Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 12:24
  #1
Medlem
Tzis avatar
Jag ar svensk och ar i Thailand. Jag har en flygbiljett med Norwegian fran Thailand till Kopenhamn.

Jag kan styrka min identitet och nationalitet med europeiskt ID-kort och svenskt korkort. Jag har inte varit i Thailand langre an mitt visum galler. Jag har varken tid, pengar eller lust till att skaffa ett provisoriskt pass.

Om jag forlorar mitt pass, kan jag flyga hem (Schengen/EU)? Om dom inte slapper pa mig pa flyget kommer jag inte ha pengar till att aka hem.
2017-06-27, 12:30
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Du får snacka med ambasaden där borta.
Inte en chans att dom kommer släppa dig på planet utan nödvändiga dokument.

Europeiskt id/svenskt körkort betyder inte ett piss där.

När jag var fast utan pass i Indien så fick jag ett provisoriskt pass av ambasaden som jag betalade när jag kommit hem.
2017-06-27, 12:52
  #3
Avstängd
Det kommer bli stopp redan vid incheckning. Hur kom du till Thailand utan pass? Korkat beställa biljett utan pass och nu har du inga pengar. Ring vän be skicka pengar.
2017-06-27, 13:08
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
1. Polisanmäl passförlusten.
2. Kontakta Norwegian och se om dom kan låta dig omboka med hänsyn till omständighterna
3. Be någon i Sverige skicka dig pengar.
4. Gå till ambassaden och skaffa ett provisoriskt pass.

Det handlar inte om att hitta på en massa trams om "jag har inte lust", "det går inte för jag har inte pengar".

Du är inte i mellanmjölkens land längre och måste lösa detta själv nu.
2017-06-27, 13:18
  #5
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzi
Jag ar svensk och ar i Thailand. Jag har en flygbiljett med Norwegian fran Thailand till Kopenhamn.

Jag kan styrka min identitet och nationalitet med europeiskt ID-kort och svenskt korkort. Jag har inte varit i Thailand langre an mitt visum galler. Jag har varken tid, pengar eller lust till att skaffa ett provisoriskt pass.

Om jag forlorar mitt pass, kan jag flyga hem (Schengen/EU)? Om dom inte slapper pa mig pa flyget kommer jag inte ha pengar till att aka hem.
Tråkigt att du inte har pengar till ett provisoriskt pass, men det är knappast dyrare än en ny hemresa. Kontakta genast ambassaden, förklara att du har bråttom att hinna med flyget samt Norwegian. Maila eller sms:a Norwegian bilder på ditt pass (du har ju uppenbarligen tillgång till Internet och borde kunna nå dina "bra att ha "-säkerhetskopior) och de handlingar (biljett, ID-kort) du har så kan det underlätta ombokning.
2017-06-27, 14:30
  #6
Medlem
RiverStyxs avatar
Det enkla svaret är att det absolut inte går att flyga hem från Thailand utan pass. Som någon redan nämnt kommer du inte ens förbi incheckningen. Och det går inte att tjata eller böna sig förbi. Helt omöjligt är det och med all rätt.

Kontakta ambassaden så fort som möjligt, här är länken till dem:

http://www.svenska-ambassaden.com/Am...rige-i-Bangkok

Sen kontaktar du Norwegian och ber om ombokning, om det ens går.
2017-06-27, 16:04
  #7
Medlem
Nödfallspass som gäller för en resa kan man få ganska omgående hos ambassaden i Bangkok.

Mitt tips är även att du tar BTS till Nana station och går typ 100meter för att slippa olidliga köer
2017-06-27, 19:13
  #8
Medlem
En lösning torde väl vara att du stannar längre än ditt visum tillåter, knallar in på en polisstation och hoppas på gratis utvisning från Thailand. Och hoppas på att de utvisar dig till Sverige trots otillräckliga identitetshandlingar. Vet dock ej hur effektiv metod det är. Kanske är du i så fall är hemma först lagom till midsommar nästa år eller nåt. Och tippar på att det leder till inreseförbud till Thailand.
2017-06-27, 19:21
  #9
Medlem
Det finns förmodligen ingen lagstiftning i Thailand som tvingar dig att bevisa din identitet eller nationalitet för att kliva på ett plan och lämna landet. Däremot behöver du förmodligen kunna styrka din identitet för flygbolaget. Kanske de godtar nordiska identitetshandlingar? Tror i och för sig att den thailändska migrationsmyndigheten kräver att du ska styrka din identitet när de kontrollerar att du inte överstannat på ditt visum. Men de lär ju knappast hindra dig från att lämna landet. De borde ju istället bli glada över att bli av med en odokumenterad utlänning.

Kolla med svenska ambassaden. De borde veta.
2017-06-27, 19:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
En lösning torde väl vara att du stannar längre än ditt visum tillåter, knallar in på en polisstation och hoppas på gratis utvisning från Thailand. Och hoppas på att de utvisar dig till Sverige trots otillräckliga identitetshandlingar. Vet dock ej hur effektiv metod det är. Kanske är du i så fall är hemma först lagom till midsommar nästa år eller nåt. Och tippar på att det leder till inreseförbud till Thailand.

Dålig lösning. Skaffa ett provisoriskt pass, hur svårt ska det vara. Inga val.
2017-06-27, 21:48
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Det finns förmodligen ingen lagstiftning i Thailand som tvingar dig att bevisa din identitet eller nationalitet för att kliva på ett plan och lämna landet. Däremot behöver du förmodligen kunna styrka din identitet för flygbolaget. Kanske de godtar nordiska identitetshandlingar? Tror i och för sig att den thailändska migrationsmyndigheten kräver att du ska styrka din identitet när de kontrollerar att du inte överstannat på ditt visum. Men de lär ju knappast hindra dig från att lämna landet. De borde ju istället bli glada över att bli av med en odokumenterad utlänning.

Kolla med svenska ambassaden. De borde veta.
Ja, de kollar ju på passet och den där löjliga inreselappen och enda rimliga syftet med det är ju att kontrollera att du är du, så att de vet att de kan stryka dig från listan med utländska fyllon i landet.
Fast om de övertygas om att du är du så borde de sedan skita i om du kommer in i nästa land (Sverige). I det ärendet kan däremot flygbolaget ha invändningar eftersom de riskerar att få flyga ut dig från Sverige eftersom du inte är du.
2017-06-28, 07:15
  #12
Moderator
Gromguttens avatar
"Om jag förlorar mitt pass...." Gör inte det då.

Passfrågor här: (FB) Samlingstråd: Passfrågor, id-frågor etc (reserelaterat)

Låst

/Mod

Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2851358

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback