Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-05, 16:17
  #49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hehe... Så du riskerade livet för lite nakenbrottning, hoppas att du blev rikligt belönad!
Jodå! Men riskera livet, nja... Vid eventuellt motorhaveri hade jag kunnat ro. En välbyggd bohuseka är lättrodd och jag var ju en stark och välmotoverad femtonåring! Känner mig egentligen mer ängslig nu när jag är ute med motorbåten. Funderar lite på en elsnurra, så kan man i lugn och ro puttra in till land om det skulle bära till.
Citera
2017-07-06, 07:27
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Finns väl en del...
https://m.blocket.se/goteborg/Utombo....htm?ca=15&w=1


Där jag bor är det inte många till salu tyvärr men det är klart, är man beredd att köra lite så ska man alltid hitta något.
Citera
2017-07-07, 23:01
  #51
Medlem
Hur får man lättast på en utombordare på båten när båten ligger i vattnet?

25kg är ju ganska mycket att bära på i en vinglig båt.

Ska man lägga till vid en brygga inne i hamnen och låta en kompis hålla båten till bryggan medan man själv hänger på motorn?

Vill ju inte doppa den i saltvatten....
Citera
2017-07-07, 23:43
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur får man lättast på en utombordare på båten när båten ligger i vattnet?

25kg är ju ganska mycket att bära på i en vinglig båt.

Ska man lägga till vid en brygga inne i hamnen och låta en kompis hålla båten till bryggan medan man själv hänger på motorn?

Vill ju inte doppa den i saltvatten....

Min roddbåt jag hade en gång drog jag upp en liten bit på stranden, med aktern först, hängde på motorn (4 hk, 15 kg) och puttade ut båten igen. Om jag skulle hängt på motorn vid brygga så skulle jag knutit ett kort rep till aktern/sidan på båten istället för en kompis som håller i -då har man stadga åt ett håll, och jobbar med det.
Citera
2017-07-09, 07:57
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur får man lättast på en utombordare på båten när båten ligger i vattnet?

25kg är ju ganska mycket att bära på i en vinglig båt.

Ska man lägga till vid en brygga inne i hamnen och låta en kompis hålla båten till bryggan medan man själv hänger på motorn?

Vill ju inte doppa den i saltvatten....
När snurran känns tung för mig och/eller båten, så brukar jag först flytta motorn från land ner på durken mitt i båten.

Sedan finner man ny balans och tar ett nytt tag för att hänga den på aktern.

Ett par extra händer kan vara till god hjälp, men jag föredrar/rekommenderar att endast en person är i båten tillsammans med snurran. Det är mycket lättare då för kroppen och fötterna att "förstå sig på" båtens vinglighet.
Citera
2017-07-10, 09:51
  #54
Medlem
Tack för tipsen!

Jag ska köpa en ny Mercury 4 takt med 6 hk om ett par veckor, kommer att kosta 9800kr.
Har ju inte lust att doppa den i saltvatten det första man gör...

Det finns faktiskt en liten sandstrand längst in i hamnen, tror att jag drar upp båten en bit där och vadar i med motorn.
Citera
2017-07-11, 23:30
  #55
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för tipsen!

Jag ska köpa en ny Mercury 4 takt med 6 hk om ett par veckor, kommer att kosta 9800kr.
Har ju inte lust att doppa den i saltvatten det första man gör...

Det finns faktiskt en liten sandstrand längst in i hamnen, tror att jag drar upp båten en bit där och vadar i med motorn.
Låter klokt. Brukar göra liknande när jag ska montera på min Suzuki 6hk 2 takt för säsongen. Och då är den ändå något lättare än din Mercury.

Elmotorn monterar jag av och på för varje gång jag är ute. Men den väger bara 12 kg. Batteriet på ca 25-30 kg är värre. Det kräver sin man .
Citera
2017-07-15, 14:10
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för alla svar!

En annan fråga:

Mercury eller Tohatsu?

Har ingen större roll, kör på den du känner för.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback