argument varför demokratier bör hålla sig med värnpliktsarméer - det gör det svårare för politikerna att starta och driva orättfärdiga krig. Tyvärr har man nu lagt den principen åt sidan i USA och flera andra länder.

Att USA förlorade Vietnamkriget berodde just på det folkliga motståndet mot kriget som i sin tur berodde på värnplikten. Så i det fallet fungerade faktiskt principen som det var tänkt.

Kanske var det främst därför som man sedan avskaffade värnpliktsarmén i USA.
Då förstår jag. Nej, jag är inte för det. Commit evil to defeat an even bigger evil. Tvinga ut värnpliktiga att dö i krig för att kunna skapa folklig opinion så att antalet krig minskar.

Dessutom förs krig på ett annat sätt idag, av de med resurser. Färre marksoldater, fler civila offer. Mer bombningar och avståndsattacker. Informationsteknologin.
Kanske om USA förde krig på ett mer direkt vis som förr, så skulle möjligtvis folkopinionen växa för att vanliga människor skulle lida fler personliga förluster och medierapporteringen skulle börja låta annorlunda.
Citera
2017-07-01, 16:27
  #29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
FN berättar att det har blivit 60 miljoner flyktingar fler under året, länderna: Irak, Lybien, Syrien, Afganistan - blev invaderade av USA allihopa.

UN Report Reveals 3 Nations Producing Most Refugees Were Targets Of US Intervention

http://www.mintpressnews.com/un-top-...ention/229136/

Vad kan världen göra för att stoppa USA?

20,9 miljoner av dem kommer ifrån Irak, Syrien och Afghanistan. Jag tycker att USA:s Mellanösternpolitik är sinnessjuk. När det t.ex. kommer till Syrien: Hur många flydde ifrån landet innan inbördeskriget bröt ut? Därmed inte sagt att Assad vare sig var eller är någon duvunge. Jag är dessutom 100 procent säker på att, inom maximalt ett halvår efter att oroligheterna brutit ut så gav KSA och andra Gulfstater massivt stöd vad gäller pengar, vapen och terrorister till de salafistiska terrorspyflugorna. Jag kan däremot inte säga om det var människor inspirerade av det Muslimska Brödraskapet och salafismen, eller Assadregimen, som bär skulden till att blodbadet började.

Tilläggas skall att Tjetjenska islamister nu bygger upp moskéer i Syrien. Ingen höjdare med tanke på islamismen i Tjetjenien.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback