Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 16:10
  #25
Medlem
Någon som ver hur sett för idioten som låg bakom olyckan? 12 dödsannonser i Barometern i dag på det kvinnliga dödsoffret. Så otroligt onödigt och tragiskt. 😰
Citera
2017-07-13, 20:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jollies
Någon som ver hur sett för idioten som låg bakom olyckan? 12 dödsannonser i Barometern i dag på det kvinnliga dödsoffret. Så otroligt onödigt och tragiskt. 😰
Jag vill veta mer hur det gick för hennes sambo som också var med i bilen, hur är det med honom?
Citera
2017-07-18, 20:04
  #27
Medlem
Artikel från Oskarshamnstidningen:

Medborgargarde jagar om nätterna
KALMAR LÄN 14 timmar sedan, uppdaterad 10 timmar sedan
6 bilder
Medborgargarde jagar om nätterna
De har tröttnat på inbrott och nattliga vansinneskörningar.
Nu har arga bybor tagit saken i egna händer.
En nybildad grupp förföljer och fotograferar misstänkta brottslingar.
RASMUS JEPPSSON
A A
De jagar om natten. I en handfast protest mot polisens oförmåga att stoppa stölder och drograttfylleri.

Nu har det gått mer än en månad sedan boende i Fliseryd, Påskallavik, Kristdala och andra orter i mellersta länet tog saken i egna händer.

Barometern-OT har pratat med två av jägarna. Vi kan kalla dem Mikael och Peter.


– Vi var ute igår till ungefär halv fyra på natten. Jag ringde 112 fem gånger för att berätta om pågående brott, säger Mikael.

Personerna de jagar är omkring 15 till antalet. Flera av dem är dömda för en lång rad brott, som grov stöld, narkotikabrott, häleri och misshandel. Andra är ostraffade, men enligt Mikael och Peter ingår de i ett nätverk av kriminella som begår inbrott, använder narkotika och kör berusade genom byarna i mellanlänet.

Gruppen förföljer de misstänkta och fotograferar dem. Bilderna skickar de till polisen – och lägger ut på Facebook.

– Jag hänger ut dem hela tiden när de gör dumheter. De är missbrukare som får härja fritt utan att polisen gör särskilt mycket, säger Peter.

Enligt Peter har gruppen blivit vittne till en lång rad brott, allt ifrån rattfyllerier till häleri och stölder av crossmotorcyklar.

– De bär tv-apparater mitt i nätterna. Vi såg när de släpade ut en 60-tummare från ett hus. Vi har också hittat tre stulna släpkärror när vi följt efter de här personerna, säger han.

Den vita Volvon som körde fast i sanden på badplatsen vid färjeläget på Oknö i början av juli är ett exempel.

– Den var ute och körde som en idiot i Fliseryd några dagar efter att den hittats på stranden. Vi ringde polisen om det.

Jakten handlar om att stoppa inbrott, men också om att hålla byarna trygga. Peter och Mikael berättar att de misstänkta missbrukarna kör i höga farter genom samhällena.

– De är narkotikapåverkade, och de har knivar i bilarna. Det känns inte så tryggt, det är många barn i byarna här, säger Mikael.

– Folk vill inte bli av med sina grejer och inte få sina barn överkörda. Det måste få ett stopp, säger Peter.

Allt började med att Peter fick inbrott i sin villa i slutet av maj. Tjuvarna stal en fyrhjuling och två motorsågar. Dessutom länsade de hans medicinskåp.

– De snodde värkmedicin jag hade inne i huset. Concerta, citadon, tramadol, benzopreparat…

Det var då han började hänga ut misstänkta brottslingar på nätet. Samtidigt började han att ge sig ut på nätterna för att förfölja dem han misstänker.

– Från början var det tre, fyra stycken vi höll koll på. Nu är det säkert 15-20 missbrukare vi följer. De åker mellan husen och säljer knark. Det kommer till nya hela tiden när vi kan koppla folk som umgås.

Bland de jagade finns den bilförare som misstänks ha orsakat dödsolyckan i Skrika i slutet av juni. Just den olyckan hade kunnat undvikas, menar männen i medborgargardet. Föraren var inblandad i en smitningsolycka på samma plats, bara en vecka före dödsolyckan. Och smitningen finns dokumenterad.

– Föraren kör ut på vägen och krockar med en kvinna. Han springer från platsen. En annan person kommer och plockar upp honom. Det finns grannar, vittnen, filmer på vad som hänt, men polisen väljer att inte åka hem till honom, säger Peter.

– Smitning från en trafikolycka är så pass allvarligt att polisen hade kunnat ingripa, säger Mikael.

Mikael och Peter har bilder på två bilar som olycksföraren ska ha kört bara någon vecka före dödsolyckan. I det ena fallet ligger en blå Passat i diket på en väg mellan Fliseryd och Påskallavik. Strax därefter ska föraren och en annan man som gruppen följer ha dragit upp den ur diken.

På en annan bild ligger en svart Saab i diket. Enligt Mikael och Peter är det bilen som användes vid smitningen veckan före dödsolyckan.

Om polisen hade agerat efter smitningen hade föraren sannolikt inte kunnat köra narkotikapåverkad igen, anser Peter.

– Den här dödsolyckan hade kunnat undvikas om polisen lyssnat på oss, säger han.

De uppmanar ingen att ta lagen i egna händer, bedyrar Peter och Mikael. Gruppens syfte är att upptäcka brott och tipsa polisen.

Men det har förekommit våldsamheter mellan gruppen och de misstänkta brottslingarna.

– Det har förekommit våld när vi har försökt stoppa bilister som kört påverkade. Då var det självförsvar, säger Peter.

– De har skaffat vapen för att skrämma oss. För att vi ska backa undan och låta dem vara i fred, säger Mikael.

Även gruppmedlemmarna själva är förberedda för konfrontation. Mikael berättar om ett tillfälle när han och en kompis förföljde en bil på en liten väg nära Kristdala.

– Föraren körde drogpåverkad och saknade körkort. När vi kör om dem svänger de in på en grusväg. Vi kan vägarna där uppe så vi kör runt och möter dem. Då hoppar de ut och springer emot min kompis med kniv och skiftnyckel. Men han har ett baseballträ att skydda sig med, säger Mikael.

Den incidenten ledde till en polisanmälan mot kompisen. Och gruppens nattliga jakter har satt i gång en anmälningsspiral, där de misstänkta missbrukarna anmäler gruppens medlemmar.

– De ringer polisen och anger oss. De är rädda, de vill sätta stopp för oss, säger Peter.

Flera i gruppen är jägare, och har vapen hemma.

– De gör anmälningar för att myndigheterna ska ta våra vapen. Då anser de att han är ofarlig, då kan vi gå hem till honom och plocka honom. Jag har satt upp larm för 10 000 kronor i mitt hus, säger Peter.

Samtidigt är Peter och Mikael säkra på att gruppens arbete lett till att inbrotten har blivit färre.

– De har inte tid. Vi stör dem hela tiden. Vi kör till deras hus och ser vad de gör. De har mindre tid till att stjäla, säger Peter.

En del kanske skulle anse att ni ökar risken för konfrontationer och våld. Vad tänker du om det?

– Det tycker jag inte. Tvärtom. Det är många som skriver till mig på Facebook att: ”Fan vad starkt att du vågar stå upp. Bara fortsätt med det du gör”, säger Peter.

Arbetet handlar om att hjälpa till att lösa brott, betonar han.

– Klart att det är en risk man tar när man hänger ut folk. Men jag uppmanar ingen att ta lagen i egna händer. Jag uppmanar folk att ringa polisen när de ser brott. Nästa gång kan det vara de själva som drabbas.

Den nattliga jakten på brottslingar är nödvändig eftersom polisen inte klarar av sitt jobb, anser han. Gruppen ringer och tipsar polisen flera gånger varje natt, men det är sällan poliserna har tid att rycka ut.

– De säger alltid att de inte har resurser, säger Mikael.

Han och Peter vill se fler poliser till länet. Men också ändrade lagar. I dag är det svårt för polisen att beslagta en avställd bil som någon kör med på vägen.

– Om polisen kunde ta bilarna. En avställd bil har inte på vägen att göra, säger Peter.

– De åker med falskregistrerade bilar och blir stannade. De erkänner brottet och sen blir de släppta. Polisen måste ta dem fem gånger innan de kan ta bilen, säger Mikael.

Det borde också bli lättare att använda sig av foton, film och annan dokumentation för att bevisa brott, tycker han.

– Det måste till en lagändring. De ska inte behöva ta dem med handen i syltburken. De måste kunna göra lite spaning, säger Peter.

Han anser att dödsolyckan i Skrika bevisar att polisens ledning och andra brottsbekämpande myndigheter har svikit sitt uppdrag.

LÄS MER
Kommunpolisen: "Riskerar göra sig skyldiga till brott"
– De poliser som är ute på fältet ska inte klandras. Det är när man kommer till åklagarna och ledningscentralen som det är kaos. Folk hinner dö innan man får rätt hjälp.

FAKTA
De jagade

Bland de misstänkta brottslingar som gruppen bevakar finns en rad personer dömda för brott, men också flera ostraffade. Här är några av dem: Man 51 år: Dömd för: Misshandel, ringa narkotikabrott, rattfylleri, grov olovlig körning, narkotikabrott, häleri, stämpling till mened, grov stöld mm. Man, 60-årsåldern: Dömd för: Grovt narkotikabrott, rattfylleri, olovlig körning olika former av trafikbrott mm. Misstänkt för vållande till annans död i samband med dödsolyckan i Skrika. Kvinna, 34 år: Dömd för: stöld, snatteri, narkotikabrott, misshandel. Man, 35 år: Dömd för: Vållande till kroppsskada, grovt narkotikabrott, brott mot alkohollagen, narkotikabrott, vapenbrott, grovt rattfylleri, olovlig körning, grov stöld, häleri, våldsamt motstånd mm Man, 36 år: Förekommer inte i brottmål. Kvinna, 31 år: Kört trots körförbud mm Kvinna, 44 år: Förekommer inte i brottmål. Man, 30 år: Dömd för: misshandel, narkotikabrott, hemfridsbrott, rattfylleri, brott mot knivlagen, olovlig körning mm Man, 20 år: Förekommer inte i brottmål. Kvinna, 30 år: Narkotikabrott, försök till stöld av fordon, brott mot knivlagen, rattfylleri, mm Man, 32 år: Förekommer inte i brottmål.
Citera
2017-08-04, 13:38
  #28
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6750341

Fem års fängelse, 600 000 i skadestånd. Enligt lokala bedömare som mycket väl känner till den här (värste i en beryktad brödraskara) räknar inte med något annat än tre års lugn innan han är ute igen och härjar.

Vad krävs för att en drograttfylla med dödlig utgång ska hitta till AB&K? Det här var inte första delforumet jag letade i.
Citera
2017-08-04, 16:27
  #29
Medlem
Någon som har domen?
Citera
2017-08-04, 19:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6750341

Fem års fängelse, 600 000 i skadestånd. Enligt lokala bedömare som mycket väl känner till den här (värste i en beryktad brödraskara) räknar inte med något annat än tre års lugn innan han är ute igen och härjar.

Vad krävs för att en drograttfylla med dödlig utgång ska hitta till AB&K? Det här var inte första delforumet jag letade i.

vem var hans bröder? Minns att någon tog livet av sig men inte mer
Citera
2017-08-04, 19:49
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barocken
Nja, jag gissar på att personal från kriminalvården sitter hos honom. Polisen har ansvaret under anhållandetiden sedan tar kriminalvården över vid ev. häktning.
enligt tidningen har han suttit på kronobergshäktet
Citera
2017-08-05, 13:11
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
vem var hans bröder? Minns att någon tog livet av sig men inte mer
En är död ja. En annan bor i Torsås idag, nykter och lugn som en filbunke sedan många år. En tredje bodde åtminstone nyss i Bergkvara nära Torsås och har dessa dagar ett stort intresse/behov av smärtstillande men gör inget väsen av sig alls. Lugna och trevliga vad jag erfarit med sina sämsta dagar bakom sig. De som växt upp med dem känner ingen oro eller irritation över dem idag, det är förhållandevis åldrade gubbar idag. Namnen utelämnar jag mest för att jag inte minns dem just nu, den sistnämnda heter K*nt tror jag.

Med Tommy är det dock en helt annan historia, allt annat än lugn och har aldrig satt något annat än sig själv och drogerna i första rummet. Ingen jag talat med som känner honom tror att vare sig stigande ålder, samvete eller fängelse kommer att göra någon skillnad.
Citera
2017-08-05, 13:55
  #33
Medlem
hum.by.666s avatar
TR:s dom
https://minfil.org/NdVde1c9be/B_1705-17.pdf

Fem års fängelse för dödsolyckan utanför Fliseryd
Citera
2017-08-05, 15:20
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
TR:s dom
https://minfil.org/NdVde1c9be/B_1705-17.pdf

Fem års fängelse för dödsolyckan utanför Fliseryd
Stort tack för den.

Det var ingen rolig läsning, så ofattbart tragiskt.
Citera
2017-08-16, 12:48
  #35
Medlem
UgLyBastards avatar
länk till fb?
gardet alltså..
Citera
2017-10-03, 21:41
  #36
Medlem
mammins avatar
De liven var inte mycket värda

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle26140676.ab

Får sänkt straff efter dödsolycka
En man som har dömts för att ha orsakat en dödsolycka i Fliseryd utanför Mönsterås i juni får straffet sänkt från fem års fängelse till 4,5 år. Det har Göta hovrätt beslutat, rapporterar P4 Kalmar.
Två personer omkom och en skadades allvarligt i olyckan som orsakades av mannen som var påverkad av amfetamin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback