Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-02-24, 16:53
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Du ska inte lägga din röst på något parti eller rösta blankt. Förklara varför!

Jo det ska jag. MP eller S blir det såklart.
Citera
2018-03-15, 01:08
  #74
Medlem
enklistras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Att inte rösta ger ingenting mer än en hög siffra soffliggare.
Rösta kommer jag o jag kommer rösta på det minst dåliga partiet.

Men något som skulle vara intressant vore partiet med ett av namnen, Soffliggarna eller Tommastolar.
Ett parti som representerar missnöjda människor o som sedan lägger ner sina röster i kammaren.
På så sätt kommer soffliggarnas röster påverka o jag tror att ett parti med vallöftet att inte rösta ett skit i kammaren kommer att komma in i riksdagen.

Jag kommer att utgå ifrån mitt eget perspektiv när jag svarar dig och jag kommer där att förklara varför jag väljer att inte gå till urnorna.

Jag är väldigt intresserad utav politik men jag känner att det blåser åt fel håll. I dag handlar politiken i Sverige tyvärr inte så mycket om politik. Partier tävlar om att vara symboler för populära åsikter. Media påverkar väljare till vilken eller vilka åsikter som bör vara rätta och därefter förhåller sig partierna. Självklart fungerar det även lika åt det andra hållet.

Jag känner även att svenskar har en okunskap om hur vi ska rösta för att rösta fram det bästa alternativet för Sverige som land. Trots att jag är väldigt intresserad av politik så känner jag mig osäker på vad jag ska rösta på eftersom att jag omöjligt kan veta vilket utav partierna som kommer att styra landet bäst.

Eftersom att den stora majoriteten inte heller vet det så kommer den stora majoriteten att rösta på det som gynnar den personen mest vilket är en skillnad mot vad som skulle vara bäst för Sverige. Vissa personer gör inte ens det utan röstar på det partiet som det snackats mest gott om i fikarummet på industrijobber alternativt Serbian skrivits i media. Detta gör att tanken om demokrati. Det är lite som melodifestivalen.

Sveriges demokrati skulle därför kunna liknas med en demokratisk hundutställning där en högstadieklass fick rösta på den finaste hunden. Klassen röstade därför på hunden Sally. Inte för att Sally var vackrast utan för att hundens husse hette Joakim Lundell.

Att kalla alla som inte röstar för soffpotatisar, ointresserade, anarkister, nationalister eller annat som jag fått höra är väldigt fel. Det är ingenting annat än ogenomtänkta generaliseringar.
Citera
2018-03-15, 11:16
  #75
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enklistra
Jag kommer att utgå ifrån mitt eget perspektiv när jag svarar dig och jag kommer där att förklara varför jag väljer att inte gå till urnorna.

Jag är väldigt intresserad utav politik men jag känner att det blåser åt fel håll. I dag handlar politiken i Sverige tyvärr inte så mycket om politik. Partier tävlar om att vara symboler för populära åsikter. Media påverkar väljare till vilken eller vilka åsikter som bör vara rätta och därefter förhåller sig partierna. Självklart fungerar det även lika åt det andra hållet.

Jag känner även att svenskar har en okunskap om hur vi ska rösta för att rösta fram det bästa alternativet för Sverige som land. Trots att jag är väldigt intresserad av politik så känner jag mig osäker på vad jag ska rösta på eftersom att jag omöjligt kan veta vilket utav partierna som kommer att styra landet bäst.

Eftersom att den stora majoriteten inte heller vet det så kommer den stora majoriteten att rösta på det som gynnar den personen mest vilket är en skillnad mot vad som skulle vara bäst för Sverige. Vissa personer gör inte ens det utan röstar på det partiet som det snackats mest gott om i fikarummet på industrijobber alternativt Serbian skrivits i media. Detta gör att tanken om demokrati. Det är lite som melodifestivalen.

Sveriges demokrati skulle därför kunna liknas med en demokratisk hundutställning där en högstadieklass fick rösta på den finaste hunden. Klassen röstade därför på hunden Sally. Inte för att Sally var vackrast utan för att hundens husse hette Joakim Lundell.

Att kalla alla som inte röstar för soffpotatisar, ointresserade, anarkister, nationalister eller annat som jag fått höra är väldigt fel. Det är ingenting annat än ogenomtänkta generaliseringar.
Men "bäst för en själv" behöver inte innebära att det är dåligt för landet.

Själv är jag Sosse i grunden o röstade på dem för att de var bra för mig (arbetarklassen) samt för företagen som drev landet framåt. Inte nog med det så stod de för solidaritet där man såg den lilla människan vilket jag redan då, ansåg var rätt. Detta gjorde att de var bra för landet.
OBS att detta var 80-tal.
Jag såg under alla år de gånger som Borgarna tog makten hur det gick sämre för Sverige.
Sedan tog Göran över Sossarna o här började jag ogilla att de blev ett småborgerligt parti.

När jag började se hur invandringen påverkade Sverige fick jag nog o har nu proteströstat på SD. Men min protest hade även en baktanke o den var att deras idéer var riktigt bra om man applicerade det till vad de kunde göra o inte vad folket tror att de kan uträtta.

Detta skedde då när Borgarna hade bytt namn till Alliansen o här blev jag själv den lilla människan.
Efter att ha betalat skyhöga skatter pga marginalskatten så såg jag hur Borgarna monterade ner det skydd jag genom alla år hade byggt upp.
O här står jag nu i dag med en månadsinkomst på 10 000kr efter skatt. Något som Borgarna fixade o något som Sossarna i en minoritetsregering inte har kunnat fixa.

Så min röst måste gå till ett block som INTE röstar för en Borgerlig regering. Eftersom SD redan varit stödparti till Borgarna en gång o nu gör allt för att närma sig dem än mer där de till o med vill bilda regering med dem så måste jag använda min röst emot dem.
Jo, det lutar åt Sossarna igen då de är bäst för mig o inte bara mig utan hela Sverige.
För Borgarna vill minska köpkraften hos den lilla människan o öka den hos de som redan har köpkraft. De med köpkraft kommer inte köpa mer o de med låg köpkraft kommer köpa mindre.
Detta påverkar hela ekonomin vilket leder till lågkonjunktur.

Gör man tvärtom o fixar ex hittepåjobb som är Sossarnas paradgren så skapar man nya konsumenter som konsumerar o då omsätts mer pengar vilket är bra för Sverige.

Därför kan jag inte avstå att rösta.
Citera
2018-03-15, 11:24
  #76
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Har varit trogen ett och samma parti sen sådär 35 år (innan jag ens fick rösta) men är besviken sen ett antal år tillbaka främst p g a i vilken riktning Sverige har gått. I år kommer jag välja det minst dåliga.
Citera
2018-03-16, 01:40
  #77
Medlem
enklistras avatar
trasig länk

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men "bäst för en själv" behöver inte innebära att det är dåligt för landet.

Själv är jag Sosse i grunden o röstade på dem för att de var bra för mig (arbetarklassen) samt för företagen som drev landet framåt. Inte nog med det så stod de för solidaritet där man såg den lilla människan vilket jag redan då, ansåg var rätt. Detta gjorde att de var bra för landet.
OBS att detta var 80-tal.
Jag såg under alla år de gånger som Borgarna tog makten hur det gick sämre för Sverige.
Sedan tog Göran över Sossarna o här började jag ogilla att de blev ett småborgerligt parti.

När jag började se hur invandringen påverkade Sverige fick jag nog o har nu proteströstat på SD. Men min protest hade även en baktanke o den var att deras idéer var riktigt bra om man applicerade det till vad de kunde göra o inte vad folket tror att de kan uträtta.

Detta skedde då när Borgarna hade bytt namn till Alliansen o här blev jag själv den lilla människan.
Efter att ha betalat skyhöga skatter pga marginalskatten så såg jag hur Borgarna monterade ner det skydd jag genom alla år hade byggt upp.
O här står jag nu i dag med en månadsinkomst på 10 000kr efter skatt. Något som Borgarna fixade o något som Sossarna i en minoritetsregering inte har kunnat fixa.

Så min röst måste gå till ett block som INTE röstar för en Borgerlig regering. Eftersom SD redan varit stödparti till Borgarna en gång o nu gör allt för att närma sig dem än mer där de till o med vill bilda regering med dem så måste jag använda min röst emot dem.
Jo, det lutar åt Sossarna igen då de är bäst för mig o inte bara mig utan hela Sverige.
För Borgarna vill minska köpkraften hos den lilla människan o öka den hos de som redan har köpkraft. De med köpkraft kommer inte köpa mer o de med låg köpkraft kommer köpa mindre.
Detta påverkar hela ekonomin vilket leder till lågkonjunktur.

Gör man tvärtom o fixar ex hittepåjobb som är Sossarnas paradgren så skapar man nya konsumenter som konsumerar o då omsätts mer pengar vilket är bra för Sverige.

Därför kan jag inte avstå att rösta.

Jag har inte heller påstått att bäst för en själv måste betyda att det är dåligt för landet. Det jag säger är att den stora majoriteten är för dåligt insatta i svensk politik och därför röstar för vad man tror är bäst eller så röstar man helt enkelt på det som är bäst för sig själv. Det är inte en slump att den stora majoriteten av egenföretagare är borgare, arbetarklass är röda alternativt sverigedemokrater eller att skolväsendet och media allt som oftast röstar på ett mer humant parti med politiskt korrekta åsikter, V, S eller MP. Det är heller inte en slump att du som har det knapert väljer att rösta rött idag. Detta för att du gärna ser det ifrån ett perspektiv som är ditt eget och ifrån en verklighet som du lever i. Jag känner att demokratin därför har för stora brister och väljer därför att förespråka Teknokratin.

Självklart kan det mycket väl vara så att socialdemokratin just nu är det bästa för Sverige och att du därför väljer att rösta så. Jag tror det beror till stor del på att du lever i en värld och ser en viss värld där just det styret passar den världen. Likaså tror jag att den borgerliga egenföretagaren ser sin verklighet och lever i sin verklighet och därför tror att det är hela Sveriges verklighet. Därför tror egenföretagaren att det vore bäst för Sverige att styra Sverige borgerligt.

Demokrati som ska vara folkets ord börjar mer och mer gå emot något som inte alls är demokrati. Folket tillåter sig själva att bli lurade med vallöften, bli manipulerade med svartmålningar av andra partier eller blir påverkade i valkampanjer som kostar hundratals miljoner som istället skulle kunna läggas på sjukvård. Demokratin som betyder folkstyre börjar bli någonting helt annat än vad folkstyre innebär. Den svenska demokratin börjar mer och mer dra åt en prestigekamp om 349 stolar och där alla medel är tillåtna för att få så många platser som möjligt. Till dessa medel hör t.ex dopade valkampanjer, mediakorruption, åsiktsmonopol, falska löften och manipulation. Jag anser att detta inte är okej. Därför väljer jag att inte rösta.
__________________
Senast redigerad av enklistra 2018-03-16 kl. 01:42. Anledning: tar bort trasig länk
Citera
2018-08-22, 19:21
  #78
Medlem
Haha, ni som påstår att vi som inte röstar har förbrukat vår rätt att klaga, vad ska ni göra åt saken?
Precis som det är min rätt att rösta, är det lika mycket min rätt att avstå.
Dock använder jag gärna min yttrandefrihet, som ger mig rätt att klaga bäst fan jag vill, vare sig jag röstat eller inte.

Varför jag inte röstar? För att det är samma jävla skit var fjärde år, alla partier lovar guld och gröna skogar och det sjunker gärna ner på sandlådenivå där man kastar bajs på varandra istället för att komma med sakliga diskussioner och samarbete som faktiskt kan föra vårt land framåt och till det bättre.
Istället mår man psykiskt dåligt och vill mer än gärna begå sitt liv så fort man startar TV:n på SVT 1, 2 eller kanal 4 och råkar se någon av de äckliga partiledarna stå o tjafsa. Fyfan.
Citera
2018-09-11, 06:37
  #79
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Jag röstade för att hjälpa AFS. Röstade på SD till kommun och landsting men funderar på om det var värt det. Varför inte skita i att rösta hädanefter? Jag tror ändå inte att detta att undvika mångkulturen beror på hur man röstar. Det är försent, tror jag.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback