Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 12:15
  #1
Medlem
Redgreys avatar
Jag har kikat runt lite på olika mindre-medelstora Volvo, BMW, Audi etc... Och 90% av bra begagnade (under 4 år och 10k mil) är dieseldrivna! Varför vill alla bli av med sina nya fina dieselbilar? Jag älskar att köra diesel men är rädd att alla dessa säljare vet något som jag inte vet...
Citera
2017-06-27, 12:38
  #2
Medlem
m42stahlhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Jag har kikat runt lite på olika mindre-medelstora Volvo, BMW, Audi etc... Och 90% av bra begagnade (under 4 år och 10k mil) är dieseldrivna! Varför vill alla bli av med sina nya fina dieselbilar? Jag älskar att köra diesel men är rädd att alla dessa säljare vet något som jag inte vet...

För att inte påverkas av tillfälliga dieselförbud.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...o-infors-i-dag
__________________
Senast redigerad av m42stahlhelm 2017-06-27 kl. 12:42.
Citera
2017-06-27, 12:57
  #3
Medlem
Det troligaste är väl att nästan alla är fd tjänstebilar som ju brukar bytas efter 3-4 år
Citera
2017-06-27, 13:09
  #4
Medlem
Jag har samma problem. Jag är ute efter en begagnad Volvo, Audi, eller BMW i prisläget 150 000-200 000 kr och när jag söker på Blocket så är det 95% dielselbilar och 5% bensinare.

Jag tror dock inte att det direkt "beror" på något, utan det var väl helt enkelt så försäljningssiffrorna såg ut för dessa märken under de åren som blir aktuella när jag söker.
Citera
2017-06-27, 13:11
  #5
Medlem
Turbomachines avatar
Köpte själv en golf, 2 år gammal med värmare, nav, backkamera 4k mil, tidigare tjänstebil.
Fungerar utmärkt, 144k pyntade jag.

Helt ok att köra.
Citera
2017-06-27, 13:13
  #6
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Jag har kikat runt lite på olika mindre-medelstora Volvo, BMW, Audi etc... Och 90% av bra begagnade (under 4 år och 10k mil) är dieseldrivna! Varför vill alla bli av med sina nya fina dieselbilar? Jag älskar att köra diesel men är rädd att alla dessa säljare vet något som jag inte vet...
För att ca 70% av bilarna som såldes då var diesel och för att de flesta är tjänste- / förmåns- / företagsbilar där i princip samtliga sålda är diesel.
Så handla du, enstaka dagars dieselförbud i Oslo är ju för de flesta svenskar rätt lätt att leva med.
Citera
2017-06-27, 14:35
  #7
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m42stahlhelm
För att inte påverkas av tillfälliga dieselförbud.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...o-infors-i-dag

Knappast något som oroar massan. Dom flesta som bor i storstad tar inte bilen till jobbet. Även om det skulle vara förbud någon dag så är det inget man bryr sig om.

Snarare att det mest säljs dieselbilar nu för tiden. Så av samma anledning finns det mest ''nya'' begagnade dieselar på marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback