Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 19:36
  #1
Medlem
Var svårt att förstå varför man skulle välja havregryn räggryn eller liknande till gröt när man kan ta fiberhusk, pofiber, liknande å få en kalorisnål gröt på typ 40 kcal ä därför blanda ner andra nyttiga fetter istället som nötter fröer eller avokado eller göra bröd på äggvita å pofiber eller havrekli etc ä få massa goda pålägg för samma kcal som bara en portion gröt av havregryn? Väljer man pofiber eller nått i den stilen får man så mkt mer för sina kcal å välja nyttiga delar utan att få i sig mer kcal!!

Hur tänker ni som väljer havregrybsgröt eller annat å varför ska man knteta pofiber fiberhusk eller annat som fyller ut och ger utrymme för andra kcal?!
Citera
2017-06-27, 19:47
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Tycker havregryn är godare. Dessutom får jag i mig tillräckligt med fibrer, dels från gröten, men även från frukt och grönt resten utav dygnet. Jag behöver dock inte fundera över kalorier, så min situation går inte att jämföras med någon som försöker äta kalorisnålt. Dessutom har jag rätt högt intag av kolhydrater så även där fyller havregrynen sin funktion.
Citera
2017-07-14, 07:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Var svårt att förstå varför man skulle välja havregryn räggryn eller liknande till gröt när man kan ta fiberhusk, pofiber, liknande å få en kalorisnål gröt på typ 40 kcal ä därför blanda ner andra nyttiga fetter istället som nötter fröer eller avokado eller göra bröd på äggvita å pofiber eller havrekli etc ä få massa goda pålägg för samma kcal som bara en portion gröt av havregryn? Väljer man pofiber eller nått i den stilen får man så mkt mer för sina kcal å välja nyttiga delar utan att få i sig mer kcal!!

Hur tänker ni som väljer havregrybsgröt eller annat å varför ska man knteta pofiber fiberhusk eller annat som fyller ut och ger utrymme för andra kcal?!


Jag hade valt havregryn, alla dagar.
Citera
2017-07-14, 08:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Var svårt att förstå varför man skulle välja havregryn räggryn eller liknande till gröt när man kan ta fiberhusk, pofiber, liknande å få en kalorisnål gröt på typ 40 kcal ä därför blanda ner andra nyttiga fetter istället som nötter fröer eller avokado eller göra bröd på äggvita å pofiber eller havrekli etc ä få massa goda pålägg för samma kcal som bara en portion gröt av havregryn? Väljer man pofiber eller nått i den stilen får man så mkt mer för sina kcal å välja nyttiga delar utan att få i sig mer kcal!!

Hur tänker ni som väljer havregrybsgröt eller annat å varför ska man knteta pofiber fiberhusk eller annat som fyller ut och ger utrymme för andra kcal?!

Det låter som något mycket exotiskt, ingredienser som räggryn, fiberhusk eller pofiber existerar ju inte ens i svenska språket.

Jag förstår inte vart du fått missuppfattningen att feta fröer och nötter skulle vara nyttiga? Förutom att de alla innehåller mögelgifter, så innehåller de ju så mycket tungmetaller att man inte rekommenderas ju inte äta mer än max 2 matskedar per dag.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...kedar-fron-dag

Ett vanligt symptom på tungmetallförgiftning är ju nervskador i hjärnan, som kan yttra sig som skrivsvårigheter
Citera
2017-07-14, 10:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det låter som något mycket exotiskt, ingredienser som räggryn, fiberhusk eller pofiber existerar ju inte ens i svenska språket.

Jag förstår inte vart du fått missuppfattningen att feta fröer och nötter skulle vara nyttiga? Förutom att de alla innehåller mögelgifter, så innehåller de ju så mycket tungmetaller att man inte rekommenderas ju inte äta mer än max 2 matskedar per dag.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...kedar-fron-dag

Ett vanligt symptom på tungmetallförgiftning är ju nervskador i hjärnan, som kan yttra sig som skrivsvårigheter

Vet inte vad du menar med "feta" fröer och nötter, men nötter och fröer generellt sett har visat sig vara väldigt hälsosamma.

Citat:
Higher nut intake is associated with reduced risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality, and mortality from respiratory disease, diabetes, and infections.

https://bmcmedicine.biomedcentral.co...916-016-0730-3
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback