Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 06:00
  #1
Medlem
Vår son har jobb i Göteborg med sin sambo. De måste flytta från Hisingen nästa månad och är desperata efter lägenhet. De har hittat en att hyra på Länsmansgården på Temperaturgatan. Ska de ta den medan de letar annat? De kan inte flytta till släkt eller vänner då ingen bor i Göteborg och båda har fast jobb. Så jag tänkte hjälpa dem genom att fråga här ifall det skulle vara säkert att bo där i några månader innan de hittat något annat.

De är ungdomar på 20 års åldern.

mvh
Z
Citera
2017-06-27, 08:17
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Avgör själv.


Citat:
Under natten till fredagen blev det oroligt i Länsmansgården då flera bilar sattes i brand. Polispatrullen som tog sig till platsen utsattes för stenkastning och sköt varningsskott.
Källa

Citat:
En man beväpnad med en hammare ska ha synts till i Länsmansgården. Spårvagnstrafiken ut på Hisingen påverkades under förmiddagen, då vagnar vände vid Väderilsgatan.
Källa

Citat:
Polisen misstänker att kroppen som hittades i Länsmansgården i Göteborg, strax efter klockan 19 i går kväll, tillhör försvunna Elin Krantz. Fyndet gjordes intill spårvagnsstationen Temperaturgatan längs samma linje som hon tog hem till Hisingen efter en festkväll i centrala Göteborg natten till söndag.
På nästan exakt samma ställe våldtogs en kvinna tidigare i våras. Polisen sökte då två gärningsmän.
Källa
Citera
2017-06-27, 08:30
  #3
Medlem
Det händer en hel del skit där, men på dagtid är det sömnigt. En vanlig svenne som håller sig inomhus torde inte löpa några större risker.

Men om kidsen gillar att komma hem sent fulla, ge sig i lag med lokala skummisar eller jogga tidig morgon eller natt ökar risken nog ordentligt.

Alla jag känner till som råkat ut för något där har begått riskbeteenden som knarkköp och liknande.
Citera
2017-06-27, 09:27
  #4
Medlem
Låter ju inte så bra. Tack för infon. Får avråda honom.
Citera
2017-06-27, 09:42
  #5
Medlem
Killimanjaross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vår son har jobb i Göteborg med sin sambo. De måste flytta från Hisingen nästa månad och är desperata efter lägenhet. De har hittat en att hyra på Länsmansgården på Temperaturgatan. Ska de ta den medan de letar annat? De kan inte flytta till släkt eller vänner då ingen bor i Göteborg och båda har fast jobb. Så jag tänkte hjälpa dem genom att fråga här ifall det skulle vara säkert att bo där i några månader innan de hittat något annat.

De är ungdomar på 20 års åldern.

mvh
Z

Som nyinflyttad till Göteborg och mer specifikt Länsmansgården kan jag bara konstatera att mycket som skrivs på nätet är överdrivet. Skribenten ovan beskrev det rätt så bra, är man inte ute och slirar sent på natten i redlöst skick så är det ingen fara, och detta gäller väl dock i varenda stad numera..

Bor mycket barnfamiljer i området, etniciteten upplever jag som rätt blandad. Kanske 60/40 Utlänningar/Svenskar. Polisen patrullerar frekvent i området.

Men taxi hem efter sena krogkvällar är att rekommendera Jag har inga planer på att bo kvar längre än nödvändigt här, men det var svårt att tacka nej till ett förstahandskontrakt i Göteborg, trots att det var i Länsmans.
Citera
2017-06-27, 11:35
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Det där är ingen bra idé. Är de svenskar (vita) så kommer de att bli trakasserade dagtid som kvällstid. Nattetid så bör de inte röra sig ute under några som helst villkor. Är dom invandrare så har de lättare att komma undan den värsta skiten. Däremot så känner jag några invandrare som även de säger att de känner sig rädda nuförtiden i länsman och biskop. Man brukar säga att gränsen för vad som anses vara okej säkert är Eketrägatan. Även om jag anser det är att bege sig på tok för långt in i djungeln. Jag skulle säga att gränsen går vid Vågmästareplatsen.

Läs på om Per Nordkvist som helt oprovocerat blev knivmördad i Länsmansgården när han med sina kompisar skulle fira livet genom att umgås och tillsammans gå ut. Några invandrare gillade inte det och avslutade livet för honom.

Eller vad sägs om Elin Krantz. Hon som brutalt blev mördad bara sådär i Länsmansgården.

Men om barnen är socialdemokrater, feminister eller miljömuppar så kanske de kan trivas eftersom sånt folk anser det vara spännande att satsa livet i kulturyttringar.
Citera
2017-06-27, 19:16
  #7
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killimanjaros
Som nyinflyttad till Göteborg och mer specifikt Länsmansgården kan jag bara konstatera att mycket som skrivs på nätet är överdrivet. Skribenten ovan beskrev det rätt så bra, är man inte ute och slirar sent på natten i redlöst skick så är det ingen fara, och detta gäller väl dock i varenda stad numera..

Bor mycket barnfamiljer i området, etniciteten upplever jag som rätt blandad. Kanske 60/40 Utlänningar/Svenskar. Polisen patrullerar frekvent i området.

Men taxi hem efter sena krogkvällar är att rekommendera Jag har inga planer på att bo kvar längre än nödvändigt här, men det var svårt att tacka nej till ett förstahandskontrakt i Göteborg, trots att det var i Länsmans.
Det är nog klokt.
En vän till mig hade sin första bostad i Länsmansgården.
Lägenheten låg vid ändhållplatsen Varmfrontsgatan, han tröttnade och köpte bostad i en annan stadsdel efter fjärde rånförsöket på spårvagnen hem från krogen.
Vid den vändslingan ligger väl dessutom en kiosk där ägaren/en anställd blev mördad?
Citera
2017-06-28, 18:15
  #8
Medlem
godboys avatar
Jag avråder Länsmansgården, även om det är bättre där än Biskopsgården. Problemet är b la att man måste åka igenom Biskopsgården om man åker vagn. Visst kan man väl ta 25:an men det verkar bökigt. Åker man alltid bil kanske det är bättre, dock ska man ju gå från bilen med. Jag menar inte att man ska vara rädd. Jag vistas sällan i denna typ av område, men när jag gör det så är jag vaksam. Sen är det ju en annan femma om man får ha bilen ifred eller om de lokala babianerna för för sig att använda den som grillbränsle.
Citera
2017-07-06, 00:00
  #9
Medlem
Mary967s avatar
Jag bor vid Temperaturgatan sedan 2 år och jag tycker det är riktigt lugnt. Poliser ser man väll då och då men inte i nån större utsträckning. Det va ju ett mindre upplopp här för ett par veckor sedan men värkligen inget jag märkt av innan. Skulle dock inte ta spårvagnen hem en sen kväll ,undviker helt att åka spårvagn, för det är en hel del obehagliga typer som åker till hållplatserna innan (närmare biskopsgården).
Citera
2017-07-06, 13:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary967
Jag bor vid Temperaturgatan sedan 2 år och jag tycker det är riktigt lugnt. Poliser ser man väll då och då men inte i nån större utsträckning. Det va ju ett mindre upplopp här för ett par veckor sedan men värkligen inget jag märkt av innan. Skulle dock inte ta spårvagnen hem en sen kväll ,undviker helt att åka spårvagn, för det är en hel del obehagliga typer som åker till hållplatserna innan (närmare biskopsgården).

Tack för svar. Jag tror de hoppade lägenheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback