Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-28, 15:53
  #25
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu vet jag inte vad du snackar om.

Svensk=etnisk svensk men också svensk medborgare. Finne=tillhör etniciteten finnar. Finländare=finsk medborgare men inte tvunget finne.
Citera
2017-06-28, 16:17
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Svensk=etnisk svensk men också svensk medborgare. Finne=tillhör etniciteten finnar. Finländare=finsk medborgare men inte tvunget finne.

Jo, men jag fattar inte varför han tar upp etnicitet. Tråden handlar enbart om vilken ordföljd man föredrar.
Citera
2017-06-28, 16:17
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu vet jag inte vad du snackar om.

Finländare = Alla som bor i Finland och oberoende av härkomst. Innehar medborgarskap.
Finnar = Folk med finländska rötter, oberoende av nuvarande hemvist och medborgarskap.

Svergier = Alla som bor i Sverige och oberoende av härkomst. Innehar medborgarskap.
Svenskar = Folk med svenska rötter, oberoende av nuvarande hemvist och medborgarskap.

Finlandssvenskar = Svenskar som utvandrade till den östra rikshalvan.
Sverigefinnar = Finnar som utvandrade till den rikssvenska halvan.
Citera
2017-06-28, 16:19
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Finländare = Alla som bor i Finland och oberoende av härkomst. Innehar medborgarskap.
Finnar = Folk med finländska rötter, oberoende av nuvarande hemvist och medborgarskap.

Svergier = Alla som bor i Sverige och oberoende av härkomst. Innehar medborgarskap.
Svenskar = Folk med svenska rötter, oberoende av nuvarande hemvist och medborgarskap.

Finlandssvenskar = Svenskar som utvandrade till den östra rikshalvan.
Sverigefinnar = Finnar som utvandrade till den rikssvenska halvan.

De korrekta definitionerna har redan nämnts. Vad är det du försöker få sagt?
Citera
2017-06-28, 16:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jo, men jag fattar inte varför han tar upp etnicitet. Tråden handlar enbart om vilken ordföljd man föredrar.

Finne och svensk syftar på etnicitet, och vad man syftar till har betydelse för ordföljden.
Citera
2017-06-28, 16:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
De korrekta definitionerna har redan nämnts. Vad är det du försöker få sagt?

Men tänk om jag är en språkrelativist, då kan du inte veta om det jag försöker säga har nämnts.

kgjpwjtip
Citera
2017-06-28, 20:28
  #31
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om du träffar en svensk medborgare som bor i Sverige, så vet du antagligen att han bor i Sverige, så den informationen är sekundär. Om han utöver det har sina rötter i Finland, och vill att du ska veta om det, så borde den informationen komma först, eftersom det inte är lika uppenbart som det faktum att han bor i Sverige.
Om du träffar en barnskådespelare så vet du redan från det visuella att det handlar om ett barn så den informationen är sekundär. Om han utöver att vara ett barn är dessutom är skådespelare och vill att du ska veta om det så borde den informationen komma först.

"Barnskådespelare" borde alltså heta "skådespelarbarn". (Men det visste du säkert redan.)
__________________
Senast redigerad av JaneC 2017-06-28 kl. 20:31.
Citera
2017-06-30, 02:33
  #32
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Är det säkert att du inte är afro-svensk?

En del av problemet är att "svensk" används för att beskriva både etnicitet och nationalitet, och inte har en avskiljning som t.ex finne och finländare. Borde införa ett nytt begrepp för att beskriva de som har utländsk påbrå och svenskt medborgarskap. Typ svergier eller svergian.

Det finns redan ett ord för etniska svenskar, nämligen svenne. Ordet råkar bara ha en negativ klang men det skulle räcka att ett par olika användare började använda ordet och så skulle det spridas så småningom.
Citera
2017-07-18, 23:34
  #33
Medlem
Finlandssvensk här (alltså finländare som har svenska som sitt modersmål). Jag förstår vad du menar med att "finlandsvensk" låter som en person som bor i sverige. Och det gör faktiskt "sverigefinne" med. Det är emellertid gamla uttryck, i synnerhet "finlandsvensk"en, och har kanske varit mera "logiska" förritiden.

Nuförtiden undviks förresten ordet "finlandssvensk" här i Finland. Eller i vissa platser i alla fall. I stället är man tvåspråkig eller svenskspråkig. Det beror bl.a. på att det inte är så enkelt att identifiera en person som finlandsvensk; om man har svenska rötter är det inte sagt att man pratar svenska alls och därmed inte är finlandsvensk, och även om man pratar svenska kan man vara en fullständig finne utan något kontakt till sverige eller finlandsvenskar.

Skillnaden mellan "finlandsvensk" och "sverigefinne" är att de menar två helt olika människogrupp. Sverigefinnar är välan svenskar som har finska rötter, utan något krångligare definition. "Finlandsvänskar" kan vara lite mer komplicerat.

Om vi nu snackar on de "sanna" finlandavenskarna så finns det givetvist vissa släkter och familjer deras rötter kan dateras mycket långt bak i tiden då de har flyttat till finland före 1800-talet. Dessa släktar brukade vara adliga eller på nåt annat sätt ha ett mycket högre status än de "vanliga" finnarna. Det ledde till att finlandsvenskar fick ett "bättre folks" stämpel, och det syns än idag.

På både min mors och fars sida på släkten har svenska talats mer eller mindre. Mammas modersmål är svenska och farsans finska, mellan hans farfar var svenskspråkig. Min mormors farfar var svensk, dock inte adlig utan en perukmakare. Är jag finlanssvensk? Tja, det beror på hur man menar. Jag själv tycker om att kalla mig själv tvåspråkig, eftersom finskan ändå är den starkare språken hos mig. "Äkta" finlandssvenskar brukar ha svenska somi sitt primära språk och finskan sedan.

Så ja, kort sagt ser ja vad du menar. Och orsaken till uttrycken är säkert pga definitionen. Kanske man borde updatera nuförtidens finlandsvenskar till "finlandsvennar" så låter det mera lika (och mera fånigt)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback