Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-27, 17:29
  #1
Medlem
Hej! Har spelat gitarr i några år nu och blivit hyfsat duktig. Har främst spelat akustisk men har även en elgitarr av den billigare prisklassen (en Squier). Är nu väldigt sugen på en lite dyrare elgitarr med förstärkare, tänker mig att det får kosta en 6000-10000.

Jag har dock usel koll på elgitarrer då jag aldrig köpt en själv förut, och behöver egentligen alla tips jag kan få. Hur stor del av budgeten bör läggas på förstärkaren? Vilka pedaler är de mest väsentliga (och finns det något annat bättre alternativ?) Vad bör jag leta efter när jag väljer?

Är genuint tacksam över alla råd jag kan få, för är verkligen inte insatt inom detta området. Tack!
Citera
2017-06-27, 21:10
  #2
Medlem
3487s avatar
Är Squiern en strata? Om du i så fall tycker om den modellen så rekommenderar jag att du byter upp dig till en Fender strata, då kan du även sälja den du redan har och utöka din budget. Om du är sugen på variation så rekommenderar jag att du åker till musikaffärer och provar på att spela lite olika modeller så som Les paul, Sg, Telecaster med mera. Det är helt enkelt omöjligt att veta vad du skulle tycka om om du inte prövar dig fram själv själv. Om du ska köpa en Fender så tycker jag att du ska köpa en som är tillverkad i Mexico, de kostar runt fem till sex tusen kronor och ger dig riktigt mycket kvalitet för pengarna.
Citera
2017-06-28, 21:01
  #3
Medlem
Det är en Strata, ja. Tycker den är helt okej, men svårt att säga om jag egentligen gillar den då jag egentligen aldrig fått chansen att vänja mig vid något annat, haha. En billigare version dock, så tror inte en försäljning skulle förändra min budget avsevärt.

Att åka till en musikaffär hade onekligen underlättat, och lär göra det när det är dags. Känner dock att jag gärna vill veta lite mer så jag vet vad jag faktiskt ska leta efter.

Hur vet man t.ex. vilka modeller som passar till vilka genrer?
Citera
2017-06-29, 07:36
  #4
Avstängd
Det man betalar extra för om du köper en USA-tillverkad strata är att jänkarna tror dom har så duktiga gitarrtekniker. En Squire är ofta likadan, men den kommer från Korea.

Fender Squire är bra instrument utan tvekan. På Youtube finns det dessutom massor med filmer man kan lära sig och ställa in guran på bästa sätt! :-)

Om du bara ska köpa en pedal, skulle jag säga att du borde köpa ett reverb. Absolut! Jag har spelat ganska länge men utan ett reverb så är det svårt att sola och kunna vila lite på tonen :-)
Citera
2017-06-29, 21:53
  #5
Medlem
Haha ja, kan tänka mig att de kan ta betalt en del mest för att folk litar på att amerikanerna kan sina saker. Går väl säkerligen att komma runt om man kan sina saker.

Reverb ska jag komma ihåg. Hur många pedaler är rimligt att börja med för att man ska få ut något av dem, och hur mycket kan man tänkas som minst betala per pedal för att ändå få kvalitativ utrustning?
Citera
2017-06-30, 16:06
  #6
Medlem
Valet av gitarr, förstärkare och pedaler är till (stor) del beroende av vilken typ av musik du vill spela och vilket ljud du eftersträvar. När det gäller förstärkare dessutom om du bara spelar hemma eller ska repa och gigga.

Om vi börjar med gitarren kan det, som redan nämnts i tråden, vara en bra idé att gå på något som skiljer sig från Stratan, t ex en Tele (med typiskt twang). Eller varför inte en 335-kopia. Sedan finns det ju ett gäng modeller från Ibanez och Yamaha, bara för att nämna några märken som har bra gitarrer till hyfsat pris.
Mest pang för pengarna får du om du köper begagnat.

När det gäller förstärkare/pedaler finns det allt-i-ett-lösningar, digitala förstärkare med inbyggda effekter och simulering av kända förstärkarmodeller. Bl a Vox och Fender har hyfsade sådana från tusenlappen och uppåt.

Det finns även multieffekter i pedalform, där man kan kombinera olika effekter till "patchar". Det kan dock vara litet pilligt och det gäller att lägga patcharna i en vettig följd när man ska spela lajv.
För en tusenlapp kian du få en hyfsat multi.

Till sist litet om Squier/Fender. Squiers billigaste modeller är väl Bullet och Affinity. Har inte testat dem, men har haft en Squier Standard Tele (nästa nivå) som var hyfsad. Ännu bättre är väl Squier Classic Vibe.
Att säga att Squier kommer från Korea är inte korrekt. De har tillverkats i bl a Korea, Indonesien och Indien, men numera kommer många från Kina.

Och det finns åtminstone en Fender-serie (Modern Player), som tillverkas i Kina. Har själv en relativt ny Fender Tele som tillverkats i Korea.

Sammantaget: Om du har 10 papp att lägga så köp en digital stärkare för 1 000 så har du 9 000 över för gitarren.
Citera
2017-07-02, 08:47
  #7
Medlem
Min första elgura var oxå en Squier-stratta faktiskt 😊. Idag kan jag inte spela på dem dock, blir bara fel....

När jag var helt inne på hårdrock och metal för tiotalet år sedan så spelade jag uteslutande på Gibson och Epiphone. Den senare är dottermärke till förstnämnda och levererar kvalitet i intervallet 4000-8000, de lägre prisklasserna kommer med för många brister. Humbucker-mickar FTW gällde då.

Med tiden har smakpaletten breddats och därmed även spelstilen. Idag spelar jag uteslutande på Ibanez. Jag äger två- en JEM och en Universe. Med dem täcker jag in alla stilar, känner jag.

Min förstärkare är en Fender Frontman 212 som definitivt är trevlig nog utan extra pedaler. Jag tror man kan få den för ca 3000 idag? Jag är väldigt förtjust i att pilla med ljud och leka med effekter så jag har ett mindre effektrack i form av Zoom G3X. Flera inbyggda patchar och man kan även ladda ner nya från nätet och få sound som stämmer överens med band/skiva etc. Den går lös på 1500 kanske.

Ibanez bygger banne mig trevliga gitarrer. Även de lägre prisintervallerna packar torrt krut. Mina ligger i övre prisklassen förvisso men jag har ägt ett par billigare när jag var yngre och bodde hemma. Givet att du tyckt om din Squier-stratta tror jag Ibanez kan passa för dig.
Citera
2017-07-02, 13:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Valet av gitarr, förstärkare och pedaler är till (stor) del beroende av vilken typ av musik du vill spela och vilket ljud du eftersträvar. När det gäller förstärkare dessutom om du bara spelar hemma eller ska repa och gigga.

Spelar i princip bara hemma, så rent spontant känns det rimligt att välja en förstärkare med möjlighet till effekter snarare än möjlighet till riktigt högt ljud. Det kan kanske vara klokt att köra något mångsidigt till en början snarare än att kasta bort en massa pengar på pedaler jag kanske inte vill ha eller behöver. Någon speciell förstärkare som dyker upp i huvudet på dig, haha? Annars är ju, som du säger, multieffekter i pedalform också ett alternativ.
Citera
2017-07-02, 13:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Min förstärkare är en Fender Frontman 212 som definitivt är trevlig nog utan extra pedaler. Jag tror man kan få den för ca 3000 idag? Jag är väldigt förtjust i att pilla med ljud och leka med effekter så jag har ett mindre effektrack i form av Zoom G3X. Flera inbyggda patchar och man kan även ladda ner nya från nätet och få sound som stämmer överens med band/skiva etc. Den går lös på 1500 kanske.
Angående din förstärkare så verkar den efter en snabb googling gå för ännu billigare än så, och ordet prisvärt verkar förekomma efter att kollat på en halv review på youtube, haha. Kanske vore ett alternativ.

Angående Ibanez så är det lilla jag hört om dem bara varit positivt, men helt ärligt så faller deras utseende inte mig i smaken rent generellt, haha. Hade jag enbart valt på utseende hade det förmodligen blivit en Gibson för min del.
Citera
2017-07-04, 10:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottgra
Angående din förstärkare så verkar den efter en snabb googling gå för ännu billigare än så, och ordet prisvärt verkar förekomma efter att kollat på en halv review på youtube, haha. Kanske vore ett alternativ.

Angående Ibanez så är det lilla jag hört om dem bara varit positivt, men helt ärligt så faller deras utseende inte mig i smaken rent generellt, haha. Hade jag enbart valt på utseende hade det förmodligen blivit en Gibson för min del.

Då kan jag lugna dig med att Ibanez har flera olika kroppar på repertoaren. Såväl Les Paul-former som Vs och även egna formdesigner .
Citera
2017-07-04, 12:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottgra
Spelar i princip bara hemma, så rent spontant känns det rimligt att välja en förstärkare med möjlighet till effekter snarare än möjlighet till riktigt högt ljud. Det kan kanske vara klokt att köra något mångsidigt till en början snarare än att kasta bort en massa pengar på pedaler jag kanske inte vill ha eller behöver. Någon speciell förstärkare som dyker upp i huvudet på dig, haha? Annars är ju, som du säger, multieffekter i pedalform också ett alternativ.

Med reservation för vad jag skrev i den här tråden: https://www.flashback.org/t2848879

Jag tycker du i första hand ska provspela Vox VX I och Fender Mustang. Båda ger möjlighet att kombinera två effekter. Mustang tycks vara populär. Ett annat alternativ kan vara Roland Micro Cube.
__________________
Senast redigerad av fendergibson 2017-07-04 kl. 12:14.
Citera
2017-07-04, 16:00
  #12
Medlem
Kan tillägga att mobilappen till Fender Mustang är riktig skit.

Fender Tone heter den och har 1.5/5 i betyg på appstoren, man ska kunna ladda ner amp-inställningar via den appen men appen är så dåligt gjort så det går inte. Annars så tycker jag att förstärkaren fungerar bra så om du själv vet hur man ska ställa in ljudet osv så är det nog en bra förstärkare. Kanske finns andra med bättre koll än mig som kan ge lite mer information om just de ampsen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback