Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-05, 21:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Med reservation för vad jag skrev i den här tråden: https://www.flashback.org/t2848879

Jag tycker du i första hand ska provspela Vox VX I och Fender Mustang. Båda ger möjlighet att kombinera två effekter. Mustang tycks vara populär. Ett annat alternativ kan vara Roland Micro Cube.
Läst vad du skriver och uppskattar allt. Kollat upp Voxen och man verkar ju faktiskt få ganska mycket för ganska lite. Helt klart ett alternativ!
Citera
2017-07-24, 17:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Det man betalar extra för om du köper en USA-tillverkad strata är att jänkarna tror dom har så duktiga gitarrtekniker. En Squire är ofta likadan, men den kommer från Korea.

Fender Squire är bra instrument utan tvekan. På Youtube finns det dessutom massor med filmer man kan lära sig och ställa in guran på bästa sätt! :-)

Om du bara ska köpa en pedal, skulle jag säga att du borde köpa ett reverb. Absolut! Jag har spelat ganska länge men utan ett reverb så är det svårt att sola och kunna vila lite på tonen :-)

Fender äger squire och styr upp vad som tillverkas och i vilken kvalitet.
Squiere tillverkas av billigare tunnare trä (=sämre resonans), sämre pickuper, metall, elektronik, materialvalet är generellt sett sämre och produktionen är av mer massproduktions karaktär, den totala kvalitén blir därefter.
Syftet är att det skall vara billiga och det sparas på allt.
Ofta är det samma legotillverkare som tillverkar billiga gitarrer till en mängd olika gitarrmärken.
Men visst de kan låta grymt bra i alla fall, det hänger mer på dem bakom spakarna än vilka spakar det är många ggr.

Därefter kommer México byggda och då kallas de fender som ligger nära den USA byggda kvaliteten, men samma sak där, fender styr upp produktionen så att de blir billigare, material, o.s.v. de skall inte nå upp till USA byggda helt enkelt.

Sen kommer de USA byggda som skall vara top of the line, bättre pickups, material, avskärmning, trä o.s.v.

Skillnaden kanske inte motiverar prisbilden, men så är det och du kommer märka skillnaden i kvalitén, det är upplagt så.....skulle inte gå att sälja USA byggda annars.

Samma upplägg gäller Gibson och Epiphone

Ur en ekonomisk synvinkel är nog en beg USA standard strata i vettigt skick den bästa investeringen för pengarna. Kanske 7-9000, pengar som alltid går att få igen.
Lämna in för en övergång hos en gitarr doktor och få den inställd och justerad, grund delarna i en sådan gitarr är så pass bra att de behöver sällan bytas ut.
Citera
2017-08-06, 19:25
  #15
Medlem
I ditt ställe skulle jag faktiskt ge ut mera pa en bra förstärkare! Skillnaden mellan din Squier och en Strata från US kommer inte att vara så enorm, däremot blir det som dag och natt med en bättre/större förstärkare.
Citera
2017-08-09, 22:34
  #16
Medlem
joppes avatar
Mitt råd är att gå ner till en affär och prova dig fram med lite olika gitarrer. Det var det jag gjorde sist jag köpte en gitarr och mitt val blev en gitarr jag aldrig trodde jag ville köpa innan jag provade den.

Min första elgitarr (ca. 15 år sedan) var en Squire Affinity Strat som kom i ett paket med en förstärkare och lite tillbehör. Kostade inte mer än ett par tusenlappar och såldes billigt i Netto eller liknande.

Redan efter ett par månader blev jag trött på den. Den skulle stämmas stup i kvarten och jag tyckte det var ett jävla krångel med gitarren för att det skulle låta vettigt. Jag sålde den, sparade ihop lite pengar och uppgraderade till en Gibson Les Paul Studio. Orsaken var att den var snygg och det var ett känt märke. Den lät bra och skön att spela på, även om den var lite väl tung och klumpig. Jag köpte även en Digitech multipedal och det var roligt att leka med effekterna även om det var krångligt om man själv ville skapa en effekt och inte bara välja en av de många färdiga kombinationerna.

Men så blev man "vuxen" med jobb, fru, barn, radhus och allt det där. Det var sällan man hade tid att spela och min Gibson låg nerpackad i sin case stort sett konstant. Det var trots allt en del pengar som inte användes så jag (naturligtvis påverkad av frugan) sålde gitarren, förstärkaren och multipedalen.

Vi spolar fram ett par år och livet blev mer stabilt. Nu fanns det tid, plats och pengar till att börja spela gura igen. Men vad fan skulle man köpa?

Jag traskade ner till den lokal gitarrbutiken och provade en massa olika gitarrer och fick bra service från personalen. Det slutade med att jag köpte en Ibanez S. Den lät bra, suveränt skönast att spela på och man fick mycket för pengarna.

Jag kör den genom en liten Marshall och har en klassisk pedalsamling som växer när jag vill ha någon ny effekt. Förvisso bra mycket dyrare än en multieffekt, men jag tycker det låter bättre och lättare att kontrollera
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback