Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 14:17
  #1
Medlem
Min katt har klöst och rivit på tapeten på ett par ställen i lägenheten och jag hittade en rulle tapet i garderoben som jag tänkte fixa till det med. Jag tror inte det blir snyggt att bara sätta på en ny direkt ovanpå men vad ska jag göra innan? Slipa? Spackla? Vilket spackel isf? Är det någon som vet?
Citera
2017-06-27, 14:43
  #2
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetinteens
Min katt har klöst och rivit på tapeten på ett par ställen i lägenheten och jag hittade en rulle tapet i garderoben som jag tänkte fixa till det med. Jag tror inte det blir snyggt att bara sätta på en ny direkt ovanpå men vad ska jag göra innan? Slipa? Spackla? Vilket spackel isf? Är det någon som vet?

Jag hade rivit ner den våd som är skadad och satt en hel våd på samma ställe. Tror inte du behöver slipa och spackla direkt mycket. Beror ju på hur det ser ut under helt enkelt, hur ojämnt det är. Men jag är ingen fackman, bara en glad amatör som tapetserat ett par gånger.
Citera
2017-06-27, 15:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Jag hade rivit ner den våd som är skadad och satt en hel våd på samma ställe. Tror inte du behöver slipa och spackla direkt mycket. Beror ju på hur det ser ut under helt enkelt, hur ojämnt det är. Men jag är ingen fackman, bara en glad amatör som tapetserat ett par gånger.

Jag tänkte tapetsera ovanpå den gamla tapeten för den sitter som berget på väggen, har testat att dra av lite. Men man kanske inte kan spackla ovanpå en tapet?
Citera
2017-06-27, 16:03
  #4
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetinteens
Jag tänkte tapetsera ovanpå den gamla tapeten för den sitter som berget på väggen, har testat att dra av lite. Men man kanske inte kan spackla ovanpå en tapet?

Klart det går. Dock gäller det att verkligen göra den gamla tapeten jämn. Speciellt där katten klöst och skapat ojämnheter. Med sandpapper och skrapa så går det lätt.
Citera
2017-06-27, 17:45
  #5
Medlem
Ett effektivt sätt att blöta gamla tapeter så de lättare går att riva loss är att täcka hela den våd som ska rivas med tapetklister och låta det verka en kvart eller två. Kan bli pilligt att få skarvarna fina när du bara ska ta bort en våd, men är man händig så ska det inte vara några större problem.
Vitsen att använda tapetklister är att det inte dunstar så fort och rinner inte av som rent vatten gör.
Citera
2017-06-27, 18:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Klart det går. Dock gäller det att verkligen göra den gamla tapeten jämn. Speciellt där katten klöst och skapat ojämnheter. Med sandpapper och skrapa så går det lätt.
Perfekt! Tack för svaret.
Citera
2017-07-22, 12:37
  #7
Medlem
Ett annat knep förutom tapetklister, är att ta en ångmaskin i stil med Kärcher, eller någon snikvariant från Biltema eller liknande. Sen ångar man på riktigt ordentligt, värmen och fukten gör att klistret bakom blir mjukt igen. Tapetklistersvarianten fungerar inte alltid.. Lika löser lika, men man vet inte alltid vad det använts för klister tidigare..

Betänk också att det kan finnas äldre tapeter bakom dina, och om kattjävlarna har skadat även dessa så blir det definitivt spackling som gäller. Men oroa dig inte för det, det är inget svårt eller konstigt!

När du fäller in den nya våden så kan det vara bra att använda en tapetrulle. En liten plastcylinder som sitter på ett handtag. Med den trycker du till skarvarna på våden för att lättare fälla in den.

Kontrollera också färg och kulör, de tapeter du har uppe nu kan ha ändrat färg av sol, rökning, orgier osv.. Om skillnaden är för stor på ny och gammal, så kan det se fånigt ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback