Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 19:48
  #1
Medlem
sushitas avatar
Hej

Har en bil som jag försöker sälja i prisklassen 80-100.000kr, årsmodell 2010. Har haft den på blocket i 3 dygn och endast fått 1 mail (skambud). Bilen är maxutrustad men ligger prismässigt i samma pris som likadana bilar, men med mindre utrustning. Vill bli av med bilen då jag har en parkeringsplats och annan bil.

Har sålt äldre bilar förr i prisklass 20-30.000kr och där har jag fått 5-10 mail på 1-3 dygn. Dessa har jag sålt allt från två timmar till 3 dagar.

Är det svårare att sälja ju dyrare och nyare bilen är, jämfört med billigare och äldre?

Funderar på att sälja till bilhandlare. Lär väl betala dåligt kan jag tänka mig, då de ska tjäna pengar på den. Jag tippar på att jag kommer få 75.000 kr upp till 85.000kr om jag säljer till privatperson om jag håller ut några veckor. Vad kan jag få av en bilhandlare?

Köper bilhandlare bilar utan att man köper något utav dom?

Vill bara bli av med den...
Citera
2017-06-27, 20:28
  #2
Medlem
ormbitens avatar
Visst köper bilhandlare bilar av privatpersoner... Men långt ifrån alla bilhandlare... Dom allra största glaspalatsen lär nog inte göra det, men dom mindre handlarna brukar vara intresserade.

Jag gissar dock att en bilhandlare kommer att bjuda dig ungefär 55-60k.

Edit. Testa att göra en gratis värdering på bilpriser.se.
Det lägsta priset som du får upp vid försäljning privat kan du nog sedan dra av 20k ifrån och där någonstans har du nog rimliga bud från bilhandlare.
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2017-06-27 kl. 20:31.
Citera
2017-06-27, 21:13
  #3
Medlem
När du annonserar på Blocket ska din annons först och främst ha bra text och bra bilder och med det menar jag att bilderna är viktigast.

Köparen kommer läsa texten som jag utgår från att den är korrekt och beskriver osv. men köparen kommer sitta och tittar på bilderna och givetvis jämför med andra bilder med liknande text innan han/hon tar steget och ringer.

Jag har sålt/köpt lite på Blocket och det är mitt tips.

Så gör ett nytt försök på Blocket innan du blir blåst på 30k bara för att du har bråttom.
(vilket pris du ska ta ser du på Blocket och inte på en Bilvärderingssajt).
Citera
2017-06-27, 21:18
  #4
Medlem
DrRagons avatar
Har du funderat på kvarndammens auktioner?
Det funkade för en vän till mig i samma sits. Han lämnade dit bilen, de skötte allt och den såldes för typ 10-15 000 mer än vad han hade som lägsta nivå. Han ville ha typ 125' som lägst och fick till slut lite mer.
Citera
2017-06-27, 23:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrRagon
Har du funderat på kvarndammens auktioner?
Det funkade för en vän till mig i samma sits. Han lämnade dit bilen, de skötte allt och den såldes för typ 10-15 000 mer än vad han hade som lägsta nivå. Han ville ha typ 125' som lägst och fick till slut lite mer.

KVD kvarndammen som du rekommenderar tycker jag ska vara en sista utväg, de tar ca 5-10k i avgift men visst är man lat och det kan gå bra. Problemet är att de värderar bilar högt när de vill ta ditt säljuppdrag utan någon anknytning till verkligheten och när du sedan ska sälja din bil ska du sänka priset för det är så många fel efter besiktningen. Jag tycker inte att de är seriösa för fem öre.
__________________
Senast redigerad av TeslaDC 2017-06-27 kl. 23:08.
Citera
2017-06-28, 00:21
  #6
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hej

Har en bil som jag försöker sälja i prisklassen 80-100.000kr, årsmodell 2010. Har haft den på blocket i 3 dygn och endast fått 1 mail (skambud). Bilen är maxutrustad men ligger prismässigt i samma pris som likadana bilar, men med mindre utrustning. Vill bli av med bilen då jag har en parkeringsplats och annan bil.

Har sålt äldre bilar förr i prisklass 20-30.000kr och där har jag fått 5-10 mail på 1-3 dygn. Dessa har jag sålt allt från två timmar till 3 dagar.

Är det svårare att sälja ju dyrare och nyare bilen är, jämfört med billigare och äldre?

Funderar på att sälja till bilhandlare. Lär väl betala dåligt kan jag tänka mig, då de ska tjäna pengar på den. Jag tippar på att jag kommer få 75.000 kr upp till 85.000kr om jag säljer till privatperson om jag håller ut några veckor. Vad kan jag få av en bilhandlare?

Köper bilhandlare bilar utan att man köper något utav dom?

Vill bara bli av med den...

Jag tror inte de hostar upp mer än max 50.000:-. Din bil verkar svårsåld och det vet naturligtvis bilhandlarna om, därför får de räkna med att den kan bli stående ett bra tag innan de säljer den - vilket är en kostnad för dem. Sen måste de gå igenom den och rekonda den, vilket kostar ytterligare några tusenlappar. Samt att de naturligtvis vill ha en rejäl vinstmarginal, särskilt på bilar som de köpt utan att kunden köpt någon bil av dem. Sen är det långt ifrån alla bilhandlare som öht köper in bilar på det sättet.
Citera
2017-06-29, 09:53
  #7
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag tror inte de hostar upp mer än max 50.000:-. Din bil verkar svårsåld och det vet naturligtvis bilhandlarna om, därför får de räkna med att den kan bli stående ett bra tag innan de säljer den - vilket är en kostnad för dem. Sen måste de gå igenom den och rekonda den, vilket kostar ytterligare några tusenlappar. Samt att de naturligtvis vill ha en rejäl vinstmarginal, särskilt på bilar som de köpt utan att kunden köpt någon bil av dem. Sen är det långt ifrån alla bilhandlare som öht köper in bilar på det sättet.

Var förbi några bilhandlare och alla sa att de hade för många bilar, vilket verkade stämma då det stod många bilar.

Dock sa dom att bilar i prisklassen över 60.000kr är mer svårsåld än de i klassen 20-30.000kr. Eftersom det är pengar folk har.
Citera
2017-06-30, 03:15
  #8
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Var förbi några bilhandlare och alla sa att de hade för många bilar, vilket verkade stämma då det stod många bilar.

Dock sa dom att bilar i prisklassen över 60.000kr är mer svårsåld än de i klassen 20-30.000kr. Eftersom det är pengar folk har.

Lite förenklat kan man ju säga att desto dyrare bil ju färre har råd med den. Tror att de i mellanskiktet, från 50.000:- till 150.000:- är svårast att sälja, det är fortfarande ganska mycket pengar men bilen man får för det är långt ifrån helt ny. Lite som min f.d svärfar sa om vin; det är bortkastade pengar i princip att köpa vin för 100-400 kr eftersom man inte direkt får någon smakorgasm förrän man börjar närma sig femhundringen - samma princip kan säkert tillämpas på begagnade bilar också.
Citera
2017-07-01, 18:44
  #9
Medlem
sushitas avatar
Fick skiten sålt Tillslut för 86.000kr. Satt ut den för 100.000kr från början, gick ner till 95.000 efter tre dagar, sedan 90.000 efter sju dagar, sedan till 86.000kr. Förväntade mig att köparen skulle ha med sig en "expert" som tidigare köpare haft på andra bilar jag sålt, men han gick bara ett snabbt varv runt, sedan betalade han.


Aldrig mer en importbil....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback